Gå til innhold
Arkivverket

[#76564] Hjelp til tyding av kirkebok Gausdal 1854


Gjest Hilde Nysæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Nysæter

Trenger hjelp til å tyde 'kråketær' i kirkeboken for Gausdal 1854 (1850- 1861) side 259, par nr 38. Forsøkte å legge inn link, men klarte det ikke. Håper den virker : Lenke Ser at det står Bratland på Martes bosted, og at foreldrene til brudeparet heter Ole ? og Johan Olsen. Trenger hjelp til brudgommens bosted, forlovere og hva som står i den siste kolonnen. Ellers takknemmelig for all hjelp. Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Ungkarl Christian Olsen og Enken Marthe Johansdatter. Brudgommens bosted: Aflund. Brudens bosted: Bratland. Brudgommens far: Ole Jensen. Brudens far: Johans Olsen. Forlover: Hans Østengstuen. Skifteattest fremviist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ottars innlegg dukket opp på skjermen idet jeg skulle trykke 'legg på plass'. Vi er enige, men jeg tror det står Ole Jansen, ikke Jensen (det finnes langt færre Jansener enn Jensener, så det skulle være lett å sjekke), og som forlover står Hans Østrengstuen, ikke Østerengstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Tusen takk til både Ottar og Per Håkon! Så Marthe var enke, men muligens barnløs da? Ser på 1865 tellingen at barna er født etter giftemålet. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60522&gardpostnr=757&personpostnr=4919&merk=4919#ovre>Lenke I 1900 tellingen bor hun hos den ene datteren og svigersønnen på Vasrud, Vingrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Hei,Christian Olsen Avlundseie, født 15/3-1829, hans foreldre er Ole Jensen og Thore Eriksdtr. Avlundseie. Garden Avlund ligger i Follebu i Østre Gausdal. Marthe Johannesdtr, er født 7/6-1819 på Tretten i Øyer kommune. Hennes foreldre er Johannes Olsen og Elie Linrud. Marthe Johannesdtr. var første gang gift den 18/6-1849 med Ole Pedersen Bratlandshagen.(Kirkebok 1840-1850, side 346). Ole Pedersen døde allerede den 15/2-1850,og hans kone fikk en datter Olea, født 18/3-1850. Olea ble konfirmert i 1864. Marthe ble som sagt gift andre gang med Christian Olsen Avlundseie, og de bosatte seg da på plassen Bratlandshagen. De fikk barna:Thonetta,f.4/5-1854, Elias,f.19/4-1857, Oline,f.10/8-1859,og Jørgine,f.28/4-1863. Familien bodde på Bratlandshagen i 1865, men i 1875 er familien spredd utover i Gausdal.Christian bor på garden Bakke i Østre Gausdal, hos sin søster Eline med familie. Marthe og dattera Jørgine bor på garden Øvre Forseth i Vestre Gausdal.Thonetta er tjener på garden Holen(Dalsholen) i Østre Gausdal.Elias er tjener på garden Bø i Follebu. Oline er tjener på garden Nordre Solberg i Bødal. Håper dette er av interesse, mvh Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei. Fikk lyst til å henge meg på i temaet for jeg ser at Ole Pedersens datter Olea f. 18.03 1850 som Magne har listet opp er min oldemor, min farmors mor. Dette var moro, kanskje det er noen tremenninger der ute som vi ikke har hørt om engang??mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Tusen takk for mange nyttige og interessante opplysninger. Denne Marthe er min mormors oldemor. Mormor opplevde ikke Marthe, men hun bodde vistnok sammen med mormors foreldre på sine gamle dager. Spennende å lese at det er 'uoppdaget' familie der ute. Olea blir jo halvsøster til 'min' Oline. Viser til lenke i innlegg 5, 1900 tellingen. Fredrik og Oline gav sin eldste datter navnet Olave. Vi har fremdeles endel familie i Lillehammerområdet. Har noe bakover på mormors morfar, men er nettopp begynt på mormors mormor. Blir artig å fortelle mormor om de nye 'oppdagelsene'. Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.