Gå til innhold
Arkivverket

[#76573] Erik och Barbro från Ångermanland


Gjest Monica Fogelqvist
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Fogelqvist

Hej alla! Jag behöver hjälp med att finna ett svenskt par, som flyttade till Trondheim under första halvan av 1700-talet, Erik Olsson och Barbro Persdotter. Problemet är att jag vet i princip ingenting om dem; inte när de var födda eller var, och inte när de dog. Förmodligen gifte de sig ca 1716 i Ytterlännäs i Ångermanland, men inte heller det är säkert. Det jag vet är att ca 1727 flyttade Erik till Norge av någon anledning, och 1742 i mars kom Barbro efter med något av barnen. Jag vet att de levde 1745 från ett domboksprotokoll, där sonen Olof Eriksson berättar att han varit i Trondheim under 2 ½ år att besöka sina föräldrar. Jag har läst igenom de döda i Min Frue från tiden efter 1745, utan att hitta något. Där fanns en Mårten Eriksson Ferling, som dog 1763, som kanske kan vara intressant, eftersom Erik hade en son från första giftet som hette Mårten och som rymde från Ytterlännäs omkring 1734. Kanske även han for till Norge? Som ni ser vet jag inte mycket om familjen, och jag tar tacksamt emot alla tips och råd eller uppgifter som jag kan få! Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Fogelqvist

Tillägg: Antagligen hade Barbro med sig en dotter Sara, född 1726, som blev kvar med föräldrarna i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Hei Monica !Jeg lurte litt på, om Erik og Barbro kom til Trondhjems by, eller om det egentlig er Tronhjems amt ( Søndre/Nordre ) det er tale om her.Jeg ble slått av navnelikhet med en av mine tippoldemødre, Barbro Eriksdatter, født antaglig 1752. Jeg har funnet hennes konfirmasjon i Bynesset kirke i 1767, og på Bynesset levde hun så det meste av livet, men døde hos en av sine døtre på Hitra. Bynesset er da i Søndre Trondhjems amt, like ved Trondheim. Jeg har ikke funnet henne døpt i Bynesset ( hittil )Det er vel svært liten sannsynlighet for at det er slektskap til de ångermanlendinger du leter etter, men jeg spør likevel: Vet du hva barna til Erik og Barbro het ? Kan de ha hatt en sønn Erik og en sønnedatter Barbro ? Eller kan de ha hatt en datter Barbro så sent som i 1752 ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Fogelqvist

Godmorgon Knut och tusen tack för ditt svar! Problemet med Erik och Barbro är, att nästan inga datum finns på dem och deras barn! Båda hade varit gifta en gång förut, Erik med en kvinna från Österbotten och Barbro med en man i Ytterlännäs. Jag tror att de var födda någon gång strax före 1690.Erik hade enligt ett domboksprotokoll två söner i första giftet, Johan och Mårten, men ingen av dem finns i födelseboken, och var förmodligen födda någon annanstans. Kanske även Erik var från Finland?Barbro däremot, tror jag kom från Torsåker, en grannsocken till Ytterlännäs, men det finns inget som säger det, utom vissa dopvittnen och namnlikheter med vissa familjer.Jag misstänker att paret gifte sig i Ytterlännäs, eftersom jag i kyrkoräkenskaperna funnit att Erik betalar lysningspengar till kyrkan 1716, men det finns ingen vigselnotis.Barnen de hade var; (ev. Barbro 1716-1783), Karin 1718-1732, Brita 1720-1787, Olof 1724-1784, Sara 1726-?. De två äldsta finns inte i dopboken, så egentligen skulle det ju rent teoretiskt ha kunnat finnas en Erik också, född 1722. Dock borde en eventuell son i så fall ha blivit döpt till Per enligt 'namnreglerna'...Erik försvann 1727 och kom inte tillbaka, vad jag vet, så några fler barn hade inte paret. Men i domboksprotokollet där det står att de bodde i Trondheim, framgår att Barbro hade barn med sig när hon flyttade 1742, och ett av dem bör ha varit Sara och det andra var ju Olof, som senare återvände till Ytterlännäs.Som du ser är det lite krångligt, och mitt enda hopp är egentligen att någon som du kanske finner att de har Erik och Barbro som anor, kanske som efterkommande till Sara, eller att det dyker upp någon ledtråd i domböckerna. Jag har inte läst alla ännu utan kommer att fortsätta så snart jag får tag på dem. Hälsningar Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.