Gå til innhold
Arkivverket

[#76638] Hvor er dette bildet tatt?


Gjest Janne Rose
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Rose

Trenger hjelp med disse bildene, lurer på om de er tatt i Norge eller Amerika? Kjenner du igjen noen på bildet er det et stort pluss!

bilete8786.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mannspersonen som står helt til høyre i bildet (sett fra vår side) ser ut til å ha (sitt andre) 'hue under armen' ! Hva kan ha skjedd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du gjenfinner de to foran hotellet som nr 4 og 5 i bilde nr 2, og det er såpass familieliket at det ville forbause meg om det ikke er mor og datter. Jeg har prøvd å sette samme nummer på personene i bilde 2 og tre, men er i tvil særllig om 'moren' er henne jeg har merket med 7 i begge bildene, eller om hun kanskje er den som har tatt bildet mens datteren har stilt seg opp på venstre side (fra oss). Hun som står t.v. i bilde nr 3 gjenfinner jeg ikke i det nederste bildet, og mange er jo fraværende, så de har nok delt seg opp i to grupper. Jeg kan ta feil her, men det gjør det jo litt lettere å diskutere når personene har fått nummer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Rose

Nummer kan være greit, og når jeg nå har fått stedfestet bildene blir det enklere; da tror jeg nr. 1 er min oldemor Mette Jørgine Fagerdal fra Stjørdal,gift Sandvik,(1874-1941), så det vil også tidfeste bildet litt. nr. 2 er nok min oldefars søster Emilie Konstanse Elinusdtr. Klubben fra Frøya (1878-1954) gift Hegge på Skatval,(Stjørdal) Nord-Trøndelag. Nr. 6 er min oldefar Johan Peter Elinusen fra Frøya, tok etternavnet Sandvik da han flyttet til Skatval (Stjørdal, NT) (1868-1954). Resten aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Mulig jeg er på villspor, men jeg synes da vitterlig å ha sett noen sånne 'gubber' (altså de som er utskåret i tre) ved innkjørselen til en campingplass mellom Oppdal og Sunndalsøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Rose

Javel? Aner som sagt ikke. Grunnen til at jeg først trodde det kunne være Amerika er først og fremst pga. de ble funnet i et gammelt album med endel bilder av min oldefars bror som dro til Amerika. Spennende er det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Kalotten er fornyet, figurene dreid i forhold til hvrandre, og det er satt over tak, ellers ville vel det hele ha råtnet bort på alle disse årene. Men bortsett fra det: mistenkelig likt. Så hvis det ikke er laget kopier noe sted...

bilete8802.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Det ser no vitterleg ut til å vera dei same, og ser ein på fjellformasjonen rett til venstre for treet midt i det minste biletet og samanliknar den med den til venstre for den høgre gubben på det store bilete kan det sjå ut som dei står omlag på nøyaktig same staden. Så kanskje har desse folka vore på bil/busstur til Molde via Oppdal og Sunndalsøra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Rose

Dette må da stemme? Kan prøve å ringe dem for å høre litt historikk til figurene de har i portalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ser sånn ut ja, ingen uvanlig reiserute. Kanskje noen kunne kjenne igjen bygningen på det nest øverste bildet? - hvis da bygningen fremdeles står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det må vel være snakk om et bryllup, en konfirmasjon, eller et lignende stort slekts-arrangement ? (Slektsstevne ?). Er det noe som tyder på at bildet utenfor Alexandra hotell i Molde er tatt 'samme helga', eller kan det like gjerne være fra en annen anledning ? (Den unge jomfru har samme kåpe på alle bildene ...). Og 'bilde nr. 2' (innlegg #5), hvor er det tatt, mon tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vedr. bildet i 12, har en teori om at dette bildet kanskje må være fra 1950-tallet etter hesjene og høyvender-riva å dømme, og bildet i 1 og 6 er vel sannsynligvis noen år eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

En mulig teori kan vel også være en rundtur med buss men da skulle kanskje buss og sjåfør vært med på bildet? Til 1, du har ikke flere bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Rose

Jo jeg har flere, og har også sendt noen over til Skatval Historielag for å høre om de kjenner igjen noen, neste skritt blir kanskje Frøya.

bilete8821.4 fra h.johan peter sandvik, 2.r.midt på mette jørgine.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Hei Janne Et spørsmål litt utafor tema: Jeg ser du har lastet opp bilde - hvordan gjør man det? Jeg har prøvd et par ganger -vel å merke kirkebokside - uten å lykkes.Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.