Gå til innhold
Arkivverket

[#76542] Bjarne Daniel Nilsen (f.1902), h. Reidun, og øvrig fam., Kvesetmoen, Hof Hedmark


Gjest Kristine Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristine Tangen

Hei.Hanna Hansdatter (født 25 september 1835, Aurbekken) var min tippoldemor.Her er familien på Kvesetmoen i 1900: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0424&kenr=005&bnr=0067&lnr=00>LenkeHannas ene datter, Dorthea, ble født 20. oktober 1876 og døpt 10. desember 1876, Hof i Hedmark.Fant at hun (Dorthea) først fikk en 'uekte' datter, Marie: Født 6. februar 1898, Kvesetmo. Døpt 13. mars 1898, Arneberg, Hof Hedmark. Håper at noen klarer å tyde navnet på barnets far (#5), ungkar Fredrik ---sen, samt hans fødested. Er det Kongsvinger?LenkeSenere gifter Dorthea seg med Nils Fredrik Nilsen, født 1880, Kongsvinger (#3) LenkeDe får sønnen Bjarne Daniel Nilsen den 9. april 1902.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Arneberg i Hof, Ministerialbok nr. 11 (1879-1911), Fødte og døpte 1902, side 50. Permanent sidelenke (#10): LenkeGravminner i Norge: Bjarne Daniel Nilsen (ID 599006), død 1979. Reidun Nilsen (ID), død 1987. Stedt til hvile ved Nordre gravlund, Sagene i Oslo.Spørsmålene mine er mange: Er det noen som kjenner til Marie, og til Bjarne Daniel Nilsen? Jeg håper inderlig dèt!Nok en datter av Hanna Hansdatter het Berte Marie Olsdatter (født 13. mars 1863. Far: Far: Ole Bergersen Teppen). Hun fikk tvillinger, Mathilde og Halvor - håper at noen kjenner til deres videre skjebne. Også deres fars ditto. Er det Jon Johannessen han het?(#3 og #5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Kan ikke hjelpe deg med det som er i Hof, men det som har med Vinger/Kongsvinger. Dorthea og Nils Fredrik bodde ei tid i Storgata her i Kongsvinger, der ble deres datter Fanny født 24/12 1912, døpt i Vinger kirke 9/2 1913. Nils Fredriks far var svensk og mora var Bertea Andersdatter f. 16/2 1846 Greaker i Vinger. Bertea og Svensken Nils Fredrik Nilsson giftet seg i 1879, senere skilt. Har mere om Bertea dersom det er av interesse for deg.(fisollie()online.no) Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Du store all verden og kjære vene - MANGE TUSEN TAKK til deg, Finn!Vet du om Dorthea og Nils Fredrik ble boende i Kongsvinger, eller om de flyttet? I så fall; hvor? Vet du forresten om også Nils Fredrik (liksom Dorthea, via sin far) var av skogfinneætt? Og vet du hva han drev med/eventuelt yrke?Så Marie fikk en halvsøster, og Bjarne Daniel en søster, ved navn Fanny... Vet du mer om henne?Fant dåpen til Fanny i Kongsvinger kirke (er Vinger og Kongsvinger kirke samme kirke? Som du skjønner, så er jeg overhodet ikke kjent i dèt området ;)Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Kongsvinger i Vinger, Ministerialbok nr. 16 (1898-1920), Fødte og døpte 1913, side 50. Permanent sidelenke (#2): LenkeDet er forholdsvis nær slekt, dette. Som jeg håper SÅ på å få kontakt med. Oj, nå er jeg glad - igjen TAKK, Finn!Vil benytte anledningen også til å ønske dere alle en flott mars-helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Beklager; det står jo at Nils Fredrik Nilsen var 'skogsarbeider' i 1913... hvilket jeg overså helt, i min glede og iver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det var en som nå bor i Oslo (f. i Kongsvinger) som spurte meg om denne Fanny. Han husket henne fra sin yngre år da han bodde i Kongsvinger. (Ei pen dame som han sa). Jeg satte da i gang med å undesøke videre bakover for å finne svar på hans spørsmål, derfor hadde jeg litt om denne din familie. Svensken ble skilt fra sin norske kone, reiste tilbake til Sverige. Jeg kan spørre vedkommende i Oslo om han vet noe mere om Fanny og hennes foreldre. I mellom tiden kan jeg foreta noe her i Kongsvinger. Jeg har kilder tilgjengelig daglig til det. Når det gjelder Hof kan jeg ikke hjelpe deg. Prøv med et spørsmål til Solør Slekts Historielags hjemmeside, du finner adr. på nettet. Vennlig hilsen Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Dette er jo ikke til å tro - igjen TUSEN TAKK, FINN!Det ser ut til at Fanny har ID 2296996 hos DIS Gravminner. Og at hun hviler ved siden av sin mann, Johan Strandlie, i Ytre Rendalen. Jeg har allerede fått bragt på det rene hvem som er fester av graven. Og tar kontakt med vedkommende når jeg har fått registrert flere data og straks anledningen byr seg.Kjempemessig om du kan og vil spørre vedkommende i Oslo om han vet noe mer om Fanny, søsknene hennes og foreldrene.Stor takk til deg for gode tips, òg, Finn :)*go'e hils'ner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Takker for go'e hilsner, har mere til deg i baklomma. Fanny har også en bror Sigurd f. 1906 og ei søster Ingrid Johanne f. 1918, begge i Kongsvinger. Har sendt mail til min kontakt i Oslo, spør om han har mere å fortelle. Husker han sa at Fanny var ei pen jente. Jeg har ikke samkjørt min slektsbase og kirkebokbasen, defor fant jeg ikke disse to ved første søk i slektsbasen min. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Har vært offline denne helga, og - kjære vene og store all verden; nå er jeg fullstendig målløs her...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Fanny Nilsson og Johan Strandli (født 26/3 1895, Ytre Rendalen) ble viet den 25/3 1944:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Kongsvinger i Vinger, Klokkerbok nr. 8 (1941-1954), Ekteviede 1944, side 131. Permanent sidelenke (#7b): LenkeØnsker alle en fredelig og fin tirsdagsnatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Dorthea's datter Marie ble konfirmert 6/10 1912. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Kongsvinger i Vinger, Ministerialbok nr. 16 (1898-1920), Konfirmerte 1912, side 99. Permanent sidelenke (#22): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3575&idx_id=3575&uid=ny&idx_side=-103>LenkeSå fant jeg vielsen mellom Marie og Fredrik Arthur Haddon, som var engelsk orlogsmatros. Gift 23/11 1917. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Kongsvinger i Vinger, Ministerialbok nr. 16 (1898-1920), Borgerlig viede 1905-1918, side 152. Permanent sidelenke (#0): LenkeDeres sønn Fredrik Arthur kom til verden den 9/6 1918, og ble døpt 14/7 1918: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Kongsvinger i Vinger, Klokkerbok nr. 5 (1895-1920), Fødte og døpte 1918, side 58. Permanent sidelenke (#11):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.