Gå til innhold
Arkivverket

[#76585] Hjelp med dåp til Birgitte Jørgine (Georgine) Vidding Bruenech Hadsel


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Er det noen som kunne være så snill å hjelpe meg med å finne dåpen til Birgitte Jørgine (Georgine) Vidding Bruenech Hadsel.Hun skal være døpt i Hadsel 1795 eller 1796. Jeg har forsøkt å lete, men klarer ikke finne den. Jeg holder på med min svigerdatters forfedre og skulle så gjerne hatt kilde for hennes dåp.Veldig takknemlig om noen ville hjelpe meg å se. LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk Kirsti :o)Det er nok henne. Jeg trodde hun het Birgitte Jørgine (Georgine), men det skal vel heller være Bergithe Jørgen Wedings/Widings datter?Jeg er så glad for at du fant det :-))Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Den hadde jeg sett Kirsti :o)Men dåpen var visst laaaangt utenfor mitt synsfelt :-) Jeg ville så gjerne ha kilden til hennes dåp og få vite/få bekreftet hvem hennes far var.Det ser ut til å være Jørgen Widing/Weding.Hennes mor er jo enke ved tellingen. Jeg har også prøvd å lete etter vielsen mellom hennes foreldre, Jørgen Widing/Weding? og Karen Sophie Raphaelsdatter Bruenech.Sliter desverre en del med øynene. Godt å få litt hjelp :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Til innlegg 2: Her står så vidt jeg kan se: 'Døpt H. Jørgen Withs barn Svartsund Nom. Birgitha Jørgine' Kan ikke se at Vidding eller Bruenech er nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jørgen With Grøver og Karen Sophia Raphaelsdtr Brünnich blei viet i Hadsel kirke 26.12.1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Finner også litt tidligere i samme år: Jordf. Jørgen Hvedings B. Svartsund 14 dager. Midt på siden til venstre: Lenke. Hvis du leter etter en datter av Jørgen Hveding, er hun sannsynligvis født et annet år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Oi, oi, så fantastisk!Jeg takker så mye for alle innlegg og hjelp :-)Men hva er det korrekte? Jørgen Vidding som Carsten nevner i 9, eller Jørgen With Grøver som Johan nevner 12.Svært glad for alle bidrag fra dere :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg må ha litt mer å gå på, Rigmor. du har vel mailadressen min ennå? La meg få de seinere generasjonene, så skal jeg snoke i kildene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg har desverre ikke din mail adresse lenger Johan :o)Hadde en ny datakrasj, og måtte starte fra bunnen av igjen.Hadde jo en minnepenn og trodde jeg var på den sikre siden, men den forsvant under en familesammenkomst, og 'ingen' av mine 5 vakre barnebarn 'skjønte' hva jeg spurte etter :-(Alt må letes fram på nytt igjen, og øynene mine har sviktet en god del det siste året.Hans Christian Norum og Birgitte Jørgine fikk sønnen Ole Hansen (Norum) Tønder f. 6..januar 1829 Føre i Vesterålen, Nordland. Døpt i Bø. Han var g.m. Anna Christina Pedersdatter f.24..mars 1857 Hestneset, Hemnes, Nordland.Disse igjen fikk sønnen Hans Kristian Tønder f.1 august 1877 Helgeland, (Lødingen) Nordland. Hans Kristian ble g.m. Albertine Marie Eriksen f. 1879.Disse igjen fikk sønnen Alf Norum Tønder f. 17. juni 1907 Hemnesberget, Sandnessjøen, Nordland. Alf ble g.m.Else Margrethe Rinnan f. 16.november 1907.Det sistnevnte paret er min svigerdatters besteforeldre.Min mail adresse er rig (bindestrek) mor alfakrøll punktum no.Jeg er selvfølgelig glad for all den hjelpen og bidrag jeg kan få, men den jeg lurte mest på var nå denne Birgitte Jørgine (Georgine) Vidding? Hveding? Bruenech og hennes far og slekten videre der.Hennes mor var Karen Sophie Raphaelsdatter Bruenech f. omkr. 1778. Datter av Raphael Fredriksen Lund Bruenich og Bergitta Berthus? Mohrsen Bø.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

For ordens skyld: Jørgen Grøver og Karen Brünnich fikk to døtre som blei kalt Birgitte Jørgine. Den første blei gravlagt 01.05.1796. den andre blei døpt 16.10.1796.Rigmor, jeg sender mail med det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det er jo underlig at Birgitte Jørgines far kalles Jørgen With Svartsund når hun blir døpt i 1796, og han kalles Jørgen Vidding når hun gifter seg med Hans Christian Norum 28.desember 1825.Jørgen With Grøver - Jørgen Vidding døde før 1801.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o) Jørgen nevnes ved forskjellige anledninger både som Jørgen Hvidt /With - Jørgen With Grøver - Jørgen Vidding (Hveding)Hans far Johan Andreas Jørgensen Grøver, fikk bygselsbrev på Holdøya 26 juli 1759, han ble gift 8. juni 1764 med Anna Catrine Nilsdatter Hveding av den gamle nordlanske ætt Hveding, hvorav flere har vært embetsmenn i Nordland og ellers innehatt fremskutte stillinger. Så vidt sees hadde han 4 barn, hvorav sønnen Jørgen Hvidt senere reiste som jæktestyrmann for Rafel Sund Bruenich i Svartsund.Han brukte sikkert sin mors navn Vidding/Hveding da datteren giftet seg med seg med Hans Christian Norum.Iføle et oppsett jeg fikk fra Johan I. Borgos døde Jørgen i 1796. Jeg har ikke funnet dødsfallet.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Da Birgitte Jørgine blei døpt i oktober 1796 (se 17), oppgis mora å være enke. Jørgen Hveding Grøver hadde trolig omkommet på sjøen samme året uten å bli gjenfunnet. Dermed blei det inga gravlegging - og ingen innførsel i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Vet noen om Jørgens kone Karen Sophie Raphaelsdatter Bruenech ble gift på nytt? Hun var jo bare 19 år da hun ble enke.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar en rettelse her siden Anne Katrine Nilsdtr Veding er etter den andre mannen til Riborg Danielsdtr (Skunk eller Skanche) nemlig Nils Mortensen og derfor av den delen av Riborgs etterslekt som ikke er av Hvedingslekten. Hun er nevnt i en artikkel om ettersklekten til den opprinnelige Danske presten Ole Johnsen på Senja Norsk slekthistorisk tidsskrift (husker ikke årstallet). Hun er og av slektene Winther, Høstmark og Humle gjenom moren Åshild Jakobsdtr Winther 1697 - 1747.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Steinar og takk for innspill fra deg :o)Jeg har kanskje misforstått noe her? Jeg trodde Anne Catharina Nilsdatter Hveding som ble g.m.Johan Andreas Jørgensen Grøver var en datter av Nils Hansen Hveding og Åshild Jacobsdatter Winther.Kunne du være brydd med å oppklare det for meg?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.