Gå til innhold
Arkivverket

[#76546] Skjermmelding 'Sperret for innsyn'


Gjest Tore Werner Granli
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Werner Granli

Hei! Forsøker å se på klokkerbok for Tynset/Tynset 1930-1944, men får bare opp melding om at den er sperret for innsyn. Trodde kirkebøker gikk under 60-års klausulen. Hva er grunnen til at denne da er sperret?Mvh.Tore Werner Granli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Werner Granli

Joa, men sier ikke forvaltningsloven noe om dette? Mener det står der at for kirkebøker er regelen 60 år... Mulig jeg tar feil, men dersom jeg har rett synes jeg at loven skal følges. Hadde vært fint å visst hvilken lovhjemmel som er benyttet. Synes det oppsettet på siden Heljar linket til virker litt ukonsekvent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Når det gjelder døpte inntil 1930, så er bakgrunnen Adopsjonsloven som gjelder fra 1935 om 100 års sperrefrist. Det er tilfeller der folk er født og døpt før 1935, men adopsjonen er skjedd etter den tid og det er merknader om dette i kirkebøker.I begravde er det 80 års sperrefrist pga dødsårsak og at det ikke enkelt kan finne frem til ev arvelige sykdommer, selvmord etc. Vet det arbeides med løsninger i Arkivverket for å gjøre feltene 'Dødsårsak' og 'Merknader' uleselige. Dette går under Personvern.Vet det har vært en del glipp hvor sider som skulle ha vært sperret har ligget ute en tid. Har du eksempler på sider som er ukonsekvente?Mener å huske hva du er interessert i, Tore Werner. Prøv å få tak i fødselsattest og/eller konfirmasjonsattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Werner Granli

Hei Heljar!Når jeg sa ukonsekvent, mente jeg reglene for de forskjellige delene i kirkebøkene - reglene som sto listet opp på den siden du linket til.Dessuten - i stedet for å stedet for å skrive et årstall som grense, hvorfor ikke skrive antall år de er sperret. Gjerne med begrunnelse og evt. henvisning til lovverket.Ha-ha! Snart må vi vel ta juristutdannelse for å holde på med denne hobbyen også.. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Hei igjen Tore Werner!Det er ikke SÅ vanskelig, men jeg er enig i at årstallene er misvisende og en del annet burde vært forbedret. De skulle ha vært mer konkrete, men regner med at det er en løsning for lettere å slippe nye årganger på web. En annen ting er at deler av DA ikke akkurat er lydhøre ovenfor brukerne. Vi får vel unnskylde dem for manglende bevilgninger, har en god følelse av at de fleste gjør sitt beste.Vi er i hvert fall heldige som har 'haugevis' med kirkebøker og tinglyst materiale bare 'et tastetrykk unna'.Send meg en fb-melding hvis du tror det er noe jeg kan hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.