Gå til innhold
Arkivverket

[#76503] Etterkommere etter Jørgen Alfred Jensen, Tana


Gjest Agnar Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnar Johansen

Jørgen Alfred Jensen ble født i Tjøtta Kommune, Helgeland 26.09.1877. Han ble tidlig på 1900 tallet gift med Elisabeth Andrea Vilhelmsen, født i Tromsø 24.08.1883. De hadde barna Eldor Alfred Kornelius født 16.03.1903 og Odine Anette Joakime, født 28.07.1904. Da barna ble født bodde de i Gryllefjord. Jørgen ble vistnok enkemann tidlig, og han flyttet så til Tana i Finnmark. Der fikk han to døtre Hjørdis og Sonja. Jeg har lett etter fødselene til disso to i de digitaliserte kirkebøkene, men har ikke funnet disse. Setter stor pris på om noen kan skaffe opplysninger om Jørgen og hans etterkommere. Holder på med å lage en rapport over etterslekten etter Jørgens foreldre (mine oldeforeldre).Agnar Johansen, Dønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Grethe Flood

Du har kanskje allerede funnet dette etter at 1910-tellingen kom, men her er Eldor, pleiesønn hos en familie i Lenvik i 1910 - [url="http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036960001206/>LenkeDåpen til Eldor - Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 16 (1899-1906), Fødte og døpte 1903, side 111. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHvor ble søsteren døpt?Kan dette være Jørgen, selv om fødselsåret ser feil ut???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei.Jeg er paa ferie, Gran Canary, og sitter paa en internettkafe. Men svigerdatteren paa gravstoetten ser ut til aa vaere datteren til Joergen Jensen. Lenkene fra folketellingen i 1910 har jeg ogsaa funnet. Tror de stemmer selv om foedselsaaret til Joergen er feil. Kan du opplyse meg om hvor dette gravstedet finnes?.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Grethe Flood

Konfirmasjonen til Eldor i Lenvik – se nr. 9 - Troms fylke, Lenvik i Lenvik, Ministerialbok nr. 16 (1910-1924), Konfirmerte 1918, side 168. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=208&idx_id=208&uid=ny&idx_side=-159>Lenke Permanent bildelenke: LenkeEndelig et spor av Odine – konfirmert i Tromsø - Troms fylke, Tromsø, Klokkerbok nr. 9 (1915-1925), Konfirmerte 1919, side 230. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun ble døpt i 1905 –nesten et år etter at hun ble født - Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 16 (1899-1906), Fødte og døpte 1905, side 148. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Tusen takk Grethe.Informasjon om dåp og konfirmasjon på Eldor og Odine har jeg fra før, men gravstedet som du fant i desember 2010 var nytt for meg. Jeg driver å lager en oversikt over etterslekten til Jørgens foreldre. Jørgen hadde 8 søsken som vokste opp, og på disse er etterslekten nå mer eller mindre komplett. Men Jørgen har jeg fremdeles mangler på. Samarbeider imidlertid med en som har tilgang til folkeregisteropplysninger, så dersom vedkommende finner at Odine har etterkommere, kan jeg muligens få opplysninger om Eldor og Odines halvsøsken. Takk igjen.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Vet du hvor Jørgen og Elisabeth Andrea giftet seg og hvor Elisabeth var født? Jeg spør, fordi jeg driver og nøster...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nå svikter visst øynene, for jeg ser jo at du skriver at Elisabeth Andrea ble født i Tromsø 24.08.1883. Jeg har funnet enda en gravstein avbildet i Gravminner. Den er også i Tromsø, og det som gjør den litt interessant, er at en av de tre som er oppført på gravsteinen, heter Elisabeth Andrea Olsen og er født 23.8.1883... De to andre som ligger i graven heter også Olsen og er født hhv 1914 og 1919... Det kan jo en helt annen Elisabeth Andrea enn hun som var gift med Jørgen, men både fornavnet og fødselsdatoen er jo snublende nær...Legger derfor inn gravstedet her....

bilete10995.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis denne Elisabeth het Jensen og var gift i 1919 og ble begravet som Elisabeth Andrea Olsen, må hun vel ha giftet seg med Jacob Olsen, far til Jacob Helge...? Og var hun skilt eller enke da hun ble gift?Jeg har jo ingen garanti for dette er den Elisabeth som var gift med Jørgen Alfred, men jeg vil gjerne at du skal se på det jeg har funnet... Kanskje det er mulig å få tak i en dødsmelding? Statsarkivet i Tromsø kan kanskje hjelpe deg med flere opplysninger.Hvor har du opplysningene om Hjørdis og Sonja fra? Jørgen Alfred og de to døtrene hans er det foreløpig ingen spor etter...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Innlegg 13: enig med deg i at det står forlatt kone.Datteren ser ut til å være født 2.5.1915. Finner denne registreringen i gravminner:Navn Elise HansenFødt dato 0205 1915Død dato 0505 1991Minnetekst Fred med ditt minneGravplass LakselvbuktFylke/Kommune Troms/TromsøKirkesogn Ullsfjord

