Gå til innhold
Arkivverket

[#76583] Taalesen-slekta i Løten og Romedal


Gjest Thomas Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Nilssen

Jeg er ute etter å finne opphavet til den såkalte 'Taalesen-slekta' i Løten og Romedal. 'Guds makt er stor, men Taalesen-slekta er større' - sa min bestemor.Taale Andersen Haarstadeie (f. 1772) i Romedal og hans kone Lisbet Larsdatter Jensberg (f. 1769) giftet seg 26. april 1791 i Romedal kirke. De er en av mine forfedre, og jeg har gått utfra at denne Taale er stamfaren til den store Taalesen-slekta.I Lautin 1976 står det en artikkel om de første thranitterne i Løten. Nr. 79 er John T. Ekereneie (f. 1.01.1816), sønn av Taale Henrichsen og Marte Olsdatter. Det står videre at de 'Var av den slekt, om hvem det fremdeles går ordtak i bygda: Guds makt er stor, men Tållisermakta er større' - altså må dette være de samme slekta.Jeg har til nå regnet med at min Taale Andersen har vært stamfar for denne slekta, men det må jeg tydeligvis revurdere.Taale Henriksen er født i 1775 på Hjelseng i Løten, og hans far Henrik Tollefsen (les Taalesen) er sønn av Taale Carlsen på Fuglset i Løten. Her kan vi altså være ved opphavet til Taalesen-slekta. Min utfordring er nå å greie å koble denne familien til min egen Taalesen-gren.Taale Carlsen på Fuglset (f. 1693) har ei søster Rønnaug (f. 1686) som ble gift med Nils Andersen Brunstad fra Romedal. Her møtes både Taale og Andersnavnet. Kan dette være f.eks. besteforeldrene til min Taale Andersen?? Taale og Rønnaug har en sønn, Anders, f. 1729. Kan det være at han er far til 'min' Taale Andersen Haarstadeie, f. 1772?Har lett i Romedalsbøkene, men greier ikke å finne noe der...Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Er det da deres sønn Lars som er din og hans sønn Ole som er dine? Han som giftet seg 26/4.1791 her forøvrig Tollef Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Nilssen

Det er hans sønn Lars Taalesen og hans sønn igjen Ole Larsen (1823-1890) som er mine ja - i tillegg til yngste sønn Syverin Larsen (1840-1914). Ang skrivemåte av navnet regner jeg med at Tollef og Taale er to varianter av samme navn. Taale-navnet har iallfall gått igjen i flere generasjoner senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Severin ja, 6/7, 26/7-1840 i Løten,. Der ser du også Tollefsen ikke Taalesen på Lars.Se forøvrig feil patronymikon på både Lars og Anne i 1865 tellinga for Løten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Nilssen

Ser at Taale og Tollef er blitt brukt om hverandre. Han skrives Taale bl.a. når sønnen Ole blir døpt i 1811 (3. feb). Ellers har alltid Taale-navnet blitt brukt i min familie. Det finnes fortsatt en Taale i Løten, oppkalt etter Taale Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Taale og Rønnoug har en sønn Anders f. 1729 ??? Det finnes ingen Anders T i ekstraskatten 1762/64 i Romedal eller Løten...og han du nevner på Fugelset heter Tollef Carlsen i ekstraskatten 1762/64 og han er gift med Else Henrichsdatter og er oppsittere, barn: som er over 12 år Henrik Tollefssen, Rønnov Tollefsdatter, Anne Tollefsdatter. I tillegg er Carl Tollefsen g. m. Mari Christensdatter tj. folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

En liten pussighet med Taale og Lisbet, da de gifter seg 26/4 1791 står de oppført med henholdsvis Harstadstuen og Jønsbergstuen. Da de blir forlovet 26/3 1791 står det Skøyenstuen og Bakken Lenke. Jeg har ikke så mye erfaring med føringene i Romedal så jeg vet hvordan det skal tolkes. Det er minst 2 muligheter. Den ene gangen står det hvor de er født, den andre gangen hvor de bor. Den andre muligheten er at begge har flyttet mellom de to datoene. Det var en flyttedato på den tida av året. Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er nok bostedet som står når de gifter seg. De 2 første barna er f. på Jensbergstuen, de to neste på Harstadstuen og de to siste på Bachestuen. Den KAN også være fødested som oppgis ved ekteskap men som oftest er det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Nilssen

