Gå til innhold
Arkivverket

[#76613] Bratli & Solberg til New Zealand 1921


Gjest Liv B Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv B Christensen

Eneste sønn til min 3 x tippoldefar reiste tilbake til New Zealand med to nieser i 1921. Han het Ingvald Johan Hansen Bratli. Niesene het Gunvor og Frida Solberg. De var dep.assistent (=departements-assistenter?) og bodde i Mogens Thorsensgate i Kristiania, men var fra Tyristrand, Buskerud. Ingvald oppgis å være Farmer og han har New Zealandsk pass fra februar samme år, dvs at han kan bare ha vært hjemme noen måneder, siden han reiser ut igjen i juli.I en New Zealandsk kilde har jeg funnet ut at han døde i 1931, 64 år gammel (han er født 15. juni 1866).Men hvor bodde han i New Zeland? Når reiste han ut? Hvor bodde de fleste norske farmerne?I 1885 står han i folketellingen som stud.art. boende hjemme hos faren.Takknemlig for forslag til videre søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Jeg har brukt den norske 10-punkts-listen med hell. Fant dødsår der og mye om hvor han har drevet farm, samt at han giftet seg med Margaret Mills i 1894. Papers past var en god kilde; der blir aviser scannet inn og jeg søkte på etternavnet hans og fikk opp informasjon om hvor han leide land, solgte dyr m.m. Jeg skal ta for meg Cyndis list, det er lenker der til mange gode kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Ingvald Johan Hansen Bratli var fra Oslo og 27 år da han ble 'naturalised' den 23.01.1894. Han var da arbeider i Pelorus Sound som ligger helt nord på Sørøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.