Gå til innhold
Arkivverket

[#76632] Hvordan finne Jørgen Hansen, Enger?


Gjest Unni Holt
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Holt

Han er oppgitt som barnefar, til Hans Johan Jørgensen f.10,10,1847. Døpt i Modum,Heggen. Mor Helle Jørgine Iversdtr. 1825, Far Jørgen Hansen, Enger. Han var Geworben soldat 4 Oslo companie. Dette er alt jeg vet, har noen tips om hvor jeg skal lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

En Jørgen Hansen Enger er i folketellingen 1865 oppført som 39 år gammel ''Straffange Aarsfange'' på Straffeanstalten på Akershus festning - se nr. 584 her [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f60301&gardpostnr=9&personpostnr=584&merk=584#ovre>Lenke . Hans fødested er oppgitt å være Lier, ikke veldig langt fra Modum, så det er vel en god mulighet for at dette er riktig mann.Her er en Jørgen Hansen, født 25.september 1825 i Lier som sønn av Hans Gundersen og hustru Berte Olsdatter Enger-eie - se den øverste innførselen (nr. 87) blant Fødte Mandkjøn -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Hjertelig takk!!!! Lurer veldig på hvordan jeg skal få sjekket ut om hvem av disse som event. er den rette. Jeg vet lite om hvordan militæret virket rundt 1840. Om de bodde hjemme eller om de var innkalt, det vil jo ha litt og si for hvor en event. skal lete. Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Nå tror jeg nok at den Jørgen Hansen Enger som i 1865 var innsatt som straff-fange på festningen, er den samme Jørgen som ble født i Lier 25.september 1825 - men det er jo ikke helt sikkert at dette er den samme Jørgen Hansen Enger som ble far til Hans Johan i Modum i 1847.Du bør forsøke å finne Jørgen Hansen Enger i fangeprotokollen fra straffeanstalten på Akershus - her vil det nok fremgå når han ble innsatt, hva han sonet for, og når han ble satt fri. Deretter bør du lete etter rettssaken mot ham i rettsprotokollene - her vil det forhåpentlig stå endel biografiske opplysninger om ham, og på bakgrunn av dem vil du muligens kunne få bekreftet at dette var samme mann som ble far til Hans Johan i 1847 i Modum.Fangeprotokoller fra Akershus oppbevares ved Statsarkivet i Oslo, mens tingbøker/ekstrarettsprotokoller fra Modum og Lier (- vi vet ikke hvor rettssaken fant sted) oppbevares ved Statsarkivet på Kongsberg.Her er forresten Hans Johans dåpsinnførsel i kirkeboken for Modum - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1106&idx_id=1106&uid=ny&idx_side=-109>Lenke (Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 7 (1841-1850), Fødte og døpte 1847, side 105) og her er den samme innførselen i klokkerboken -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Så flott!! Du vet ikke tilfeldigvis om noe av dette finnes på nett? Eller må jeg skrive dit? Tusen Hjertelig takk for flott hjelp!!!! Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Nei, disse kildene er nok ikke digitalisert, så du må enten kontakte eller oppsøke arkivene selv. Når det gjelder fangeprotokoller fra Akershus, bør det være greit for Statsarkivet i Oslo å gjøre et oppslag for deg, mens det nok er verre for arkivet på Kongsberg å lete gjennom rettsprotokoller for deg hvis du ikke vet hvor eller når Jørgen ble dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Hei! Kjempefint!Jeg kontakter statsarkivet i Oslo først, så får vi se hva som kommer ut av det. Jeg takker igjen hjerteligst for fin hjelp. Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Hei! Kjempefint!Jeg kontakter statsarkivet i Oslo først, så får vi se hva som kommer ut av det. Jeg takker igjen hjerteligst for fin hjelp. Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Hei! Kjempefint!Jeg kontakter statsarkivet i Oslo først, så får vi se hva som kommer ut av det. Jeg takker igjen hjerteligst for fin hjelp. Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Unni Holt

Tore S Falch!Har i dag fått svar fra statsarkivet i Oslo, og fått opplysniger om Jørgen Hansen fra Lier.Sannsynligheten for at det er han er meget stor! Jeg er så glad for din hjelp og vil takke deg enda engang. Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.