Gå til innhold
Arkivverket

[#76490] USA/Sverige; Charles Mingus' farmor var svensk. Kan vi finne henne?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Charles Mingus f 22 april 1922, Nogales, Arizona, USA, d. 5 januar 1979, Cuernavaca, Mexico. Mingus var såkalt Mixed-Race (han hadde britiske, kinesiske, svenske og afrikansk-amerikanske besteforeldre). Mingus var en betydelig jazzmusiker, bassist og komponist. Jeg har selv hatt gleden av å høre Charles Mingus Big Band både i Norge og på Fez Kafe, kjellerlokalet under Time Kafe, i NYC. Den gang satt jeg ved samme bord som hans enke Sue Mingus, og både Michael og Randy Brecker satt i orkesteret.Charles Mingus far, Charles Mingus, var trolig f ca 1900, av afro-ameriaknsk far og svensk mor. Moren Harriet Philips var født av britisk far og kinesisk mor. Harriet døde like etter Charles fødsel av brystbetennelse. Charles og Harriet ble gift i 1921, etter det jeg kan se. Da Harriet døde flyttet Charles tilbake til LA, der jeg mener han var født. Det betyr altså at Charles Mingus vokste opp i LA, og bør vel finnes der i Census 1930.Kan vi klare å finne noe mer ut om hans fire besteforeldre, og altså svensk mor?Mvh Arnfrid

bilete8709.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Det står en del om familjen i 'Myself When I am Real: The Life and Music of Charles Mingus' skriven av Gene Santoro utgiven 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har sett ham, jeg har lest 'Beneath the underdog' for 'hundre år siden', men ante ikke at han hadde svensk blod i årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det står da litt, Arne;Sine NomineSwedish woman, had son with black farmhand she claimed to be related to Abraham Lincoln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Kan inte påminna mig att det i boken nämnd under (2) står något nämnt om en svensk farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, da hadde du vel husket det.Kan noen sjekke Census?Vi kan jo starte med 1930 United States Federal Census Name: Charles MingusSpouse: Mammie Birth: abt 1877 - location Residence: 1930 - city, Los Angeles, California

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og han skal være født i North Carolina, og når det gjelder hans far står det'son claimed name Mingus was African but may have been Menzies'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Nedan från FS och det är väl 1880 census från North Carolina, Swain County, Oconaluftee Här står att han är John Mingus great grandson och 5 år gammal. Det blir lite rörigt men kanske man kan få en bättre bild från NC census 1880 ? ------------------ Charles MINGAS Household Male Other Information: Birth Year Birthplace NC Age 5 Occupation Marital Status S Race W Head of Household John MINGAS Relation GGSon Father's Birthplace NC Mother's Birthplace NC Source Information: Census Place Ocona Lufty, Swain, North Carolina Family History Library Film 1254983 NA Film Number T9-0983 Page Number 202C ---------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har funnet boken om Charles Mingus nå, og der står det at foreldrene til Sersjant Charles Mingus sr, forøvrig f 4.2.1877, i Census 1880 står som Daniel og Sarah Mingus, og at barnene er oppført som mulatter. Så da må vi finne dem i NC 1880... Boken er svært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

fra side 15 her Lenke mingus grandmother&as_brr=0&ei=O5WOS_uKBpH4yATJrMmrDg&hl=no&cd=2#v=onepage&q=charlie mingus grandmother&f=false

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Resultatet ser ut for å bli at Charles Mingus farmor ikke var svensk, men at konen til hans farfar var svensk. Farmoren var barnebarnet til farmeren Dr John Mingus og hans kone Mary. Farmoren var Clarine Mingus. Farfaren var David/Danice Mingus, en afro-amerikaner som arbeidet på gården og trolig tok Mingus-navnet fra farmen. Davids kone het Sara og er trolig den svenske damen.Boken Myself when I am real: the life and music of Chrls Mingus av Gene Santoro er fra 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, ikke det jeg husker (det var på 70-tallet jeg leste den) selv om det er selvbiografisk med basis i kreativ hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det jeg da ønsker hjelp til er å finne ut hva far til CLARINE het. Han var altså en sønn av Dr John Mingus. I 1850 er han ikke ført med dem, altså må han være utflyttet. Clarine skal være f ca 1857 i NC:her 1880

bilete8722.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

John og Marys barn i Census 1850: Abraham skal ha vært ugift, Hamilton skal ha dødd ung, mens Sarah skal ha blitt gm Rufus Floyd. Dette iflg en debattside som også etterspør Clarindas far.Så er det Sara gm David/Danice: Er det hun som var svensk? Kan vi finne noe mer ut om henne? Hun skal være f ca 1852, i 1880 står det at hun var f i NC, men det trenger vel ikke stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er originalskjema fra census 1880 for Sarah og Danice Mingus og deres 5 barn.Det er en påskrift nederst på skjemaet som jeg tyder dithen at opplysningene om denne familien er usikre. Så foreløpig han vi ikke utelukke at Sarah kan ha vært svensk.Hun var altså 'white' og 28 år i 1880. De kan muligens ha giftet seg rundt 1870, da eldste barnet er 9 år i 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1870:her ser vi at David Mingus bor med John og Mary. Nr 4 her, mener jeg må være barnebarnet Clarinda på 14 år. men da skjønner jeg lite. Var ikke David/Danice f ca 1849. her er han 35 år, altså f ca 1835, Han var 31 år i 1880, men det må i så tilfelle være feil enten der eller her:

bilete8726.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.