Gå til innhold
Arkivverket

[#76615] Nækje/Nærkje , Sættervik/Sætervig, Sognæs


Gjest Thomas Hilt
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Hilt

Iver Olsen født ca 1817. Ivar gifter seg i 1843 Sognæs/Sætervik, Lavik Minesterialbok A3 1843-1863 side 3 nr 22.Men før dette får han og fremtidig hustru Magnilde Endresdatter en sønn Ole i Lavik Minesterialbok A3 1843-1863 fødte side 1 nr 2 Nå finner jeg ikke fødselen til Iver Olsen f ca 1817. Og mens jeg leiter videre lurer jeg på hvorfor det ved dåpen av hans førstefødte uegte sønn (se link over) Nækje eller Nærkje etter hans navn. Er dette er gardsnavn, geografisk navn eller betyr det at han nærkje, nekter for farskapet? Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det ser da ut til at Iver Olsen og Magnilde Endresdatter får en sønn Mathias i 1841.Hans 2 leiermål og hennes 1 leiermål: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500223591088&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn>Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Kirkeboken,nr 75:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hilt

Tusen takk!!!! Det var til stor hjelp. Jeg ser nå det står Nerkje etter hans navn i kirkeboken du skaffet link til. Kan dette være Nesje tro? Finnes nemlig et Nesje nær Sognæs & Sættervik hvor den havner. Som sagt, jeg har problemer med å finne fødselen hans i 1817 så forsøker å finne ut fødested..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan dette være konfirmasjonen til 'din' Ivar Olsen? Konfirmert 6 okt 1833 i Ladvik. Foreldre Ole Ivarsen og Brita ....(Greier ikke å tyde etternavnet hennes)Fant en Iver som ble døpt i Askvoll 10 aug 1817. Foreldre Ole Ivarsen og Brithe Tolfoaestdr: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100271203322&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn>Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Kirkeboken,født 4 aug,døpt 10 aug(venstre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tror nok det er riktig iver Olsen jeg har funnet.Ser at vaksinasjonsdatoen 9 juli 1821 oppgis både ved konfirmasjonen i 1833 og ved vielsen i 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hilt

Har leitet et par dager, og tror dette må være ham. Har ikke leitet i Askvoll kirkebøkene da jeg trodde ham ville være innført i Lavik sine og senere i livet i Hyllestad sine, i og med Nærkje, Nerkje = Nesje og ved giftemålet stod han oppført som fra Sognæs=Sognes. Men dette var vel kanskje ikke fødested men oppholdssted ved giftemålet. Og Askvoll er jo ikke langt fra. Jeg tror du har rett jeg. Takker og bukker for hjelpen Anne-Mary. Tusen takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.