Gå til innhold
Arkivverket

[#76584] Knut (1822) fra Voss


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Vivian Gullickson White

I forgot to mention that Knut's regiment seems to have changed from the 82 to the 87th. I don't know if this is an error or what. Seems to be a lot of mysteries and errors surrounding him.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Huff...Huff. Dette blir mere spennende enn det burde være. Med mine beskjedne engelskkunnskaper blir det jo ekstra vanskelig. Her trenger jeg hjelp !!!!Skifte. Jeg har søkt ganske intenst for å finne skifte etter Gurine Nestaas som døde 30 januar 1914 i Kuven i Os, uten resultat. Mitt håp er at det skal fremkomme opplysninger om Knut i skiftepapirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Per - det som Vivian her har funne er kartotekkortet for soldaten Knut Nastaas. Dette har ho funne blandt 6,3 millionar. Ho bemerkar og at namnet er skreve Nastaas, men det kan jo vera på grunn av at dei ikkje kunne skriva bokstaven æ. Ho er ikkje viss på kva tala bak Widow (enkje) betyr. Men det kan kanskje sjå ut som om enkje fylte ut ein søknad av eit eller anna slag 13. juni 1867? Ho bemerkjar elles at det ser ut til at Knut har skifta frå 82. til 87. kompani. Elles kan eg nemna at Vivian ætlar frå Vossestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Gullickson White

Well I have played around with this again and believe I have been able to connect Gurine and Knut together. The document I posted in (50) mentions certificate number 100,851. I was able to find a '1883 Pensioners on the Roll - American Military Pensioners Living in Foreign Countries in 1883' Link: http://jrbakerjr.tripod.com/ Gurine is almost at the bottom of the page and the certificate number is 100,851 which agrees with the Knut document in (50). From there I was able to find the original which is what I have posted. I do believe in the link that the date year is incorrect and 1860 is actually 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Gullickson White

Well I have played around with this again and believe I have been able to connect Gurine and Knut together. The document I posted in (50) mentions certificate number 100,851. I was able to find a '1883 Pensioners on the Roll - American Military Pensioners Living in Foreign Countries in 1883' Link: http://jrbakerjr.tripod.com/ Gurine is almost at the bottom of the page and the certificate number is 100,851 which agrees with the Knut document in (50). From there I was able to find the original which is what I have posted. I do believe in the link that the date year is incorrect and 1860 is actually 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

STOR TAKK STOR TAKK til Vivian. Vår Knut er funnet med 100% sikkerhet (og ingen svensk skredder). Kanskje er hun en slektning. Knut Nestås var bror av min oldefar Ole Johannesen Nestås, og jeg har nok en oldefar Lars Pedersen Grove fra Voss.Hvorfor endret Knut stilling fra politibetjent ved dåp i 1857 til sildesalter ved dåp i 1859 ? Når reiste han til Amerika, jeg finner ingen utreisepapirer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Dette stadfestar og det som Lars var inne på i nr 21. Han Knut var vel ikkje sildesaltar i 1859, men heller ein slag sildekontrollørassistent som Ann-Mary var inne på i nr 41 og kanskje var grunnen som eg nemner i nr. 43. Eller kanskje var han litt hard med knyttnevane og mista jobben? Dei patruljerande betjentane i Bergen på den tida bestod stort sett av kraftkarar frå Voss og Sunnfjord er eg vorten fortald og dei tok visst ikkje alltid på folk med silkehanskar når det var naudsynt. Elles fekk jo ho Gurine ein månadleg krigspensjon på $8 som kanskje var ein brukande sum den gongen. Det vart gjort freistnad på å heva summen til $20 i 1940, men Roosevelt nedla veto og freistnad på å nedstemma vetoet mislukkast visst. Men iflg. Vivian vart likevel pensjonane auka. Då var jo ho Gurine død, men kanskje borna fekk noko ekstra? Så då gjenstår vel berre gravstaden hans Knut. Kanskje er han den einsame Union soldaten som er gravlagd saman med dei 3 ukjende Confedrate soldatane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Knut hadde 7 barn, de to yngste kan jeg ikke finne gifte.Den 26. februar 1954 skrev Bjarne Lillevik,(1891) som da var på Gjøvik på besøk hos sin far Ole Greger Lillevik (sønn av Ole Johannesen Nestås (bror av Knut) følgende brev til meg:'Dere brev av 15. februar er mottatt for et par dager siden. Deres spørsmål om Knute Nelson kan besvares slik: Knute Nelson var ikke av vår slekt, det jeg vet. Derimot reiste det en Knut Nestås til Amerika. Han var offisr og dessuten forretningsmann og bodde i Bergen før han dro over dammen. Hans døttre levet enda i Bergen omkring 1920 - 30. Jeg talte ikke med dem, men en søster av meg. De var svært stolte av seg og dertil utilnærmelig for folk flest. De var 'peppermøer'. Noe mer er det vel ikke å si om dette. Vet ikke at jeg har sagt at Knut Nestås ble berømt i Amerika, for da må jeg ha mistalt meg. Men han var efter tradisjonen med i krigen derborte, og det er mulig han gjorde seg bemerket. Ber Dem hilse Deres kone. Bjarne L.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Vivian,Thanks for excellent work. Knut Nestaas was a younger brother to my great gandmother Ingeborg Nestaas, and I wish to thank you and Jostein and all the others for bringing his destiny to light. Vivian, I have a question to you on a different subject. Could you please contact me on e-mail: alfred.arntsen@c2i.netKing regards,Alfred Arntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Nå har roen senket seg over jakten på Knut, men kanskje har ikke alle fått lagt ut alt de hadde. Knut hadde jo familie og etterkommere.Jeg takker alle bidragsytere for stor og skapende innsats. Så skapende at jeg har laget et 'opus' på to sider. Vil du ha dette 'opuset' må du sende en E-post til meg. Min E-post adresse står i innlegg nr. 5.E-posten kan du sende uten vedlegg, eller med vedlegg for du har kannskje laget ditt 'opus'.Per takker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.