Gå til innhold
Arkivverket

[#76519] Når er dette bildet tatt?


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Dette er en av mine tipp-oldemødre, men er usikker på hvem av dem. Kan det være tatt før 1869, da døde hun som jeg har 'mistanke' til.

bilete8720.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, tror du har rett i at det er tatt før 1869 - den store vidden på kjolen tatt i betraktning. I tillegg kan det se ut som om hun har en antydning til 'fruelin' på hodet (i tilknytning til fletta),mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Henger meg på med et bilde av min oldemor Petra Egstuen, hun er født i 1869, mulig dette er konfimasjonsbilde?Sikkert ikke til hjelp for Ola, men artig med disse gamle bildene:-))

bilete8721.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk for respons. Er det ut fra bildet mulig å si noe om alderen på denne tippoldemoren? Hun var (evt.) gift med småbruker og lensmannens assistent, kalt 'Lensmanns-Gunder'. Er kjolen en typisk 'bondekone-kjole'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Ola!Skulle eg tippe, vil eg tru at ho er mellom 45 og 55 år, og det godt kan vere eit 1860-70-tals bilete. Og sidan ho er einsleg på biletet, vil eg tru at ho er enkje eller ugift. Fotografering var ei så stor hending, og så kostbart, at om mannen hennar hadde levd, ville han ha vore med på biletet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, hun hadde nok pyntet seg i sin fineste stas etter datidens mote, og jeg tror neppe det er en 'typisk bondekone-kjole' hun har på seg (men jeg er ingen mester på området),Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Gunnar: Dette forutsetter at det er henne jeg tror: Hun var født i 1803 . Hennes mann overlevde henne. Hvis jeg er heldig, følger bilde av ham med dette innlegget.

bilete8734.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Til Hilde Rossing (3): det ville vært bedre om du opprette et eget innlegg, men... Jeg tror nok hun er atskillig eldre enn en konfirmant. Den første som opprettet et fotoatelier på Lillehammer,fra 1868 og utover, var Josephine Grundseth f i Trondheim i 1842. Josephine giftet seg med urmaker Theodor Grundseth i 1870, ble enke i 1880 hvoretter hun gjenopptok fotovirksomheten, først i Lillehammer, så i Gjøvik fra 1880 til 1882, og hun emigrerte deretter til Amerika. Men før hun dro lærte hun opp barna til Forstmester, zoolog og botaniker Jacob Bøckmann Barth (1823-1892) i fotograffaget. Eldstesønnen (?) Halvor Barth ble kjent fordi den nytilsatte kapellanen i Fåberg, Jens Gunvald Blom, somj kom fra misjonsskolen i Stavanger, nektet å konfirmere Halvor fordi han (eller kanskje hans far) ikke var rettroende nok, og gutten fikk dermed ikke gå opp til Artium før etter en lang avis- og pamflettfeide. (Uten konfirmasjonsbevis ingen artium!) Men døtrene Inger (1858), Adelaide (1865) og Charlotte samt sønnen Fredrik Wilhelm gikk i lære hos Josephine. Wilhelm virket som fotograf en periode i Lillehammer, Adelaide i Hamar, men det ble hovedsakelig Charlotte som drev atelieret etter Josephine videre. Charlotte Barth hadde atelier i en lav, enetasjes bygning vegg i vegg med sørveggen av Kjølstadgården, en av Storgatas få murbygninger (som brant på 1960-tallet, og hvor Gudbrandsdal Sparebank senere satte opp sitt nybygg). Det er derfor en teoretisk mulighet at bildet er tatt ifra 1882 og utover, men jeg tror, både utifra signaturen på bildet, og utifra at hun ser ut som en mere voksen dame, at det nok er tatt noe senere. Kanskje det er et forlovelsesbilde, det var ikke så helt usedvanlig. Hun ser ut til å være rundt 20 år, så det kan også være tatt ved oppnådd myndighetsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hilde igjen: jeg har i mellomtiden fått spadd opp noen ytterligere opplysninger (det er ikke alltid lett å huske på sparket hvor en har ting!). Charlotte Barth startet først opp atelieret under navnet 'Josephine Grundseths Efterfølgere' (juli 1882). Senere ble det kalt 'Charlotte Barths Fotografiske atelier'. Atelieret var i toppetasjen (for å få lys) i Jernbanegaten 13 (mot Storgaten)i Lillehammer. Charlotte giftet seg i 1889 med Ernst Prytz, og de skal deretter ha bodd mange steder, Christiania, Orkdal, Horten før Charlotte Prytz reetablerte seg som fotograf i Lillehammer på 1920-tallet, da fortsatt under sitt eget navn, Charlotte Barth. Desverre vet jeg ikke når de dro fra Lillehammer etter bryllupet i 1889, og om atelieret kan ha produsert bilder i Charlottes navn etter 1889. Men her har du i allefall et utgangspunkt. PS: det ville fortatt være lettere å få respons hvis du hadde opprettet et eget tema, og også greiere for 'tema-eieren'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.