Gå til innhold
Arkivverket

[#76493] Skal gravlagte 1929 fortsatt være sperret ?


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Jeg leter etter en person som iflg DIS-gravminner er gravlagt 12.10.1929 i Egge, Steinkjer. Når jeg går inn på klokkerbok for Egge, 1927-1939, døde og begravede 1929, opplever jeg at siden fortsatt er sperret. Kan ikke året 1929 være åpnet for innsyn nå når vi er i 2010?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Werner Granli

I følge Digitalarkivets egne regler for dette skal 'Døde, begravede og dødfødte' kun være åpent frem til 1926. Hvorfor, og hvilken lovhjemmel som er benyttet - se det aner jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for info, Tore Werner. Ja, dette så jeg også etter å ha lest et annet tema. Trodde sperrefristen var 80 år på begravede, men dette er visst ikke konsekvent ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Dersom du har fødselsdag/år og dødsdag/år/ID.nr, kan du henvende deg til de forskjellige skifteretter/tingretter/byretter. De har hjulpet meg flere ganger med 'nyere' dødsfall som ikke kan leses i kirkebøkene. I mitt tilfelle har det dreid seg om familie, men jeg vet ikke om det er noe absolutt krav. Det går an å prøve i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for tipset, Kathe Tove.I dette tilfellet ligger antagelig kirkeboka på statsarkivet i Trondheim, så jeg skal forsøke å gjøre en henvendelse dit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sida med siste del av gravlagte 1929 er sperret, fordi sida også inneholder gravlagt 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.