Gå til innhold
Arkivverket

[#76606] Hvem var 'Claus Eidsfoss', ant. død i 1730-årene?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tråden er spunnet ut av denne:LenkeVed et skifte på Vestfossen i Eiker i 1742 (etter Lars Nikolaisen Smed) - er det blant arvingene nevnt ei tante (faster) av arvelateren: Cathrine Clausdtr. Hun er omtalt som enke etter en Claus Eidsfoss på Eidsfoss (verk) i Hof. Spørsmplet er så: Hvem var han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil anta at denne Claus også må være registrert et eller annet sted under et annet navn. Jeg har i hvert fall aldri tidligere støtt på 'Eidsfoss' som etternavn/gårdsnavn/slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøvde å lete her etter en Claus, ikke så langt fra Eidsfoss: LenkePussig med navnlikhet her, men det er nok ikke enkelt å finne rett mann her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

I restanselistene for Eidsfoss Jernverk 1766-1768 figurerer en malmbonde Claus Breche både i 1767 og 1768. Kanskje det kan være en sønn?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

(5) Han kan vel i hvert fall muligens være en slektning? Ligger Brekke i nærheten av Eidsfoss verk?(4) Til tross for det interessante navnet, tviler jeg på om det er noen forbindelse mellom Claus Steensen i Sem (ant f. i begynnelsen av 1630-årene) og de 'Claus'ene' jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Har en Henning Niclai med far Clas Boj født 1712 på Kongsberg[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100324152090&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeEi datter Anna Cathrina 1707, nå er navnet tolket til Claus ByLenkeEi datter Maria født 1709 , farsnavnet er nå tydet til Claus Bog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det er ikke så godt å vite. Claus-navnet forekommer hyppig i bergverksmiljøet (stort sett med tysk opphav) på 1600- og 1700-tallet. I samme periode som Claus Boj/Bog har barn til dåpen på Kongsberg, er det både en Claus Hansen, en Claus Clausen og en Claus Hachtner der i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.