Gå til innhold
Arkivverket

[#76488] Mannen sida - kvinnans sida släktprogram fråga


Gjest Kent Williamsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Kent Williamsson

Jag har fått några frågor från kvinnor om det finns släktprogram där kvinnan är i centrum och inte mannen.Den som står först i uppställningar är alltid far sedan farfar och farfars far osv. Några menar att de skulle vilja ha program där mor står som nummer ett dvs. ett spegelvänt släktprogram kan man säga. Finns det sådana släktprogram ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Skjønner ikke spørsmålet. Man kan alltid velge selv hvilken person man innregisterer først, og hvem som til enhver tid skal stå i sentrum (være proband). Kan ikke se at oppsettet som brukes i anetavler og slektsprogrammer gjør forskjell på kjønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Nja... Jeg bruker Disgen, et program jeg er veldig fornøyd med. Jeg kan selvsagt selv velge hvilken person som skal være i sentrum for mine oversikter. MEN: I de anetavlene som jeg er norte i kommer far før mor og farfar før farmor. Jeg har ikke sett at jeg kan endre dette, men kanskje klokere hoder kan gi tips?Se skjermdump.- Jarl -

bilete8716.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Jag är inte bekant med olika släktprogram men jag antar att de menar att när de gör en sammanställning för att skriva ut dokumenten t.ex. i ett Word dokument så kommer sammanställningen att börja med mannen.T.ex. G1:1 fader och sedan börjar varje ny generation med näste man i ledet G2:1 farfar, G3:1 fff osv.Jag gissar att de är intresserade av att få det så att varje ny generation börjar med en kvinna G1:1 moder, G2:1 mormor osv.Alla är väl vana vid att alltid se mannen först i alla uppställningar men jag kan förstå om vissa vill ha mödrarna först för att visa anmoder ledet tydligare. Kanske något program ger möjligheten att skifta mellan anfader linje och anmoder linje som första namn i utskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.