Gå til innhold
Arkivverket

[#76629] Etterkommere og aner til KARL FREDRIK LUNDGREN, 1832-1893, Fød.KALMAR, SVERRIGE?


Gjest STEINAR WEIE
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Noen spørsmål fra meg. Skjønner at dette har elementer i seg til å være en aldri så liten nøtt ?Nå har ikke jeg lest alle innleggene så det er sikkert infor jeg kan ha oversett.1) Har Karl Fredrik Lundgrens fars navn blitt nevnt noe sted ?2) Er han funnet innflyttet til Norge ? Til hvor og når ? Aller viktigst fra hvor ?3) Fødested Kalmar. Finnes det noe formening om det da dreier seg om stedet Kalmar, eller kan det være et kirkesogn i Kalmar län?Lundgren er slett ikke noe uvanlig navn i Sverige, så dermed viktig å få fram klart hva man vet og deretter hva man føler seg rimelig sikker på.Noen som påtar seg et aldri så lite slikt sammendrag ?Jeg begynner å se litt i fødelsebøkene for Kalmar landsforsamling og Kalmar stadsforsamling, så får vi se om det kan løse noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Jeg har sjekket kirkebøkene for Kalmar © Uppland og Kalmar (H) Småland i perioden 1832-1842 Det finnes mange som blir døpt Carl Fredrik, spesielt i Kalmar Slottsforsamling også i Kalmar Stadsforsamling. Det de har til felles er at prestene alltid skriver Carl med C. Fant en som hadde far Lundgren, se bilde, men det kan være han som fikk barn i Kristiansand, født i 1840 ihvertfall. Oi nå mistet jeg knappen for bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Eva. Ja jeg la også merke til at presten skriver alle som Carl og ikke Karl. Jeg har bare sett enda på året 1832 og der endte jeg opp med 3. Ingen av de med noe Lundgren navn.Den du fant i innlegg 28. Har du fulgt dem i husforhør ? Jeg har søkt etter den familien i 1880 og 1890 og har ikke funnet dem der. Har også søkt på Emibas etter dem, men heller ikke der.Når det gjelder den Karl Fredrik som Steinar søker. Vet vi at han faktisk har hatt Lundgren navnet fra fødselen ? Eller kan han ha fått navnet senere ?Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Når det gjelder søk i Sverige, så finnes det abonnement på skannede kirkebøker, som over. Eller så kan man forsøke oppslag på slaktsdata.org http://www.slaktdata.org/index.php/regsearch men for Kalmar har de ikke registrert noe før 1849.Jeg har lest at presten skrev navnet slik han hørte det, med sin tolkning. Derfor er det ofte avvik i skrivemåte. Det varierer også i Fredric, Fredrik, Fredrich, Fridrich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

