Gå til innhold
Arkivverket

[#76507] Flo i Stryn - Bendik Colbensen


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Bendik Colbeinsen Flo bodde på Nedre Flo nr. 1 i Stryn, hvor han ble gift i 1757 med enken Ragnhild Larsdatter fra Maråk på Sunnmøre. Hun var enke etter Aamund Lassesen Flo som døde i 1756. Bendik hadde også vært gift før, og i skiftet mellom han og Ragnhild den 2, mai 1773, er nevnt at han med forrige kone hadde døtrene- Anne Bendiksdatter., g.m. Bendik Colbensen Lande, Sunnmøre og - Thore Bendiksdatter, 24 år.(Ref. Sogn og Fjordane, Nordfjord sorenskriveri, protokoll 15b side 831b)Permanent pagelink: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24233/350>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24233/350 Er det noen som vet hvem som var mor til Anne og Thore Bendiksdøtre?Og jeg skulle også gjerne visst om noen vet med sikkerhet hvem som var foreldrene til Bendik. Aaland sier i Bygdebok for Innvik/Stryn si at han var fra Geiranger, men dette tilbakevises av forfatteren av bygdeboka for Geiranger/Sunnylven. Det er nok en misforståelse ved at Ragnhild var fra Geiranger. Det er også nevnt at han kan være fra Bødal. Ved ekteskapsinngåelsen i 1757 mellom ham og Ragnhild,har han bosted Loen. Mulige kandidater som foreldre k a n være Kolbein Simensen og Christi Isachsdtr. Haugen på gnr. 72 Haugen I Loen.LenkeSkanna utgave:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Innvik, Ministerialbok nr. A 1 (1750-1816), Trolovede 1757-1758, side 375. Permanent sidelenke:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette tror jeg skifte etter Tora Jacobsdatter som bodde på Bødal; apropos at det er nevnt at Bendik Colbensen kan være fra Bødal -Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 9 , 1744-1747, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24226/252>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24226/252Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Brithe hadde ingen livsarvinger da det ble holdt skifte etter henne, altså kan hun ikke være mor til Bendik sine døtre. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24229/428Denne Bendik er sannsynligvis den samme som gifter seg på Flo. Jeg ser han var enkemann fra Bøe da han giftet seg med Brithe Loen. Jeg finner ham ikke på Bøe i Stryn, men han kan være den samme som er nevnt i skiftet etter Thore Jacobsdatter Bødal. Det som mangler er ekteskapet med moren til barna hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

hei Tor Jeg sitter her og hjelper til med å samle opplysninger til BB for Loen på Internett, og vi har Bendix Colbensen Bødal 1720-1798 gift 1g med Helge Rasmusdatter Årheim død i 1749, der er skifte etter henne da, og der er nemnd 2 døtre, Anne og Thore, Bendix gift 2g 01.06.1753 med Brithe Simonsdatter Auflem 1703-1756, der er skifte etter henne, ingen arvinger, Bendix gift 3g 12.04.1757 med enke Ragnilde Larsdatter Maråk 1712-1790. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg glemte nevne at foreldrene til Bendix C, er Colben Bendixen Bødal 1692-før 1745 og Thore Jacobsdatter Nesdal 1687-1764, Bødal er ofte skrevet for Bøe i Kb. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hjertelig takk, Rune. Dette løste opp i problemstillingen. Da er det klart at Bendik Colbensen Flo og Bendix Colbensen Bødal er identiske, og at han var gift tre ganger. Jeg var forøvrig nettopp kommet til erkjennelsen av at Bødahl ofte ble skrevet Bøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Tusen takk til deg også, Grethe Flood, for lenker til svært så aktuelle skifter og kirkebok-oppføringer. Et for meg gammelt mysterium er nå løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Tor,Kanskje ikke helt løst?Jeg har samme løsning som Rune, men lurer på om han har rett Ragnhild.BKB ble grl. 79 år gammel i 1798 (dvs f. ca 1719). (Aaland har litt andre årstall og f. ca 1712) 2 alternative koner: a) Rangele Larsdatter Ø.-Flo(i Kirkeboken!) grl. 51 år gammel i 1786 og var da GIFT (årstall og person som hos Aaland). b) Ragnhild Larsdatter Flo(i Kirkeboken) (i 1790 står det Flo og ikke Maråk !?) grl. 78 gammel i 1790 og var da ENKE.RUNE skriver at b) er den rette, men hun står som ENKE da hun døde i 1790 (død før BKB).Kan ikke se at Maråk-navnet er nevnt, bare Ø.-Flo og Flo. Mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei, i BB for Sunnylven, garden Maråk bruk nr 1 står det: Ragnild Larsdatter gift 1g med Aamund Lassesen Flo, sat på bruk nr 1 på Flo, gift 2g med Bendik Kolbeinsen Flo(Aaland skriv at Bendik var fra Geiranger, det er nok en forveksling). den Rangele som dør i 1786 51 år, er jo alt for ung til å kunne være kone til Aamund og senere Bendix, som i skiftet i 1756 har en sønn Lasse 17 år. At Aaland blander sammen ting, er jeg vant til å se i BB, det hadde vel blitt en hel bok med rettinger, så du bør ikke stole på det som står i BB fra Aaland. I et skifte i 1773 mellom Bendix og Ragnhild, er bare hennes barn fra 1 ekteskap nemnd.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Ole Gunnar, Jeg er ganske sikker på at vi har riktig Ragnhild. Her er jeg helt på linje med Rune.Ellers fant jeg dette interessante dokumentet:Sammendrag: Sjur Omundssøn på Bergheim på Breim i Gjemmestad skipreide, Simon Omundsssøn på Indrehus i Gulen (Bremanger herred) i Sunnfjord, Rasmus og Erik Omundsssønner på Egge, og Jacob Sjurssøn på Berge og Rasmus Jenssøn på Hjelle i Opstryn, på deres hustruers vegne, kunngjør at de har solgt til sin bror Lasse Omundssøn på Bødalen i Loen deres jordgods i Bødalen, som de har arvet etter sine foreldre. Det regnes opp hva hver får for sitt jordgods. Tingskriver Maurits Jenssøn, lensmann Laurits på Re og tre lagrettemenn i Breim blir anmodet om å besegle brevet.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Takk til deg Rune. Skjønner at det du skriver må være det rette. Vet at Aaland har en del feil, men syntes dette var ekstra 'rotete'. Nå skal en ikke tillegge Aaland all skyld. At 'vår' Ragnhild står oppført som enke i 1790 i Kirkeboken for Innvik må vel være klokkeren eller prestens feil. Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hun var jo enke etter sin første ektefelle, Amund Lassesen Flo, og det var med ham hun hadde barn ..., men vanskelig å si om dette er årsaken til at det er skrevet slik.Permanent sidelenke:  Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Tor,Kjenner til dokumentet fra Diplomsamlingen og de som er nevnt der. De er alle barn til Amund Sjurdson Bødal/ Bergheim som igjen er nevnt i en barneflokk på 8 (DN XIII 683). Deres foreldre igjen var Sjurd Mogenson Sæten/ Bødal (Sjurd a Myklabø)og Anne Kolbeinsdatter Bødal, men dette er vel opplysninger du har fra før? Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.