Gå til innhold
Arkivverket

[#76560] Storerød på Hvaler : Ole Vetlesen 1686 -1762, søster Marie ?


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Noen som har tilgang til bygdebok for Hvaler og gården Storerød , eller har kjennskap til dette.Ole Vetlesen skal være født på Storerød ca 1686 død på Kårehornes i Skjeberg i 1762. Har han en søster Marie som er gift med en Gynther ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Nei det er sønnen til Ole Wetlesen 1686 født 1724 og som har samme navn som faren, som har en søster Maria gift med Elias Thoresen Gynther. De er 7 barn.Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Så da heter hun Maria Olsdatter ( ikke Vetlesdatter ) og er datter av Ole Vetlesen ( og Anne Halvorsdatter ) om jeg har fortått det riktig.Da må det være Maria Olsdatter som Grethe viser til (3).En sønn Ole Gynther ble født på Hvaler i 1760 med foreldre Skipper Elias og Maria Gynther. - Ole Gynther ble også Skipper gift med kongebrev 1787 med Berthe Maria Ottersdatter Slang i Skjeberg.Vites det noe om opphavet til Elias Thoresen Gynther ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Rita Ja det stemmer og de fikk 7 barn. Elias og Maria fikk 6 barn. Elias er som du sier skipper og født i 1724 i Sponviken i Berg i Østfold og jeg har ingen data over hans foreldre.Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Jan Frode, vet hvem Elias og Marias 5 andre barn var ?Jeg ser at i Berg 1711 Udi Sponvigen : Een tienestepige hos Commendant Gynther paa festningen.Det er vel ikke så mange med navn Gynther på denne tiden.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei igjenHer kommer barna til Elias. Elias sønn 1752 - 5/10-1752 Elias sønn 1753 - 9/08-1753 Mette Maria 1754 - 1770 Ane 1761 - 26/10-1826 Fabian 1763 - 1801.Da kirkebøkene i Berg ikke går så langt tilbake er det vanskelig å finne Elias.Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Rita Her kommer barna til Elias: Elias sønn 1752-5/10-1752, Elias sønn 1753-9/8-1753, Ane 1757-24/2-1841, Ole 1761-26/10-1826, og Fabian 1763-1801. Det er vanskelig å finne Elias når ikke kirkebøkene går langt nok. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Den Gynther som jeg nevnte i 1711 i Sponvigen (6), heter Hans Jørgen Gynther og gift 1692 med Sophia Hansdatter (kilde, Olai Ovenstad s.381 ) Vår Gynther heter Toresen, så han er det ikke.Nå er ikke Gynther nevnt i temaoverskriften min,så det lar seg vanskelig gjøre å få hjelp her om Gyntherslekt.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.