Gå til innhold
Arkivverket

[#76551] Filatelihistorie? Erik Olsen Sandstø, Hardanger


Gjest Øystein Djuv-Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Fant plutselig dette Amerika-brevet til salgs på ebay:[url="http://cgi.ebay.com/NY-Town-to-NORWAY-Scarce-ORIGIN-DESTINATION-Cover_W0QQitemZ200446382646QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item2eab891236>LenkeBrevet ble sendt til Erik Olsen Sandstaa i Hardanger.Kan det være denne personen?LenkeHer er han muligens i 1900-tellingen også?

bilete8737.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Synd at det ikkje årstalet på stavangerstempelen viser, men det fortel i alle fall at brevet er stempla i New York den 15. og 16. september, og er framkome til Stavanger 7. oktober. Det blir omlag 3 veker, og det viser seg at eit brev kan ta like lang tid idag, til og med innanlands...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Stemplet Stavanger er et såkalt enrings stempel, her helt sikkert STAVANGER, Type 2 - tidligst i bruk i 1858. Neste type (type 3) fortsatt enrings, ble tatt i bruk i 1871. Brevet er altså enten stemplet i den mellomliggende periode eller litt senere, da det ofte var slik at stempler ble brukt noe lenger før de ble erstattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg kan føye til etter å ha sjekket i mitt album, at frimerket (USA No. 42) er i en serie som ble utgitt i 1870-1873. Neste 10 cent merke kom først i 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Det betyr at vi kan ganske nøyaktig tidfeste brevet til tidlig på 1870-tallet, muligens i 1870 eller 1871 siden stempelet fra Stavanger var i bruk til rundt 1871.Det vites jo ikke om selve brevet er i behold - det ser mer ut som et brevomslag.Da gjenstår det bare å se om det finnes en etterkommer av denne Erik Olsen fra Ullensvang som vil bruke USD 200 på et gammelt Amerika-brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

For ordens skyld; Når det står at merket var i en serie som ble utgitt i 1870-1873, så betyr det ikke at dette aktuelle brev er fra denne perioden. Det kan like godt ha vært fra 1880-tallet en gang.For de som er særlig interessert, så vil utenlandske brev normalt også bli stemplet adkomst til Norge på baksiden. Der vil en kanskje finne riktig dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg ser i telefonkatalogen at det er ganske mange i Ullensvang som heiter Sandstå. Dei har addresse i Kinsarvik og Hovland, så eg antar at Sandstå er/var ein gard/husmannsplass der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

I Bygdesoge for Odda, Ullensvang og Kinsarvik bind 4 II, finn eg ein Eirik Olson Sandstå (1837 - 1910)g. 1870 m Anna Kristensdtr. Freim. Barnlause.Etter det eg kan finna har både Eirik og Anna sine sysken utvandra til USA. For å finna felles aner må ein leddet bak.Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Tenk om alle frimerkesamlere ville begynne å se på sine brever og kort som historiske dokumenter i en personalhistorisk eller lokalhistorisk ramme! Mange gjør det, men mange overser også den siden av saken. Flott at dette ble tatt opp i dette forum. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Er sikkert på villspor, men syns at en kanskje ser litt av toppen på et 1-tall eller 4-tall i Stavanger-stempelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg gjekk for moro skuld inn på ebay.com for å sjå om konvolutten var stempla på baksida, men det var den ikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Til (6): Det er jo rett som du skriver, Leif, at brevet ikke nødvendigvis er fra tidlig 1870-tallet. Jeg baserte min noe raske konklusjon på at Stavanger postkontor fikk nytt stempel rundt den tiden. Det hele er jo avhengig av hvor lenge man benyttet det gamle stempelet.Til (8): Ser ut som om det ikke er etterkommere etter denne Eirik Olsen og konen Anna - men morsomt er det å kunne gjenfinne adressater på gamle Amerika-brev i norske folketellinger og kirkebøker!...og utbudsprisen ligger fremdeles på USD 199 ser jeg.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I Grimstad er det skrevet ei bok - 'Amerikabrevene' (Erik Aalvik Evensen) etter at 'en postsekk' med gamle uåpnede brev ble gjenfunnet i en husvegg etter at utro tjenere for hundre år siden stjal dem fra postverket. På en skole jeg jobbet laget vi musikal av historien. Da blir brevene levende! Og alle brevene er utgitt i avskrift, til glede og en smule overraskelse.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.