Gå til innhold
Arkivverket

[#76427] Hvem er den tidligst fødte nordmann som er fotografisk avbildet?


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Det første norske fotografiet ble ifølge diverse oppslagsverk tatt av Hans Thøger Winther (1787-1851) omkring 1840 (verdens første tatt 1826). Jeg antar derfor at det finnes ett og annet norsk daguerrotypi fra 1840- og 1850-tallet som viser gamle folk som er født nede på 1760-tallet; ja, kanskje så tidlig som 1750-tallet. Portrettbilder fra denne tida viser helst folk fra overklassen, da det var dyrt å la seg fotografere.I 1860-åra førte ny fototeknikk og lavere pris til at flere fikk mulighet til å la seg fotografere. Et av de bevarte bildene fra dette tiåret viser en østerdøl født så tidlig som 1776. Da jeg satt og studerte dette bildet, kom jeg til å lure på hvem som er den eldste kjente nordmann som er fotografisk avbildet (jeg ser altså bort fra personer som er avbildet på malerier og tegninger, eller silhuett-klippet).Er det noen som kjenner til fotografier som viser personer født for eksempel på 1760-tallet? For øvrig hadde det vært morsomt å se andre bilder med motiv av folk født før 1780, da den type bilder generelt er sjelden kost. Kanskje noen av forumets lesere har slike digitalt og føler for å dele her? Gjerne med en lenke til hvor personen er i 1801-tellinga.Legger ved fotografiet av den nevnte østerdølen, bjørneskytteren Ola Olsen Messelt i Stor-Elvdal, døpt 27. mai 1776, død 2. september 1869, her sammen med kona Siri Torgalsdatter (1787-1872) fra Møkleby. Bildet er fra Ivar Sæters bok om Stor-Elvdal, utgitt 1908, og må være tatt i 1860-åra. Her er han i 1801: Lenke

bilete8689.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Kan nevne at på side 1 i Stoa og Sandbergs 'Våre røtter' er det gjengitt et bilde fra 1865 (som er i Oslo Bymuseums eie) som bl.a. viser Dorothea Margrethe Huwald f. Gedde. Hun var født 1774, et par år før bjørneskytteren. Dorothea bodde i Christiania ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f60301&gardpostnr=994&personpostnr=27315&merk=27315#ovre>Lenke), men var født i Fredriksvern (Stavern) og døpt der 31. august 1774 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ein tysk fotograf, Louis Heine, som i fleire år losjerte på Loms prestegard, tok fleire bilete der på slutten av 1860-talet. Blant anna eit kjent bryllaupsbilete teke på Elvesæter i Bøverdalen i 1869, og eit nokre år før på Staurust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Preus museum i Horten vil være det rette stedet å forhøre seg om fotohistorie. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

O. F. Knudsen var visstnok Norges første portrettfotograf. Det var han som tok bildet av Henrik Wergeland som er avbildet på 100-kronesedler. Knudsen begynte å daguerreotypere i Christiania allerede i 1840. (Kilde: 'Eldre norske fotografer' av Susanne Donge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Denne metoden ble oppfunnet i 1839, og Wergeland døde i 1845. Derfor er det bare fåe år å gå på. Tittelen eldste lurer jeg litt på. Mener du kanskje den første kjente nordmann ? (Det kan vel være vanskelig å plasser den eldste, for den rekorden er blitt slått etterhvert opp gjennom årene. Jeg mener ikke å være vrang.) Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Vi har i vårt eie et fotografi av min manns tipp-tipp oldefar Ole Christensen Haugum 1775-1856, han var lensmann på Byneset fra 1804-1840. Hans forfedre var lensmenn på Byneset fra 1630, hans sønn overtok embedet og var lensmann i 48 år. Hans sønn igjen var også lensmann en kort tid men bare som konstituert. Vi har fotografier av alle ledd helt fra Ole Christensen til våre barnebarn som da blir 4. tippoldebarn. Vi har ikke årstall for bildet, men det er sikkert tatt i hans tid som lensmann, altså før 1840. Trolig er fotgraferingen fortatt i Trondheim.Legger ved fotografiet.Mvh. Ruth

bilete8692.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Gunnar (3 og 4):Nei, dessverre vet jeg ikke hvem som har tatt bildet i (1), men regner med det var en omreisende fotograf. Signaturen nederst i venstre hjørne må tilhøre han som har lagd klisjeene til boka.Ellers interessant det du forteller om den tyske fotografen. Jeg kjenner ikke til omreisende fotografer i Østerdalen på den tida. Vet bare at Peter Pladsen i Trysil var tidlig ute, men han fotograferte vel mest i Trysil (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Helge (5 og 10):Jeg formulerte meg kanskje uklart, men jeg tror likevel de fleste skjønte at jeg mente eldste i betydning tidligst fødte, og ikke i betydning lengstlevende. Altså bilde med den tidligst fødte, der personen er kjent (identifisert), noe som er en forutsetning for å kunne si når vedkommende er født.Klart det går an å høre med ulike museer. Imidlertid er det ingenting i veien for å spørre her på forumet. Som du vet er det ikke bare museer som besitter eller kjenner til gamle fotografier.Jeg gjorde forresten som du sa og tok kontakt med Preus fotomuseum i stad, men der var det ingen hjelp å få når det gjelder det jeg spør om i (1). Riktignok kom jeg i kontakt med en hyggelig fotohistoriker som hadde mye interessant å fortelle, bl.a. at de nå er i gang med å samle inn det som er kjent av daguerrotypier fra institusjoner rundt om (for det meste er dette uidentifiserte motiver). Men problemstillingen i (1) hadde de aldri tenkt på, noe som for så vidt ikke var overraskende.Når O. F. Knudsen begynte å ta portrettbilder i 1840 (innlegg 8), ville det være rart om han ikke hadde besøk av en eneste gammel person født nede på 1750- eller 1760-tallet, eller 1740-tallet, for den saks skyld (mindre sannsynlig). Problemet er at de fleste av de relativt få portrett-daguerrotypiene som eksisterer er uidentifiserte, men kanskje noen likevel vet om bilder av personer født så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei, Ruth, og takk for bidraget (11).Det må være tatt etter 1840. Flott bilde uansett. Vi holder oss foreløpig i 1770-åra når det gjelder fødselsår. Noen eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

