Gå til innhold
Arkivverket

[#76518] Kongsberg 1750-1800. Navn pluss stedsnavn. Stedsnavn hvorfra?


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Personene i dette skiftet [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk06041705&gardpostnr=883&personpostnr=6219&merk=6219#ovre>Lenke opptrer i kirkeboka og andre skifter med et stedsnavn i tillegg til navnet. (Problemstillingen dukker opp i dette tema Lenke )Poul Olsen kalles Fosse ved datteren Goroes dåp 3. januar 1751 Lenke og ved hans begravelse 21. februar 1756 Lenke . Her framkommer også at han er fra Fron i Gudbrandsdalen. Fosse er navn i Fron, men hva med Kongsberg?Datteren Pouline/Polline/Povline kalles Fosse ved konfirmasjon Lenke og i skiftet ved sin død Lenke . Her har stefaren Lars Olsen fått Myhre i tillegg.Datteren Marthe og sønnen Ole kalles også Fosse/Foss i skiftene etter dem Lenke Lenke .Pouls kone Anne Knutsdatter kalles Hovde/Hovude i skifte etter hennes neste ektemann Lars Olsen Myhre Lenke og i skiftet etter en datter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Rygh så finnes ikke gårdsnavnet Fosse i Kongsberg og omegn. Du finne Foss i Tuft, Sandsvær BU. Men du finner Fosse i S.Fron OP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Takk for innspill. I og med at Poul Olsen kommer fra Fron så tror jeg at han har Fosse navnet derfra. Foss i Tuft, Sandsvær ligger helt nede ved Hvittingfoss, i dag Kongsberg kommune. Det er lite sansynlig at Poul, som var tømmermann hadde noe med Foss å gjøre. I skiftet oppgis bosted å være Svabe Moen.Bruken av stedsnavn sammen med personnavnet virker å være systematisk. Jeg lurer på om det var en måte å holde bedre oversikt over en stor befolkning som følge av sølvgruvene i Kongsberg på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det er ikke uvanlig at de som ikke hadde/brukte slektsnavn i Kongsberg tok i bruk gårdsnavnet på gården de vokste opp på eller kom fra. Ergo finner du veldig mange gårdsnavn brukt i kirkebøkene for Kongsberg der gårdene ligger på helt andre kanter av landet.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Takk for innspill. Hvis Poul Olsen Fosse og Anne Knutsdatter Hovde er foreldre til 'min' Goro Povelsdatter må jeg vel da lete etter Annes opprinnelse på en eller annen Hovde gård.Har ikke funnet vielsen og dåpen til det første barnet deres på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.