Gå til innhold
Arkivverket

[#76526] Flensburg, Carsten Rickertsens hus, 1500 tall står fortsatt


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Nå som vårsola begynner å varme i bakken er det vel snart på tide å tenke på ferieturer. For alle som er i slekt med Rickert familien fra Flensburg gjennom for eksempel Jesper Hansen Rickert (ca 1601-ca 1677) gift med Margrethe Pedersdtr Falch vil jeg informere om att huset til Jespers Farfars-farfar, Carsten Rickertsen (ca 1490-1546) fortsatt står på Söndertorg. Jeg fant et bilde i Knud Gethers bok 'Middelalder-familier i Flensburg og Nordfrisland' . Boken gir mye fin informasjon om familien, etterkommere og deres liv.En forespørsel til turistkontoret i Flensburg gav som svar att huset fortsatt står og att det nå er en leketøysbutikk i det. Jeg har selv tenkt meg nedover i sommer, ikke for å kjøpe leketøy, men jeg synes alltid det er morsomt og interessant å se hvor mine forfedre bodde. Selv om det som i dette tilfelle er ca 500 år og 14 generasjoner tilbake i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

For å gjøre det lettere å finne legger jeg inn bilde fra Gethers bok. Det skall selvfølgelig ikke spres videre til private hjemmesider ;-)

bilete8728.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

For å gjøre det lettere å finne legger jeg inn bilde fra Gethers bok. Det skall selvfølgelig ikke spres videre til private hjemmesider ;-)

bilete8728.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Dette var cool, Niels Min halvsvenska (Göteborgska) fru Christina er også etterkommer etter Carsten Rickertsen.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har Jesper Hansen Rickert også i mitt barnebarns slektstre, men jeg har ikke noe videre bakover. Har du oversikt over treet bakover til Carsten Rickertsen? Høres spennede ut å få vite mer om den slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Det er vel slik at fogd i Kaupanger Jesper Hanssøn Rickert (Richard) 1610-1677 var 1. gang gift i 1647 med Margrete Pedersdatter Falch 1628-1659 , datter av fogd i Helgeland, Peter Jacobsen Falch 1591-1643 og Anna Jonsdatter 1602-1673. Han var 2. gang gift i 1660 med Karen Eriksdatter Blix 1620-1702 datter av sogneprest Erik Eriksen Blix fra Jämtland og Elisabeth Pedersdatter.Far til Jesper var borgermester i Svendborg, Hans Rickertsen ca 1575-1635 og han var sønn av Carsten.Far til Hans Rickertsen skal ha vært Rickert Peter Rickertsen -1611 og hans far igjen Peter Carstensen Rickert ca 1520-1593. Deretter kommer Carsten Rickertsen 1490-1546.Rimelig usikkert, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Sorry, korrigerer 2. avsnitt:Far til Jesper var borgermester i Svendborg, Hans Rickertsen ca 1575-1635.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Takk til Niels.Må prøve å ta meg en tur til Flensburg i sommer og 'hilse' på 10-Tippen. For uinnvidde, nabohusets tidligere eier Claus Frese var bror til Carsten Rickertsens kone Marine.Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg kommer til å være borte i helga i det fine været og får ikke lov til å ha med datamaskin ;-). Jeg skall ta en bedre titt i boka til Gether på mandag og gi informasjon om hvilke kilder han har for anene bakover og slektskap med andre interessante personer. Jeg har lånt boka med fjernlån fra Kungliga biblioteket i Stockholm og kan ha den et par tre uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til (10) og (12) For noen år siden gikk jeg til innkjøp av Gethers bok. Den er helt utrolig omfangsrik og virker tilforlatelig. I følge den og Adolph Hallings ikke uefne 'Meine Vorfahren' var Inge Vedders Freese storbonde ikke så langt fra Flensburg rundt 1480. Han hadde trolig minst 5 barn. To av dem var senere rådmann i Flensburg Claus Freese, (ca 1476-ca 1566) og Marine Freese (død Flensburg ca 1570) som var gift med Carsten Rickertsen d.e. (ca 1490-ca 1546). Per, dette taler da for at dine to Freese i (10) var søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Det var moro at du la ut bildet Niels.Carsten Rickertsen var 12 tippoldefar til min svigerdatter, så jeg har fått gitt beskjed om hvor hun kan få sett bilde av hvor han bodde :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja dette var interessant, og jeg er også etterkommer av Carsten Rickertsen gjennom datteren Margrethe Carstens og ektemannen Oluf Olufsen Mechlenborg. Skal videre på sønnen Jens født ca 1565, og dennes sønn igjen Oluf Jensen født ca 1591, som var fogd på Helgeland og bodde på Lurøygården på Helgeland Ifølge beregningen på slektsprogrammet Brothers Keeper var Carsten Rickertsen min 10.tippoldefar. Reiser bort på mandag og blir borte fra pc-en til 23.03. Så jeg gleder meg til å lese fortsettelsen her når jeg kommer tilbake. Ellers hadde jeg bare en datteren Margrethe som barn til Carsten Rickertsen. Hvilke flere barn enn Margrethe hadde de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

