Gå til innhold
Arkivverket

[#76435] Etterlysning: Ekteskap inngått i 1794 mellom initialene AH og JJ.


Gjest Riborg Ericson
 Del

Recommended Posts

Gjest Riborg Ericson

Jeg leter opprinnelsen til et gammelt skap, antagelig laget i Buskerud. Her angis 1794 og initialene AHS og JJD, der de to siste bokstavene antas å stå for sön resp. datter, altså f.eks. Arne HanSön og Johanne JohansDatter / Johansen. Jeg har lett forgjeves i kirkebøkene og ser dette som et siste forsøk. Takknemlig for alle forslag.

bilete8691.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Dette er et par (av sikkert mange) som kunne passe: Bødker Anders Hansen og Ingeborg Iversdatter, 49 og 45 år i 1801, på Blåfarveverket i Modum: LenkeJeg leser bokstavene som I, ikke J, men de gikk jo litt om hverandre på den tiden.Hvis du forutsetter at de var i live i 1801, kan du gjøre søk i FT 1801: 1) Fornavn begynner med A. 2) Etternavn begynner med H (samme person). 3) Fornavn begynner med I (påfølgende person). Da har du ca. 500 treff. Eventuelt fortsette med 4)Etternavn begynner med I (samme som i søket over).Så kan du scrolle i vei etter ektefolk med passende alder og se om noe passer med eventuelle andre opplysninger du har om skapet. Årstallet 1794 behøver jo ikke være året for giftermål heller, men like gjerne når skapet ble malt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riborg Ericson

Hjertelig takk, Ketil, for dine tips! Jeg er ikke så inne i slektsforskningen at jeg kjente til denne mulighet. Nå har jeg sökt slik du tipset i FT1801 og funnet nettopp det paret som du også fant. De bodde også grovt sett i det aktuelle området. Og som du sier så behöver jo ikke det angitte årstall å ha angitt bryllupsår - det kan ha värt et 'jubelår'. Noen andre fant jeg ikke. Flott å få sånn hjelp og så raskt!! Tusen takk! Mvh Riborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hvem står bak P:S:S:E tro, kan det være vedkommende som har laget skapet, eller malt det, eller giveren? Er det en vei å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

For meg ser det ut til at bokstavene PSSE er malt på et annet tidspunkt enn de øvrige. Streken er mye tjukkere og S er laget anderledes.1794 kan være året da skapet ble malt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Streken i årstallet 1794 ligner for øvrig mer på PSSE enn AHS IID/JJD.Kan førstnevnte ha overtatt/kjøpt skapet i 1794 etter ekteparet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riborg Ericson

Hjertelig takk for de siste innleggene. Det er mye som alltid vil være usikkert i denne saken, men jeg baserer meg på at alle initialene tross alt er fra samme år og da har jeg funnet et par som hadde 10 års bryllupsdag i 1794 og dessuten en kollega til disse på Blaafarveværket som kan passe på initialene over. Jeg kommer nok ikke lengre, men er godt fornøyd med dette! Riborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Anders og Ingeborg er blandt mine tipper, så dette var moro å lese. Vi finner vel aldri ut av det 100%, som du selv skriver i innlegg 8, men urimelig er det ikke,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.