Gå til innhold
Arkivverket

[#76631] Østfold eller Osloområdet: Søker Emma (Emmy?) Helene Eriksen, født i Tune 1891


Gjest Mona Stokke
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Stokke

HeiPå vegne av min mann søker jeg etter Emma Helene Eriksen, født i Tune i 1891. Hun flyttet etterhvert til Drøbak og Oslo. Hun ble gift med en Wilhelm Juul Tandberg og fikk en datter Anne Sophie Tandberg.Hennes far skal ha vært stasjonsmester i Østfold.Jeg har søkt i DA, men finner henne ikke. Mulig jeg ikke søker 'smart' nok.Kan noen hjelpe? Mvh Mona Stokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Stokke

Ja, det kan det nok være! Du fant ingen andre jernbanearbeidere med en Emma Helene som datter?Hvordan søkte du forresten? Er ikke så god til dette enda ...Tusen takk for hjelpen!!!! Mvh Mona Stokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Med utgangspunkt i dine opplysn om fødested Tune, navn og f.år 1891 gikk jeg til skanna kyrkjebøker. Valgte Østfold fylke og Tune i feltet for prestgjeld/sokn. Valgte KB for 1887-1898, regnet med å finne fødte i 1891 der. Klikket meg inn på dette året og 'bladde' fremover.Dåpen for menn står på sidens øverste halvdel, kvinner på nederste halvdel.Jeg gikk gjennom hele 1891 og noe av 1892 da Emma kunne vært født på slutten av 1891 og først døpt i 1892. Den Emma Helene jeg fant var den eneste med dette navnet. I tillegg var farens etternavn Eriksen. Så var det bare å håpe at det var rett.Skannede kirkebøker (der du velger fylke og prestegjeld) har en informativ og nyttig lenke til 'Brukerveiledning'.Du kommer helt sikkert fort inn i dette. Lykke til!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei igjen, jeg søkte i 'alle baser' med så innskrenket fødselsår som mulig rundt det opplyste. Det er lurt å skrive inn bare de første bokstavene i navnet,og så velge ut fra forskjellige skrivemåtene som kommer opp.Har du funnet vielsen til Emma og Wilhelm? Der kan være opplysninger som bekrefter at det er rett Emma vi har funnet.Dette blir du god!Mvh Holde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Mye som tyder på det,Gunn:-))Jeg 'skummet' over Rakkestad i går etter Emma`s konf./ vielse uten resultat (var veldig trøtt) uten resultat. Mulig de flyttet til en annen Østfoldkomm.Skal hjelpe Mona å lete litt senere idag, rekker ikke nå. Men når du Gunn er på saken, er den vel løst innen da:-))Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Stokke

Dere er helt supre! Jeg har også funnet familien i Hegdehaugsveien. Det jeg imidertid har problemer med, er å finne famlien til Emma Helenes mor og far. Finner kun oppslag jeg er usikker på pga 'feil' alder osv (det kan jo være skrivefeil, men tror ikke det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis gravminner kan det hende du vil finne en del av familien. Her lurer jeg på om det kan være datteren Anne Sophie Juul Tandberg som er gravlagt Vestre gravlund, Fagerborg i 2006. Hun er opplyst f. 16 april 1919. Mulig du må dobbeltklikke på lenken for å få fram opplysningene. Ingen gravsten fant jeg.LenkeLykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ved fødselsmld til din manns farmor, opplyses at Emma Helene Eriksen og Wilhelm Christian Juul Tandberg ( han døde 22.11.1918) ble viet i 1917.Hvor? Kjekt å finne vielsen før du sikkert kan spinne deg lenger bakover.De bor i Drøbak 1919, Anne Sophies fødselmld. er også innført der, det står at hun er født 16.04 1919 og døpt 22.04.1919 på Fødselsstiftelsen Christiania.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Fødselsregister nr. J 0004 (1919-1919), Fødte og døpte 1919, side 43. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1854&idx_id=1854&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Såfant vi den samtidig, Anne! Flott, da bekreftes at det er de rette personene i innlegg 2,3 og 9 :-)) Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Stokke

Hei dereSer at Emma og Wilhelm rakk å være gift i kun ett år før W døde. Tragisk og ikke lett å bli alene med en baby på den tiden. W døde fire måneder før datteren ble født ...Hvor kan jeg finne ut hvor wilhelm var 'agent'? Betyr det det samme som 'selger'?Tusen takk igjen! Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei.Av Hilde i innl. nr 15 er det opplysning om at Wilhelm døde 22/11-1918.Her er innføringen i kirkeboken for Drøbak vedr hans bortgang. Nr 0 (over nr 18) Permanent sidelenke: LenkeO er brukt fordi han ikke var medlem av statskirken.Dødsårsak er nevnt men jeg kan ikke hjelpe deg med hva den var. Det kan kanskje andre?Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Stokke
http://en.wikipedia.org/wiki/NephritisNephritis er en nyresykdom, ser det ut til. * glomerulonephritis is inflammation of the glomeruli. (Often when the term 'nephritis' is used without qualification, this is the condition meant.) * interstitial nephritis or tubulo-interstitial nephritis is inflammation of the spaces between renal tubules. * pyelonephritis is when a urinary tract infection has reached the pyelum (pelvis) of the kidney. * Lupus nephritis is an inflammation of the kidney caused by systemic lupus erythematosus (SLE), a disease of the immune system.Nephritis is the most common cause of glomerular injury. It is a disturbance of the glomerular structure with inflammatory cell proliferation. This can lead to: reduced glomerular blood flow leading to reduced urine output (oliguria) & retention of waste products (uremia). As a result, there can also be leakage of red blood cells from damaged glomerulus (hematuria). Low renal blood flow activates the renin-angiotensin-aldosterone system (RAAS), which therefore causes fluid retention and mild hypertension.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei igjen Mette, vet ikke om du kanskje har funnet noe av dette selv, men her er litt om Emmas foreldre:Moren (Matea) er døpt Mette nr 70 Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 10 (1854-1861), Fødte og døpte 1855, side 25. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=521&idx_id=521&uid=ny&idx_side=-25>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun skrives for Mette da Emmas bror Karl Marius døpes i Tune 1881 Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 17 (1878-1887), Fødte og døpte 1881, side 68. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMette konfirmeres i Høland 1869 nr 5 Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 12A (1869-1879), Konfirmerte 1869, side 194. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er hun med foreldre og en søster i FT 1875 for Høland LenkeMette melder flytting til Fet i 1876 nr 3 Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 12A (1869-1879), Inn- og utflyttede 1876, side 519. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDer vies hun til Karl Eriksen mars s.å nr 6 Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet i Fet, Klokkerbok nr. I 5 (1875-1877), Ekteviede 1876, side 125. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan er døpt Carl i Fet 1852 nr 32 Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet, Ministerialbok nr. I 10 (1847-1859), Fødte og døpte 1852, side 42. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKonfirmert i Fet 1868 nr 38 Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet, Klokkerbok nr. I 3 (1860-1867), Konfirmerte 1866, side 85. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er (K)Carl med sine foreldre i Ft 1875 for Fet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Stokke

Jeg har ikke ord!!!!!! Dere er så dyktige og ikke minst så helt uvanlig hjelpsomme! Tusen, tusen, tusen takk til deg Hilde for all informasjon i siste melding. Dette hadde jeg ikke fra før, nei. Tipper mannen min blir overrasket når jeg kan vise ham alt dette! :-))) Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.