Gå til innhold
Arkivverket

[#76629] Etterkommere og aner til KARL FREDRIK LUNDGREN, 1832-1893, Fød.KALMAR, SVERRIGE?


Gjest STEINAR WEIE
 Del

Recommended Posts

Gjest STEINAR WEIE

Han ble gift i Norge med Martha Johannesdatter dato 17-6-1874 i SÆBØ, N AURDAL. Han var min tippoldefar. Har noen andre lagt han inn i sitt slektsprogram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest STEINAR WEIE

TIL EVA TOMTER, RANHEIM tusen takk for dine innlegg, av kirkeboken da han giftet seg så er det skrevet ned at han er født 1832, han staver navnet sitt Karl Fredrik, så det var nesten du fikk riktig treff på foreldrene. Tips mottas med takk fra alle! mvh Steinar Weie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Hei Steinar (6) Hvis du åpner lenken til bryllupet i Kvinnherad (2) står det skrevet at han er 35 år i 1874, dvs født i 1839 og presten skriver navnet Carl Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om dette er den rette Carl Fredrik, har han i så fall vært gift tidligere?Vet ikke om det passer?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, dette er litt merkelig, en navnbror i samme alder ser ut til å ha fått flere barn i ekteskap i Kristiansand med den Anne Bergitte som nevnt i innlegg nr. 10:Tar med et barn her: LenkeDenne Carl Fredrik skal også da være født i Kalmar 1840??Pussig.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er den Carl Fredrik Lundgreen med hustru og barn i Kraistiasand i 1865, Konas navn er feilskrevet, og hans yrke er kurvmaker og ikke smed? Kan han ha vært en reisende som også ha ernært seg som smed?Eller er dette en helt annen mann, med samme navn og omtrent født samtidig i KalmarDet er vel litt uvanlig at ikke hans farsnavn er oppgitt ved vielsen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være hustru til samme Carl Fredrik som fortsatt lever i Kristiansand, da hos en datter og svigersønn ? LenkeHun er ikke ført som enke, men hvor er ektemannen?Mener jeg så en datter kalt Rosa ved foreldresøk. Skal se hva jeg finner ved nytt søk :-)Kan de være en mulig ' bigamisak' vi har funnet her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tar jeg med de barna jeg finner f. av ekteparet Carl Fredrik Lundgren og Anne Bergitte Terjesdatter i Kristiansand:Alma Charlotte f. 1863Clara Martine f. 1865Alfred Fredrik Godfred f. 1868Rosa frederikke f. 1876Rosa Bergitte f. 1878Lenke Siden dette paret får barn så sent som 1878 er det vel lite trolig at det er samme mann som gifter seg i 1874?men pussig med samme navn og alder og født i Kalmar begge to :-) Så dette er vel et skikkelig vildspor? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg det svenske paret Carl Fredrik Lundgren og hans hustru Anne Bergitte innflyttet til Kristiansand i 1863: Se nr. 9 og 10 her i kirkeboka: LenkeMerkelig nok synes jeg det står smed foran hans navn, og noe til som jeg ikke kan tyde?Dette er i alle fall samme par som får en rekke barn døpt i Kristiansand som nevnt i forrige innlegg.Kan se om jeg finner barndåpene til barna deres , om det skulle stå noe om fars yrke der?Har ikke letter etter en innflytter i Kvinnherad med samme navn? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest STEINAR WEIE

Tusen takk Eva Tomter, du er veldig kjempeflink. Har du noen kommentar til dette spørsmålet: Er det din og andres erfaring at kirkebøkene ved vigselsinnføringen har FOR OG ETTERNAVN RIKTIG SKREVET (bokstaveret) eller har de som har ført pennen så dårlig tid at man ikke kan regne med det? Kjempefint å få en sann kommentar. Når man er sikker på riktig skrivemåte, blir alt mye lettere. På forhånd tusen takk for hjelpen! mvh Steinar Weie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest STEINAR WEIE

Tusen takk Eva Tomter, du er veldig kjempeflink. Har du noen kommentar til dette spørsmålet: Er det din og andres erfaring at kirkebøkene ved vigselsinnføringen har FOR OG ETTERNAVN RIKTIG SKREVET (bokstaveret) eller har de som har ført pennen så dårlig tid at man ikke kan regne med det? Kjempefint å få en sann kommentar. Når man er sikker på riktig skrivemåte, blir alt mye lettere. På forhånd tusen takk for hjelpen! mvh Steinar Weie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått så god hjelp her av Eva Tomter.Lurer på om du får hjelp til å finne foreldre i Kalmar. Mulg noen her kan hjelpe deg med husforhørslængder så du kan få slekt bakover også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest STEINAR WEIE

Gunn Huglen, Sandefjord. Jeg er særdeles takknemlig for å få hjelp til å finne foreldre i Kalmar og slekt bakover også. Jeg vet ikke hvor man skal søke. Kjempeglad hvis du kan søke og fortelle hvordan du har gjort det. Det er sikkert mange andre som er interessert i å vite hvordan du går fram! På forhånd tusen takk for hjelpen. mvh Steinar Weie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Anne Lene Hagen er svært dyktig til å finne fram i Svenske kilder. Om du lager et nytt tema med spørsmål om foreldre Karl Fredrik Lundgren f. 1832 i Kalmar, kan det hende hun ser ditt spørsmål her.Lykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du skriver Svenske kilder i søksfeltet over her finner du en del tips. Lenke kilder&nr=7&antinnlegg=2&startnr=&antall=&spraak=#ankerMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.