bilete10999.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei igjen.Jørgen ble nok skilt fra sin kone. Han var ingen A4 person, og iflg. opplysninger jeg fikk fra min far før han døde, var det en person fra Tjøtta som traff Jørgen i Tromsø en gang tidlig på nittenhundretallet, og Jørgen fortalte at hans forhold til svigerfaren var ikke godt, eller så lite godt at hans utsagn om svigerfaren passer ikke i dette forumet. Etter at han flyttet til Tana fikk han to døtre, men har var trolig ikke gift med hun han fikk barn med. Opplysninger om Hjørdis og Sonja har jeg også fra min avdøde far, og han brevvekslet med en av disse, trolig Hjørdis, frem til han selv ble gift med min mor i 1949. Jeg har også et bilde av Hjørdis fra hun var jentunge. Bildet sendte hun i sin tid til min farmor.mvhAgnar Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Vet du omtrent hvor gammel Hjørdis er på bildet du har og/eller hvor det er tatt? Er det tatt hos fotograf? Døde Jørgen i Tana eller vendte han tilbake til Tromsø?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Var Sonja og/eller Hjørdis gift? Og hvor bodde de som voksne? Det ser ut som de skannede kirkebøkene for Tana ikke går så langt fram i tid, at vi finner jentene der. Mulig de er født etter 1910... Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei igjen.Bildet av Hjørdis er ikke tatt hos en fotograf. Hun står sammen med en venninne og det er satt et kryss over hennes hode. Jørgen døde rundt 1960, trolig i Tana. Etter hans død gjorde noen av etterkommerne hans fra Tana krav på gården som Jørgens foreldre i sin tid hadde. Min fars onkel, som da var rettmessig eier, måtte dra til kommunehuset på Tjøtta for å skaffe dokumentasjon på at han eide gården. Jeg vet ikke når Hjørdis og Sonja ble født, men vil tippe rundt 1920 -. Jeg vet heller ikke om de ble gift, eller om de flyttet etter at de ble voksne.mvhAgnar Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan ikke se at det er registrert noe særlig av gravsteder i Tana i Gravminner. Hvis Jørgen og Elisabeth ble skilt, kan saken muligens ha blitt behandlet i departementet, antakelig i justisdepartementet.Har prøvd å lete etter konfirmasjonen til Elise Martine, født i 1915, men kan ikke se at hun er konfirmert i Tromsø i 1928-1929. Mulig jeg har oversett noe. Lurer også på Elisabeth Andrea og om og når hun kan ha blitt gift Olsen...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Har prøvd å lete litt i Tromsø etter konfirmasjonene,og også for å se om Jørgen eventuelt kunne fått de to døtrene mens han ennå bodde der. Fant da denne jenta som Elisabeth fikk i 1909 (så det sto et to-tall bakerst da hun fikk Elise,men trodde det betydde de to i ekteskapet) La ikke ut dette da jeg regnet med at det ikke hadde noe betydning,siden det var etterkommerne etter Jørgen som var det viktige å finne.Men -det kan jo kanskje indikere nårtid forholdet tok slutt ?Marie Kristine (nr.65) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Har prøvd å lete litt i Tromsø etter konfirmasjonene,og også for å se om Jørgen eventuelt kunne fått de to døtrene mens han ennå bodde der. Fant da denne jenta som Elisabeth fikk i 1909 (så det sto et to-tall bakerst da hun fikk Elise,men trodde det betydde de to i ekteskapet) La ikke ut dette da jeg regnet med at det ikke hadde noe betydning,siden det var etterkommerne etter Jørgen som var det viktige å finne.Men -det kan jo kanskje indikere nårtid forholdet tok slutt ?Marie Kristine (nr.65) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er utrolig bra, Anne Julie! Marie Kristine var født 15.10.1909 og jeg finner denne jenta i Lenvik i 1910 - [url="http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036960004925/>LenkeKonfirmasjonen til Marie Kristine i Lenvik - se nr. 33 - Troms fylke, Lenvik i Lenvik, Ministerialbok nr. 16 (1910-1924), Konfirmerte 1924, side 193. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg lurer på om far til Marie Kristine kan hete Kibsgaard og ikke Skibsgaard... Finner denne losen Martin Kibsgaard, gift og bosatt i Tromsø i 1910 og med to barn født i Hammerfest...LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.