Det er selvfølgelig Rønnaug og Nils A. Brunstad som har en sønn som heter Anders, f. 1829. Nils Andersen Løken (senere Brunstad) var født i 1685 Løken Østre, Romedal. han giftet seg med Rønnaug Karlsdatter Fuglset fra Løten. Nils døde i 1744 og Rønnaug i 1737, begge på nevnte Brunstad i Romedal.Nils fikk 7 barn med Rønnaug: Anne 1724 , Mari 1725, Kari 1727, ANDERS 1729, Lars 1733, Karl 1734 og Rønnaug 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vet ikke hvor du fant Rønnoug Nielsdatter eller hvilken kilde du har til henne for skiftet etter Rønnoug Carlsdtr i 1737 gir kun 6 barn.....Siden din Tollef Andersen og Lisbeth Larsdatter begge fra fra et eie skjønner jeg ikke hvordan det skal være mulig å koble deg vidre bakover når kirkebøkene er brent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Nilssen

Nei, ikke lett når kirkebøkene er borte. Men jeg tenker at det må være en forbindelse mellom Taale´ne på Fuglset i Løten, og min ane: Taale Haarstadeie. Men linken er kanskje vanskelig å finne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hva sier Løten bygdebok om Tollef Carlsen 19 r i 1712 og kona Else Henriksdatter? Barna: Carl Tollefsen g. m. Mari Christensdtr. og Carls søsken ? som aller er mellom 12 og 16 r.Henrik Tollefsen, Rønnov Tollefsdtr. og Anne Tollefsdtr . Finner ingen av dem i 1801...i Løten.. Skiftet på Fugelset i Løten 1712 sier: Carel Thollufsen død g. med Mari Larsdater .Barn, Tholluf 19 år, Rønnoug 16 år. Din 'Taale' på Harstadstuen er gift med Tollef navnet som er den første skriftlige kilden på han , siden skrives det vekselsvis Taale og Tollef. Sønnen Lars heter Tollefen når han giter seg også... Du tror en ANDERS Nilsen f. 1729 kunne være far l din Tollef Andersen..Se da i Romedals bygdebok om en Anders Nielsen på Rønne østre, Schierve, Bjørnerud , Haagerud om det er noe det du kan bruke. Ellers tror jeg dette ikke kan kobles med fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Nilssen

Fra Løten bygdebok (bind 1,s 178) Fuglset: Carl Tollefsen (1656-1712), gm. Mari Larsdatter Høllingstad Barn: 1. Tollef, gbr på Fuglset - se under 2. Rønnaug, f. 1686, gm. Nils Andersen Brunstad (i følge hennes skifte fra 1737, heter deres eldste sønn Anders, er da 8 1/4 år)Tollef (Taale) Carlsen (1693-1772), g.m. Else Henriksdatter Dalen (1705-1784) Barn: 1. Carl (1727-1790), gbr på Fuglset, g.m. Mari Christensdatter Tønset 2. Kari, f. 1730, g.m. Erich Østensen Morthov (1730-1807/8). Gardbruker på Morthov. Ingen barm som heter Anders. 3.Mari (1733-1758) Ingen ektefelle. 4. Brynhild (1736-1760) Ingen ektefelle. 5. Rønnaug (1737-1792), gm. Jørgen Olsen Sæter (1738-1798), gbr på Sæter. Ingen barn som heter Anders. 6.Berte (1740-1755) 7. Henrik (f. 1743), g.m. Maren Nicolaisdatter Holm (f. 1740), enke på Besseby. Disse ble brukere der. Ingen Andreas her heller, men de har en sønn John, f. 1816, som altså er omtalt i Lautin 1976 og skal være av Taalesen-slekta. (Se første innlegg). 8.Anne (f. 1746), g.m. Amund Halvorsen Kjøsødegård. Disse har jeg ikke greid å finne flere opplysninger om.Utfra dette - synes jeg det fortsatt er Anders Nilsen fra Brunstad som er den 'heteste' kandidaten. Men om det er mulig å nøste opp i forbindelsen mellom disse to grener av Taalesen-slekta er ikke sikkert.Romedalsbøkene har jeg ikke selv, og jar ikke rukket å låne dem og sjekket ut Anders Nilsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Er innlegg 13 å forstå slik at Henrik (f. 1743), g.m. Maren Nicolaisdatter Holm (f. 1740)fikk sønnen Jon i 1816?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Nilssen

Jeg hoppet over en generasjon... Henrik (f. 1743) og Maren (f. 1740) fikk sønnen Tollef (Taale) (1775-1853), gm Marthe Olsdatter Berset og gardbruker på Hjelseng. De var foreldre til Jon (f. 1816).Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Nilssen

