Gå til innhold
Arkivverket

[#76626] Opphavet til Iver Martinson/Mortenson i Bråtå i Skjåk i Oppland.


Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Fra Gards Og Ætttesoge for Jostedalen side 912 under Bergseth finner jeg at foreldrene til Ole Iverson Bergseth dpt 28/7-1771 i Skjåk, er husmann Iver Martinson i Bråtå, og kona Anne Iversdotter fra Lund.Dette passer med dåp i Skjåk/Lom: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9241&idx_id=9241&uid=ny&idx_side=-45>LenkeSe tema 76597: Tyding dåp/fødsel i Skjåk/Lom. Ole Iverson 1771: LenkeUnder Lund I Ættebok for Skjåk (ÆbS1) side 162 finner jeg en Anne Iversdotter døpt 27/10-1737. LenkeI ÆbS1 står det også at Anne Iversdotter gifter seg 23/11-1770 med en Iver Mortenson fra Bråtå, men jeg finner ikke Iver under Bråtå. Dette skal være Iver sitt andre ekteskap.Dette passer med denne vielsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

20/10 1763 Lom ble en Iver Martinsen viet til Anne Martinsdt. Caut.: Povel og Christen Flekøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Du finn Ivar Mortensson Lindsheim/Bråtå (Storbråtå?) som C.6. på side 19 i Ættebok for Skjåk I - faren var frå Uppigard Skjåk og mora frå ein Forberg-gard: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Atle:Side 19 C.6? Det skal vel være side 219? Skjåk II øvre? Der finner jeg en Iver Bråtå på C.6?Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Spørsmål 1:Ser at Iver Mortenson Bråtå/Lindsheim hadde 3 brødre som alle var begravd samme dag, den 10. oktober 1743:Se nederst på høyre side: LenkeEr det noen med lokal innsikt som vet om dette var sykdom eller en ulykke?Spørsmål 2:Finner ikke Iver Mortenson Bråtå/Lindsheim (1744-) eller kona Anna Iversdotter Lund (1737-) i 1801 tellingen for Lom, og heller ikke bland begravde i Lom 1733-1801 eller senere.Noen som vet hvor det ble av Iver og Anna?Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei Bjarte!Du finn Iver Marthinson i 1801 på Hellegard i Jostedalen, gift tenesedreng. Om ikkje eg hugsar feil, so døydde han òg i Jostedalen...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei og takk Lars!Finner en Iver Marthinsen 60 år og gift, under Hellegard i Jostedalen 1801: LenkeHan ”lyver” i så tilfelle oppad på alderen. Det står at han er gift, men Anna Iversdotter står ikke oppført i 1801 Jostedal.Er dette den nevnte Iver Martinson?Hvis Anna døde før 1801 burde det ikke stått enkemann?I Gards og Ættesoge for Jostedal, på Hellegård under Gjerde1 side 811 finner jeg enda en sønn av Iver, men med førstekonen Anne Mortensdotter.Denne sønnen Martin Iverson Braaten blir halvbror av ovenfor nevnte Ole Iverson (1771-1847) på Bergset, men Iver er her kun nevnt som forelder på samme vis som under Bergset? Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Teigum

'Braaten' kan tyde Bråtågrenda, gardane Nørdre og Søre Storbråtå (i Bråtågrenda), men òg Nyhus i Åmotsgrenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.