De skal ha hatt 8 barn, men jeg har bare notert Carsten, Peter, Rickert, Magdalene, Karen og Margrethe (se innlegg #10). Disse er f. i perioden ca.1520-1538.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(15): Jeg har laget en liten oversikt over hvor mange etterkommere det kan være etter en 12 tip som mange vil regne Carsten for. Tabellen viser at med 3 eller flere barn i hvert ledd blir det utrolig mange.Det er jo verdt å føye til at i mange av de kjente familiene som er etterkommere av Carsten så var det ofte dusinet fullt så riktig tall kan være ekstremt mye høyere (se bare hvor mye det øker hvis en regner med 4 istedenfor 3 i hvert ledd).

bilete8766.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Per Nermo: Takk for informasjonen, men skal ikke barna til Carsten hete Carstensen og ikke Rickertsen? Har jeg misforstått noe? Den eneste av barna som har fått Carstens(skal vel være Carstensen) til etternavn er datteren Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det varier faktisk, i visse kretser og familier benyttet man såvidt jeg har registrert helt fra 1600-tallet og framover i en viss grad farens patronymikon som etternavn (særlig om han var en kjent eller 'gjev' person). Etter at den nye navneloven kom i Norge i 1900 var det jo også nettopp det enkelte familier i Norge gjorde, selvsagt uavhengig av om far var 'kjent' eller ikke (Olsen, Jensen, Rasmussen, ...). Til og med 'Fred Olsen' ... !Og det er jo ikke snakk om hva folk 'skal hete', men hvilket navn de faktisk selv brukte og ble omtalt som !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til nr 19:Jeg er også etterkommere av denne fremstående Flensburg-slekt. Jeg har sett av denne og andre Sønderjyske / slesvigske slekter at der ofte brukes variasjoner f.eks Carstensen / Carstens ; Andersen / Anders / Amders.Det var på denne tiden 1600-tallet at mange 'gjæve' borgerslekter og adel i Dansmark / Slesvig-Holstein begynte å bruke 'faste' slektsnavn. Derfor kunne f.eks en PETER RICERTSENs sønn CARSTEN PETERSEN være kjent med flere navnevariasjoner; CARSTEN PETERSEN / CARSTEN PETERS / CARSTEN RICKERSTEN / CARSTEN RICERTS.Mens jeg skriver dette ser jeg Per Nermo kommer med tilsvarende forklaring.Mvh Knut Inge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Det står om Carstens far Rickert Haysen i Gethers bok, gjengitt på Ellefsens hjemmeside http://www.nose.dk/Norge/paysen.html, '1508 var han ejer af et hus, der lå på sydsiden af Søndertorv, imellem hjørneejendommen Rudegade/Søndertorv mod vest og rådmand i Flensborg 1529, Claus Frese's hus mod øst. Huset blev efter hans død overtaget af hans ældste søn'. Jeg tolker det slik at vi kan legge til en generasjon av huseiere til våre aner.Når det gjeller Gethers kilder for personene som er nevnt i denne tråden er det til stor del H.C.P. Sejdelin: Diplomatarium Flensburgense I og II, København 1865-1872 og A. Halling: Meine Vorfahren und ihre verwandtschaften I-II Glückstadt 1903. Flere tekster er avbildet i original, med tysk og dansk transkribering.Carstens familie bakover till Jeppe født midten av 1300 tallet vises på Ellefsens hjemmeside. Tekstene der er også hentet fra Gethers bok.Finne-Grønn skriver i NST I (1928) att Jesper Hansens far, Hans Richartsens herkomst hitill hviler i fullstendig mørke. Gether argumenterer mot dette og viser til att Jesper Hansens våpen er identisk med det våpen Paysen-Rickertsens førte. Jesper Hansens våpen er beskrevet som 'mot høyre vendt væpnet arm med sverd' Det skall finnes på det Heibergske museet i Sogndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Niels Hegge

Jeg hadde ikke fått helt korrekt informasjon fra turistkontoret ;-( Som det framgår av bilde fra noen dager siden så er det bare fasaden som er igjen, selve huset er nytt. Nå ja, det var morsomt å se det lille som var igjen.

bilete9837.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Disse slektene fra St.Marien, Flensburg ble etterhvert ikke så tallrike. Jeg har så langt registrert totalt 922 etterkommere av Carsten (d.e) og Marine. Derav 629 via datteren Magdalene f.1528 gm.Georg (Jürgen) Beyer f.1522 i Gera, som forøvrig også hadde et ganske identisk hus i Grosse Strasse nr.12. Familien er foreviget på det mest berømte av epitaphiene i St.Marien kirken like ved. Jeg har tillatt meg noen portrettutsnitt til mitt bruk. Ellers må man inn i Gethers bok eller besøke kirken for å se de hele.St.Marien kvartalet(sentrum/havnen Flensburg) ble bombardert av den engelske flåten mot slutten av 1.verdenskrigen og 'vårt hus' var et av de Hercules de Oberberg /Ubbingk husene som forsvant for godt.Det er solid fjellgrunn her og derfor er det utrolig lite setningskader på disse uarmerte mursteinshusene etter nesten 500 år. MVH Olav Beyer

bilete9848.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.