Ja, stemmer det. Når jeg fikk plassert Jon i rett generasjon. I følge Løtenboka var de 10 søsken, Jon nr. 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg ville også ha tenkt som deg Thomas om jeg gjorde de samme oppdagelsene. Nå er er det flere muligheter. Den ene er at det er et stående uttrykk som blir brukt av flere uten at de er innbyrdes i slekt. Det er så mange som heter Tåle (Tollef) at jeg ikke tror alle er i slekt med hverandre. Når det gjelder din problemstilling kan den angripes fra minst to kanter. Enten fra Fuglset mot Tåle Andersen gm Lisbet Larsdatter, eller fra Tåle Andersen mot Fuglset. Det siste har har vist seg vanskelig på grunn av mangel på kirkebøker i Romedal og husmannsslekt.Jeg har sett på Romedalbøkene. Rønnaug Karlsdatter ble gift med Nils Andersen som da brukte sin slektgard østre Løken i Romedal. Han byttet den med løytnant Christian Hansen Blichfeldt og fikk Brunstad i stedet. Det er litt vanskelig å forstå i ettertid. Det var andre som hadde odel i Brunstad, og de tok tilbake den garden da Nils døde. Nils var gift 3 ganger, men det var bare med Rønnaug han hadde barn etter Romedalsboka. Det var Anne f ca 1724 gm Peder Olsen Strømsrud, Mari f ca 1725, Kari f ca 1727, Anders f ca 1729, Lars f ca 1733, Karl f ca 1734, Rønnaug f og d 1737. Nils sin første kone het Bente Jonsdatter fra Opsal, tredje kone var enka Eli Gudbjørnsdatter fra Domstad.Enka Eli måtte gi fra Brunstad på grunn av odel, men hun fikk beholde Strømsrud til føderåd. Sønnen Anders Brunstad og svigersønnen Peder Olsen Strømsrud prøvde å ta tilbake østre Løken på odel og lykkes, men måtte selge videre med en gang. Anders Kalles Anders Nilsen Bratvold da han tar tilbake Løken i 1756.Under Bratvold kan jeg ikke finne at han er omtalt. Hvor det ble av han etter at han vidersolgte Løken samme år som han kjøpte står det heller ikke noe om i Romedalsboka. Det siste spor er altså 1756 og vi vet ikke om han ble gift og fikk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det er mulig at det finne noe mer å hente hos Tåle og Lisbet for å nøste bakover. Det ser ut til at de bruker oppkallingsregelen kanske konseskvent. Første barn/sønn heter Anders som Tåle sin far, andre sønn heter Lars som Lisbet sin far. Hans skriver at Tåle og Lisbet hadde 6 barn, jeg har bare kjennskap til 4: Tåle døpt 1/1 1792 Jønsbergstuen, Lars døpt 20/3 1796 Bergstuen flyttet til Finstadeie i Løten 1836, Johannes døpt 10/1 1799 Harstadstuen flyttet til Løten 1836 og Ole født 27/1 1811 Bakkenstuen. Hadde Tåle og Lisbet noen døtre så burde de ha blitt oppkalt etter Tåle og Lisbet sine mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Nilssen

Regner med det var Anders du mente som første barn Sverre. Jeg har 7 barn etter Taale og Lisbet: 1. Anders (døpt 1/1 1792) 2. Lars (døpt 20/3 1796, død 27/9 1877), g.m. Anna Monsdatter Harstadstuen 3. Johannes (døpt 10/1 1799, død 1/7 1854 Bekkengen, Løten), g.m. Oliv Jonsdatter 4. Gulbrand (døpt 4/7 1802) 5. Ingeborg (døpt 10/2 1805, gravl. 24/4 1808) 6. Taalina (døpt 10/1 1808, gravl. 24/4 1808) 7. Ole (døpt 27/1 1811)Følger vi oppkallingsreglene bør vel Taales mor hete Ingeborg da - forutsatt at vi har alle barn av Taale og Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Du har alle barna til Tollef og Lisbet nå, født på: Jensbergstuen, Bergstuen, Harstadstuen, Harstadstuen, Bachestuen, Bachestuen og Bachestuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Nilssen

Finner en Anders Nilsen, begravet 12/5 1793, 64 år gammel - altså født rundt 1729. Han er bosatt på 'Bryndsberget'. Han er den eneste jeg finner gravlagt fra 1785 og fram til folketellingen i 1801. Kan det være Anders Nilsen Bryndsberget?Ellers finnes det en Anders Nielsen på Gaustad østre i 1801. han er 68 år og far til husmannskone Dorte Andersdatter, gm. Amund Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.