Gå til innhold
Arkivverket

[#76445] Nils Nilsen Siøen født 1693 på Røros til gården Hole i Rendalen.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Et skifte etter Nils Hansen Siøen 8/4-1743 ved Røros Bergrett, enke Anne Olsdatter Koll, sier at deres eldste sønn Nils Nilsen bor på gården Hole i Rendalen.Kan dette være den riktige Nils Nilsen (skifte etter hans kone Kari Gudmundsdatter)?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=pb04321730&gardpostnr=681&merk=681#ovre>LenkeHoele 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant Niels Nielsen Hoole begravet i Rendalen 1 søndag etter Epiphania 1755 64 1/2 år.Den andre sønnen nevnt i skiftet er Peder Nielsen 46 år, røstvender og byggmester ved Dragås Hytte. Jeg tror han er identisk med Peder Nielsen Kullbotten i Ålen, gift med Berit Hansdatter (mine aner).Den tredje sønnen er Peders tvilling Jens Nielsen, de ble født 1698. Jens har etterkommere på Røros i 1801.En datter Øllegård født 1695, død før skiftet, tror jeg er identisk med Peder Haldens første kone Øllegård Nielsdatter.Etternavnet Siøen, Schiøen dukker først opp i manntallet 1701 for Røros, ved barnas dåp kalles faren Niels Hansen Døhl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

I følge bygdeboka for Ytre Rendal fikk Nils Nilsen Hornset i 1722 kjøpe 1 hud jord med bygsel over halve Hole. Bygdebokforfatteren har ikke funnet Nils sine foreldre. For Nils Nilsens mange etterkommere i og utenfor Rendalen er derfor Astrid Ryens opplysninger svært kjærkomne. En tredobbel skiverdensmester fra Oslo i 1966 og en nåværende statsråd er blant de mest kjente av Nils Nilsens etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg regner med at dåpen til Nils er her til venstre, 3 Trinit eller 9 Juni 1693:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1693, side 46. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16218&idx_id=16218&uid=ny&idx_side=-49>LenkeNils Nilsen er her i 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

2. søndag etter påske 1698 ble Niels Hansen Døhls 2nde børn Peder og Jens døpt: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1698, side 131. Permanent sidelenke: LenkeJens ble gift i Røros 1744 med Barbro Jonsdatter Bjørgum. Han er i Folldal i ekstraskatten 1763, kona heter da Brynild Pedersdatter. Barna Nils født 1740, Øllegård født 1745, Anne født 1751 og Jon født 1755, alle fra første ekteskap.Øllegård Jensdatter Siøn og Jon Jensen Siøn er på Røros i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg takker Øystein for informasjon fra bygdeboka for Ytre Rendal. Jeg skal nok se i den ved leilighet.Den tredje broren Peder Nilsen Sjøen kom som nevnt til Dragås Hytte i Ålen, gift der med Berit Hansdatter. Deres eldste sønn Hans født ca 1728, ble gift med Anne Simensdatter Kleven. Hans døde i 1778, og ifølge bygdeboka forsvant enken og hennes mange barn (med unntak av sønnen Nils) fra Ålen etter 1781. Enken og noen av barna kom til Lånke i Stjørdal, det var noe jeg oppdaget da jeg jobbet med min mors aner i Stjørdal. Den yngste datteren Berit Hansdatter er min ane, gift i Lånke med Bardo Paulsen, utvandret til Åsen og senere derfra til Skogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den eldste broren til min ane Berit Hansdatter, Niels Hansen Kullbotten hadde en uekte sønn Lars døpt i Ålen 9 Trin 1786. Mora var Ingeborg Larsdatter Giære og hørte til på Lillevolden i Røros (folket her kalte seg Krog). Denne sønnen Lars Nilsen Kullbotten er å finne på Almåsvold i Røros i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.