Gå til innhold
Arkivverket

[#76459] Søker Anders Schjønnesen


Gjest Jan Ove Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ove Olsen

Er det noen der ute som har kjenskap til Anders Schjønnesen og hans Kone Lisbet Andersdatter, jeg har di gift i Stange i 22/02 1812 og di får 7 barn den siste Ole i 1829, og han ble komfirmert i 1844 i Stange. Men etter det er Anders Schjønnesen og Lisbet borte, jeg finner ikke når di døde og ikke om di har utvandra/utflytta, men alle barna ser ut til og være i Stange.Så jeg mener di må ha død i Stange men når og hvor. Di finnes heller ikke på folketellingen i 1865 for hele landet.Og jeg har sett på døde i Vang/Rommedal/Ringsaker og Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei Jan OveAnders og Lisbet er mine tipptippoldeforeldre.Anders døde 15.08.1869 og Lisbet døde 19.09.1865.Jeg har ialt 10 barn.Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Det var trivelig og finne slekt på denne måten, men hvor døde di, hvilken kirkebok finner jeg dem døde, og er det barn etter 1829.?. Og kjener du til hvor Lisbet kommer fra, det kan ikke være Stange.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei igjenDet er selvfølgelig ikke jeg som har 10 barn (gubben lurte på hvor jeg hadde gjemt dem, og hvem som var faren).Det eldste barnet er Simen født i 1812. Han flyttet til Rena hvor han fikk ialt 6 barn. Simen er da min tippoldefar.Videre rekkefølge: Ingeborg f. 1814, Johane 1817, Anders 1819, Anders 1822, Mari 1824, Ane, 1827, Ole 1829, Martinus 1835 og Martinus i 1837.Jeg har også anerekken videre bakover for både Anders og Lisbet.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Hei Else og Gunn Jeg må si tusen takk for hjelpen. Jeg har ikke sett på hele 1865 på døde,for jeg regna med at folketellingen var noe før på året, og i tilleg har jeg brugt Schjønnesen ved søk ikke Sk, så her er noe av problema jeg har lagtfor meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Else Granum Har dere funnet Lisbet Andersen på 1801 tellingen, jeg finner henne ikke noen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Jeg har ikke funnet Lisbet Andersdatter i 1801 tellingen.Det er mulig de var på 'flyttefot' da det ser ut som Anders har forlatt kone og barn.I Elverum mini 6 side 209 er det døpt et pikebarn Andrea (27. mai 1804) 'Udlagt til barnefader Anders Eriksen Siljuberget, gift på Hedemarken i Stange Sogn, men har løpet fra sin kone og opholder seg i Siljuberget hos sine foreldre for det meste.' [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9167&idx_id=9167&uid=ny&idx_side=-103>LenkeDet er muligens moren Marthe jeg finner på gården Tokstad i Stange, 'Inderste og nærer sig ved haand arbejd'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Dette tror jeg stemmer bedere, men Lisbet ble komfirmert i Stange i 1810. så hun må ha oppholt seg der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Jeg tror nok Lisbet har bodd i Stange hele tiden, men det kan vel være noe feil i folketellingene også.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Hei Else Jeg finner en Marthe Andersdatter som får et uekte barn Anders 30/04 1797 også, og da med en Ole Nielsen som far,men han er ikke og finne i 1801.I tillegg finner jeg ei Lisbet Andersen død den 28/07 1799 på Togstad men her står aldren 0 år, men jeg finner henne ikke på døpte/fødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei Det ser ut som det er 'vår' Marthe som er mor til Anders f i 1797. Tror det står gift kone foran navnet. Barnefaren kan jo være over 'alle hauger' i 1801.Jeg finner heller ikke den Lisbet som dør i 1799, men det er en Anders som er husmand på Togstad, så det kan jo være hans datter som dør i 1799.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er litt pussig at vi ikke finner Lisbeth Andersdatter i på Stange i 1801. Her er hennes konfirmasjon i 1810 som nevnt : Se nr. 15 v. s. LenkeKan vel hende det er noen mangler i folketellingen. Skulle jo tro hun ikke er flyttet et annet sted bare ca 7 år gammel:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Jeg har forsøkt å finne Anders som konf. har ikke funnet noen som kan passe, men Anders Olsen er jo ikke det letteste. Finner en Anders Olsen død 6. januar 1799 som kan passe med alder.Har også lett etter Lars Monsen, finner heller ikke han som konf., men finner en Lars Monsen Togstadedeie begr. 29.11.1801. Lenke side 155.Hvis den Marthe Andersdatter som bor på Togstad i 1801 er 'vår' Marthe så er det nok bare datteren Lisbet som har levd opp. Men det ser ut som dette har vært en vidløftig dame så hun kan vel ha fått flere barn.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Hei Else Jeg forsetter med Anders for etter det jeg kan se så fikk han et døfødt barn juli 1813 med Ingebor Olsdatter som er 60 år etter det jeg forstår og han 35 men han skal være ca 48 på dette tidspungt, men jeg vet ikke om du leser det slik. Marte fikk to bar til et i 1806 Berthe og Ole i 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Jeg tror det står følgende i kirkeboken:'hun har haft et barn før som er 6 aar gamelt, hun er nu 35 aar gammel. Til barnefader er udlagt Anders Erichsen Siljuberget han er skilt fra sin kone'Når det gjelder Berthe som er født i 1806 kan dette være 'vår' Marthe, men da Ole er født i 1809 står det at dette er begges 1. leiermaal så dette er nok en annen Marthe Andersdatter.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.