Gå til innhold
Arkivverket

[#76543] Kirkebøkene for Tinn Austbygd i Telemark - er de tilgjengelige?


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Anfinn Bernaas

Jon Anders: Eg fekk for nokre år sidan opplyst av soknepresten at siste innførsel var gjort i 1940, så da er det berre å rekne seg fram til når det er gått høvesvis 60 år (delvis innnsyn) og 80 år (protokollen skal leverast til Statsarkivet). Men eg reknar med at du får innsyn i protokollen (høve til å sjå i han etter avtale på prestekontoret) i og med at det er gått 70 år sidan siste innførsel.Eg veit ikkje om det er til konkret hjelp for deg (spesifikke oppslag eller berre allmenn tilgang til opplysningane), men det fyrste året etter at Austbygde blei eige sokn (1. jan 1888) finn du likevel austbygdingane oppførte i Atrå-protokollen ut året 1888. Dei eldste oppføringane har altså no vore ein løyndom for alle andre enn Kyrkja sine tilsette i 121 år i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk for det, Anfinn.Jeg er særlig på jakt etter to dødsfall: Knut Gautesson Midtbøen f 1799 og Bjørn Bjørnson Rue f 1833 i Heddal. Sistnevnte er for øvrig nevnt med feil patronym i Hovinsoga (gift med Liv Rue i Austbygde, hun født Graver i Hovin), både gammel og ny utgave. Kanskje jeg får ta meg en tur oppover ved høve.Ellers mener jeg å ha sett andre kirkebøker som går lengre fram enn det som skal være offentlig, men der nyere opplysninger er sladdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det finnes nok ministerialbøker som er avlevert før 80 år etter siste innførsel. Det finnes også en hel del yngre klokkerbøker som er avlevert - disse skal avleveres så snart de er utskrevne. Derfor vil en også finne publiserte kirkebøker som strekker seg ut på 30- og 40-tallet, men der deler av innholdet ikke vises på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.