Gå til innhold
Arkivverket

[#76565] Anton B. Mosvold på Grini under krigen


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Hei en venn av meg har en oldefar som var på Grini under krigen. På stiftelsen arkivet sine nettsider står det: 'Mosvold, Anton B, Lista, f.12.02.1885, Bonde, arr.20.4.44.-løsl.8.5.45, Krs, Grini, Berg'Går det på noen måte an å finne ut hvorfor han satt på Grini?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ifølge Norsk fangeleksikon, Grinifangene, står det 'gissel' etter likelydende innførsel som i innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Er jo det som er brukt som begrunnelse for arrestasjonen.Men hvordan slike 'gisler' ble plukket ut, aner jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Mange av de som satt som gisler på Grini var fedre til slike som stakk av til England. To av mine fettere rømte over, og onkel hadde et opphold på Grini. (vet ikke hvor lenge, jeg var bare ei småjente på den tida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Iver Mosvold

Enda jeg relativt hyppig besøker dette forumet, så har dette temaet gått meg hus forbi. Det er rett at min far-far Anton Bær Mosvold satt på Grini og Berg (på slutten) under krigen som gissel-fange. Det var hans svigersønn (Johannes Bjorvand) som var involvert i illegal virksomhet i Kristiansand/Tveit-området. Denne virksomheten ble rullet opp vinteren -44 Og siden de ikke fikk tatt Johannes Bjorvand, eller hans ektefelle Elisabeth f.Mosvold, ble altså Anton arrestert, avhørt og fengslet.Familien Bjorvand flyktet til Sverige. Familiens to mindreårige barn flyktet etter de voksne ved hjelp av min mor (som på det tidspunktet var forlovet med min far), som opererte som grenselos i grensebygda Øymark.Far-far var nok også selv involvert i noe illegal virksomhet. (Han var maskinist i Kristiansand Dampskipsselskap og trafikkerte kysten mellom Kr.sand og Stavanger på disse båtene). Men han var aldri tatt for noe i den sammenhengen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.