Gå til innhold
Arkivverket

[#76525] Fra Stange på Hedmarken til Wisconsin og Illinois


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Inga Bolette Martinusdatter, f. 18.4. 1881, Stange av foreldrene Martinus Larsen og Ingeborg Olsdatter. Hun dro til Amerika i 1900. Da kalte hun seg for Larson. Hun ankom Ellis Island 21. mai. Skismanifestet er uleslig. Trolg slo hun seg ned i LaCrosse, Wisconsin hvor hennes eldre bror allerede bodde. Iallefall giftet hun seg der i 1909 med møbelsnekker George R. Edmonds, f. 1885 i Iowa. Inga og George fikk tre barn. May Irene, f. 4.8. 1910/1912 - Myrtle Charlotte, f. 8.7. 1913 - Grace Edmonds, f. 5.11. 1919.Spørsmål: 1. Hvor ble barna født? Om denne familen har jeg kjenskap til to steder. LaCrosse, Wisconsin og Peoria, Illinois.2. Inga Bolette døde 28.2. 1946. Hvor? (Hun døde hjemme hos sin datter May Irene som antagelig bodde i Peoria)3. Hvor og når døde George R.?4. Hvem var hans foreldre?Håper noen kan hjelpe meg med å finne svar på disse spørsmålene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

I folketellingen for 1920 står det at barna er født i Wisconsin (ikke oppgitt sted). Familien bor i LaCrosse i 1910 og 1920 så det er vel mest sansynlig at barna er født der. I 1930 bodde familien i Peoria.På Ancestery finner jeg at Inga Bolette døde i Peoria, IL.George R døde i Peoria men det står ikke når. Farens navn var Charles R. Edmonds og moren Mary Ann Larson.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hjertelig takk til deg Else. Står det noe om alderen på barne? Jeg er litt usikker på om May Irene er født i 1910 eller 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

I folketellingen for 1920 står det at hun er 9 år, (Estimated birth year: abt 1911 )På 'Family Trees / Seyller Family Tree ' står det at hun er født 04.08.1910. Her står det også at hun er gift med Alfred Willaim Carpentier.Hun er ikke nevnt i folketellingen for 1910, men jeg vet ikke når på året denne er foretatt.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Står det noe om Grace Inga i Seyller Family Tree? Hun vet jeg ingenting om annet at hun må ha dødd mellom 1946 og 1959.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Nei det står ingenting om Grace, kun at hun er født i 1919. Ingen ektemann, barn eller dødsfall.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

May Irene EdmondsBirth 8/4/1910 in USDeath 12/17/1965 in Peoria, Peoria, Illinois, USAGift medAlfred Willaim CarpentierBirth 10/27/1900 in Peoria, Peoria, Illinois, USADeath 1/1/1978 in Peoria, Peoria, Illinois, USABarn: Patricia Ruth CarpentierBirth 7/4/1929 in Peoria, Peoria, Illinois, USADeath 2/11/1986 in Merrillville, Indiana, USA Patricia gift med en 'van Etten'. Patricia har en datter, gift med en 'Seyller'. Og som igjen har en datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: May Carpentier SSN: 331-01-8770 Last Residence: Illinois Born: 4 Aug 1910 Died: Dec 1965 State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Alfred Carpentier SSN: 331-18-4328 Last Residence: 61614 Peoria, Peoria, Illinois, United States of America Born: 27 Oct 1900 Last Benefit: 61605 Peoria, Peoria, Illinois, United States of America Died: Jan 1978 State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Alfred Carpenter Home in 1920: Peoria, Peoria, Illinois Age: 19 years Estimated birth year: abt 1901 Birthplace: Illinois Relation to Head of House: Son Father's Name: Frank Father's Birth Place: Illinois Mother's Name: Martha Mother's Birth Place: Germany Marital Status: Single Race: White Sex: Male Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 1050Household Members: Name Age Frank Carpenter 43 Martha Carpenter 35 Alfred Carpenter 19 William Carpenter 17 Frank Carpenter 16 Ora Carpenter 15 Earl Carpenter 12 Harold Carpenter 8 Dorothy Carpenter 1 4/12 Ethel Carpenter 5 1/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Patricia Overcash SSN: 351-22-0792 Last Residence: 46410 Merrillville, Lake, Indiana, United States of America Born: 4 Jul 1929 Died: Feb 1986 State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hvis du ønsker, så kan jeg sette deg i kontakt med eieren av dette familietreet som Elsa og jeg har hentet data fra. Da må du oppgi epostadressen din her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei Hanne LineJeg har ved flere anledninger prøvd og komme i kontakt med eiere av familietrær i USA, men jeg har aldri fått noe svar.Har du en 'god oppskrift'Mvh ELSE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Hanne! Her fikk jeg jammen svar på noen spørsmål jeg ikke har stilt enda. May Irene og hennes familieforhold hadde jeg tenkt å ta opp i en egen tråd, men da slapp jeg det. Hjertelig tusen takk for hjelpen.Når det gjelder datteren Grace Inga lurer jeg på om det finnes muligheter til å finne noe mer ut om henne. Har der noen ide om hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Else: Har ikke noen spesialoppskrift på å komme i kontakt med eiere av familietre på ancestry.com. Bruker bare den vanlig måten å kontakte eierne på. Denne personen wseyller, har vært innlogget i løpet av siste måneden. Så det tyder på en 'aktivt' person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Det er nok meg som har vært uheldig med 'mine'. Jeg har prøvd tre forskjellige, men ingen reaksjon.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Har nå gått igjennom opplysningene som har framkommet og finner at Frank Carpentier er født ca. 1877 var gift med Martha, f. ca. 1885. (innlegg 11) Sønnen Alfred er født 27.10. 1900. Med andre ord så var moren Martha 15 år da hun fikk han. Her tror jeg det er noe som ikke stemmer. Er det mulig å finne noe mer ut om dette paret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I census 1910 står det at de har vært gift i 10 år, og at Martha har født 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

I 1910 står det 26 år, i 1920 står det 35 år.1910 United States Federal Census about Martha Carpenter Name: Martha Carpenter Age in 1910: 26 Estimated birth year: abt 1884 Birthplace: Germany Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Germany Mother's Birth Place: Germany Spouse's name: Frank Home in 1910: Peoria Ward 6, Peoria, Illinois Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1894 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Frank Carpenter 34 Martha Carpenter 26 Alfred W Carpenter 10 William H Carpenter 7 Franklin Carpenter Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Ja, da er det bekreftet at Martha bare var 15-16 år da hun fikk sitt første barn Alfred. Takk for hjelpen.Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.