Gå til innhold
Arkivverket

[#76584] Knut (1822) fra Voss


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Det 'Fortapte får skapte stor glede når det ble funnet' og jeg har: Kunt Johannesen (Nestås) født 1822 i Voss, død ??? i Amerika, krig ? (Knut var sønn av Johannes Erikson Teige/Mølsterteigen) Knut var som sin far offiser, men drev forretning i Bergen. Da frihetskampen raste som verst i Amerika var han der,- deltok og falt i krigen.Mer klarer jeg ikke å finne, klarer du ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Er det same mann som kaller seg Knut Johannesen Midtaas då han utvandra frå Voss 28. april 1840?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei MarianneJeg har jo sett på kanddaten din, men stiller meg noe avventende idet Knut i 1840 var bare 18 år gammel. Du 'Vossajente' er vel så lokalkjent at du vet vel om det er noen gård som heter Midtaas, eller kan det være en tolkning av Nestås.Knuts bror Ole har jeg født 1825 på Kristihaujen på Nestås gården, og han 'utvandret' til Nord-Norge 18/19 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Jeg har nok ikke noe om Knut. Men jeg har litt om søsteren Ingeborg og brødrene Ole, Johannes og Erik. Disse fire reiste sammen nordover med en av Moslings jekter fra Bergen til Fagernes (Narvik) i mai 1843. Dette står nevnt i en artikkel om Ingeborg Næstås i Årbok for Ballangen 2003. Da Ingeborg er min manns tipptippoldemor, har jeg en del om hennes etterslekt. Jeg har også litt om brødrene hennes. Si fra hvis du ønsker opplysninger.Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Anne Grete....du ..nei ikke du men din mann ..min fjerne slektning. Den nevnte Ole er min oldefar. Jeg har mye om hele Nestås slekta, jeg har dog svært lite om Knut som du ser. Jeg har nok en oldefar....Lars Pedersen Grove...fra Voss. Lars var far til min farmor, og Ole var far til min farfar.Når jeg nu legger ut min E-post adresse som er: pjoh-nes@online.no er det for at du skal fristes til å sende det du har. Du kan se frem til stor post fra meg når jeg har din E-post adresse.Hilsen Per (85)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Hei Jeg skal sende deg noen rapporter til e-post-adressen. Jeg må bearbeide det litt først, så det er ikke sikkert det blir idag, men i alle fall i løpet av de første dagene.Hilsen Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Det er nok ingen gard på Voss som heiter Midtås. Nestås viser til den nederste åsen. Midtås må då bli den mitterste, men kvar veit eg neimen ikkje. Men eg meinte sjølvsagt at Knut flytta frå Voss til Bergen i 1840. Han utvandra ikkje til Amerika det året. Det er iallefall ingen andre kandidatar som flytter ut i tida 1837-1864.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Ja, det stemmer, men det var Knut sin død du er på jakt etter. Ser ikkje ut som eg kan hjelpe deg.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Marianne....dette kan bli/er spennende.Vår Knud/t finner vi utflyttet fra Voss til Bergen 28 april 1840 18 år gammel= født 1822 = det jeg har fra før. Du finner han med dåp 12 mai 1845 med hustru Gurine Ellingsdatter og sønn Johan Christian født 30 mars 1845. Jeg finner Knut gift 12 mai 1845 (ref. barnedåpen) med sin Gurine. Jeg finner ikke Knut død eller begravet i Bergen. Utvandret han til Amerika - ref. 1 - ? jeg kan ikke finne han noen steder ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Så du veit ikkje sikkert om han var i Amerika og kjempa i krigen der? Har ikkje funne korkje Knut, kona Gurine eller sonen Johan Christian som utvandra.I Vossaboka, som har mange feil og manglar, står det om Knut at han var den einaste frå Nestås som IKKJE reiste nordover.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har ikke funnet ut mer om Knud Johannesen Nestaas.Men sønnen Knud Kristian,(1854) ble gift med Anne Sophie Albrigtsen den 8 mai 1883 i Ålesund: (nr 11) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Han må jo være død FØR tellingen i 1865,idet kona Gurine Ellingsdatter da står ført som enke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Uff ja, sjølvsagt var han død før teljinga i 1865. Og det ser ut som Lars har funne mannen?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

KvinnerPå kvinnedagen har dere bevist at det er kvinne som er flinkest...hold frem som dere stevner !!!Hilsen Per ...bare mann (85)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.