(29) Nei, siden vi ikke vet når, hvor, eller hvem faren var, så er etternavnet litt usikkert. Han kalte seg Lundgren i Norge ihvertfall. Ved vielsen var ikke far oppgitt, det fikk meg til å tro at han var født utenfor ekteskap. I Sverige er ikke barnefar oppgitt ved dåpen. Vet ikke om attest for vaksine og konfirmasjon måtte forelegges ved vigsel i 1874? Rart at alder varierer så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, og for tiden har jeg abb på ad-online, svar og genline, så mulighetene bør jo være til stede for å finne han. Ser du har Ad-online.Har du allerede fulgt han fra innlegg 28 i husfohør for å se hva som skjedde med han ? Ellers kan jeg forsøke. Men, har du sett noe bosted innført ved fødselen ?Skal snart bort, så jeg må nok ta dette igjen senere i dag tror jeg.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Anne Lene og Eva.Flott å få eksperthjelp her. Ser ut til at Eva kan ha funnet en bra kandiat her. Leser fars navn som Anders Lundgreen og mors fornavn Anette Charlotte ? Far arbeidskarl? Litt av problemet med å finne rett Carl Fredrik Lundgreen er at fødselsår er oppgitt så forskjellig.Ved vielsen i Kvinnherad 1874 er brudgommens navn skrevet Carl Fredric Lundgreen , yrke smed ( med noe utydelig foran) Muligens ' omreisende?'Fødselsår altså ca 1839 ? Kalmar .Ved sønnen Karls dåp i 1880 I Haus , er fars fødselsår nevnt 1839 Yrke Tilhugger ?Ved dødsfall i Trondheim er navnet skrevet Karl Fredric Lundgren og smed oppgitt som yrke. Dødsårsak Canser. Her er nevnt Kalmar, Småland. Fødselsår oppgitt 1832 ?Disse litt sprikende opplysninger om en familie på stadig flyttefor gjorde at jeg fant paret i Kristiansand som var ført i innvandrer-lister der. ( samme navn på mann og passe alder?) Dette er nok en annen, om han da ikke begikk bigami? Håper du Anne Lene kan finne noen spor til den rette karen.Problemet er at det to på ca samme alder som har utvandret fra Kalmar og skaffet familie i Norge.Litt av en nøtt dette :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Skal ikke bort før litt senere i dag, så jeg titter litt mer nå. Rart, men bosted er tydeligvis ikke innført i f.boken, det vanskeliggjør det jo litt. Skal se litt.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Sønnen til Carl Fredrik Lundgreen, Karl Lundgreen, har Carsten funnet ( innlegg 3, se 2. lenke Trondheim 1925.Han er oppført med to døtre, En Mary Charlotte f. 1911, mulig oppkalling etter en farmor, om Eva har funnet den rette dåpen som er kopiert her?Lykke til med søk i svenske kilder. Det er ikke min sterke side, selv om jeg nå oppholder meg i Sverige for tiden :-)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, ja her finnes i allefall ingen lettvinte måter til et svar.Steinar. Vet du noe om Karl Fredrik har søsken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tenkte at det letteste kanskje var å sjekke utflyttede fra Kalmar for å se om han finnes der. Men, så er det ca 300 utflyttede i året. Om jeg da tar konf.alder som starttidspunkt så blir det fra ca 1855 og frem mot vielsen i Norge. Det blir ganske så mange det .Er det mer overkommelig å lete etter han som innflyttet her i Norge ? Hvor i såfall skulle man da ha lett og når ? Noen som har noen mening om det ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Jeg leter i Kalmar Domkyrkas församling, utflyttede 1861-1871, ferdig med de første 100 sider. Den dåpen som er avbildet lengre opp; 'Arbetskarlen Anders Lundgrens och Hustru Charlotta Hagenbergs son.' Født 17.02.1840, døpt 01.03.1840. Mors alder 27 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Fint Eva. Jeg begynnte med 1855. Da fortsetter jeg ut den boken som går til 1861 og det var jo der du begynnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Fint at du leter Gunn.Jeg har så langt kun tatt utflyttede 1855 og 1856. Stoppet litt der. I 1855 er utflyttede nr 162 og 249 Lundgren navn. I 1856 er nr 3,4, 48,63 Lundgren navn. Nr 94 er en Lindgren, mens nr 123 er Ljunggren. Alle er i en slik alder at de kan være Carl Fredriks søsken, og nesten alle har forskjellige foreldre.Så kommer grunnen til at jeg stoppet opp etter 1856. Utflyttet nr 150 er Carl Fredrik Lundgren f 17/2-1840 som i september det året flyttet til Lund. Foreldrene er som tidligere nevnt Anders Lundgren og Carlotta Hagenberg. Jeg ville så følge han litt før jeg evt går videre i flyttelisten.I Lunds stadsforsamling er han i B1:4 side 68 ført som innflyttet i september 1856 som ungkar C.F.Lundgren f 17/2-1840 Kalmar. Står det flyttet til Engelholm tro ? Usikker.Går så til husforhør 1852-1858 i A1:37. Det finnes alfabetisk navneregister foran i husforhørene, i den alfabetiske listen finner jeg han på side 34 hvor det står at han skal finnes på side 128. Jeg går så til side 128 i det husforhøret og finner han innført der. Dette gir så langt ikke noe ny informasjon.Så tenkte jeg å gå videre i neste husfohrør, for på den måten å følge han til jeg evt finner en flytting til Norge, og hvor i såfall.Det er bare det at tiden renner fra meg. jeg må av gårde nå snart, legetime litt senere. Så dette må jeg ta opp igjen senere eller evt i morgen tidlig. Men, ville skrive det ned tilfelle Eva har lyst til å fortsette der jeg nå slipper.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har sett raskt igjennom innflytterlister i Kvinnherad fra 1870-1874, uten å finne Karl Fredrik Lundgren der.Har også lett i utflytter-lister mellom 1874 og 1880 for å se om jeg kunne finne noe om paret som tydligvis til Haus ved sønnen Karls dåp ?Ikke noe der heller, men jeg kan jo ha oversett navnene.Om Karl Fredrik var en omreisende kar, så er det jo ikke sikkert han ble registrert i flyttelister?Men jeg følger med her på den spennende jakten på opphavet. :-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her var det vel da at sønnen Karl Lundgren ble døpt i 1880.Lenke Kan hende det finner innflytterlister her i kirkebøker.Fortsetter leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her var det vel da at sønnen Karl Lundgren ble døpt i 1880.Lenke Kan hende det finner innflytterlister her i kirkebøker.Fortsetter leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har ikke greid å finne familien ut eller innflyttet fra Haus heller, men det er mange sider som må letes i.Kommer tilbake om jeg finner noe av interesse.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er samme dåp til datter Caroline i Kvinnherad mai 1874. Barnet er ført som Uægte, f. 1 februsr , døpt 1 mai. Foreldre gifter seg senere samme år.Se dåp nr. 17 her: LenkeFar Ungkarl Carl Fredrick Lundgreen. Sverige, ingen spor å finne hos faddere her er jeg redd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til Anders Lundgreen og Charlotta Hagenberg: LenkeOm det kan være noe hjelp til søking?Skal se om jeg finner flere barn av paret.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Oj, da. Her ser det ut til at vi havner på samme mann som jeg fant innflyttet til Kristiansand med sin svenske hustru.Ved foreldresøk fant jeg flere søsken, men jeg legger inn denne dåpen igjen? LenkeHva tror Eva og Anne Lene om dette?Jeg kan finne igjen barn av dette paret , tror jeg.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.