En daguerrotypi av Jørgen B. Lysholm (1796-1843) med kone Hedvig Brøcher Krabbe (1800-1862) samt en sønn og en datter regnes for å være blant de eldste fotografiske avbildninger i Norge ( - men han er jo likevel langtfra den tidligstfødte nordmann som det finnes fotografi av). LenkeTidligere (på 1980-tallet) hadde vi Sekretariatet for Fotoregistrering, og det ville ha vært et naturlig sted å henvende seg med denne forespørselen, men etter hva jeg kan skjønne, er deres virksomhet overtatt av Nasjonalbiblioteket og Preus museum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har notert meg følgende tidligere. Fra 1839 til ca. 1865 - Daguerreotypier: 'En forsølvet kobberplade højglanspoleres og gøres lysfølsom i jodopløsning inde i en lukket kasse. Når pladen har skiftet farve til guldgul, er den klar til eksponering. Pladen skal eksponeres straks efter dennne sensibilisering. Det eksponerede billede fremkaldes med kviksølvdampe og fixeres med natriumthiosulfat. Det færdige daguerreotypi blev monteret i ramme med glas for at beskytte billedet. Et daguerreotypi er unikt, det findes kun i et eksemplar. Det var almindeligt at håndkolorere daguerreotypier.'Dette er et eksempel (Ole Hansen Baastad ble født i 1779 og døde i 1849). Trolig ble bildet tatt før 1843 i Fredrikshald.

bilete8694.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Har ingen greie på gamle fotometoder, men jeg vet at mannen i nr.11 var 66 år da han gikk av som lensmann 1840. Har vondt for å tro at han er noe særlig eldre på fotoet. Noen som vil anslå alder ut fra utseende og eventuell påkledning?mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Kan bidra med tip-tipp oldefar, Hans Gjertsen fra Kvaløy i Leka. Han levde i åra 1789-1854, altså ikke av de eldste, men likevel et gammelt fotografi. Bildet trenger ikke nødvendigvis å være tatt i Norge, da Hans også reiste en del i utlandet som sjømann.ØK

bilete8695.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Følgende opplysninger gjelder ikke avbildede nordmenn, men jeg legger dem likevel inn for å vise hvor langt tilbake det er mulig å komme når det gjelder fødselsår for avbildede personer - og for å holde liv i en artig tråd.På BBCs nettsider kan vi lese om et fotografi av Mozarts kone Constanze Weber, født 5.januar 1762, død 6.mars 1842 - http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5157200.stm .President John Quincy Adams (1767-1848, president 1825-1829) skal være den tidligste amerikanske presidenten som det finnes et fotografi av, tatt i 1843. Han så slik ut -

bilete8703.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Peder Madsen Vang eller Lagmannsparten, Toten døpt 3. juli 1774 er avbildet i Totens bygdebok bind 4 side 392. Bildet er i følge bygdeboka en daguerreotypi tatt 17. mai 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

På Tore`s foto fra 1843 (19)synes jeg det er mye felles i stil, både klær og hår! med Ruth`s i innl.11.(14/17)Jeg tror Ruth har rett i at hennes foto er tatt rundt/før 1840.Kanskje i forbindelse med at lensmannen gikk av?Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takker for innleggene.Tore (19): Veldig interessante bilder av Mozarts enke (f. 1762) og presidenten(f. 1767). Ser av Wikipedia at den etterfølgende presidenten, Andrew Jackson, var noen måneder eldre enn JQA, og av Jackson finnes det minst to daguerrotypier (http://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Jackson).Fødselsår 1762 blir nok vanskelig å slå. Jeg skjønner at det er noe overoptimistisk å håpe på fotografiske motiv av nordmenn født på 1750-tallet. Vi bør være godt fornøyd om den norske 'rekorden' kryper ned på 1760-tallet. Foreløpig leder Terjes bidrag i (20), totningen Peder Madsen Vang, døpt 3. juli 1774 (litt eldre enn Dorothea Huwald i innlegg 2).Ruth og Hilde (17 og 21): Det ble ikke tatt portrettbilder før 1840, derfor kan ikke bildet av lensmannen være tatt før dette året. Kanskje er det tatt nærmere 1850? Det kan jo være vanskelig å anslå alder på en gammel person; for eksempel så ikke Ivo Caprino ut som en typisk 80-åring da han rundet 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.