Gå til innhold
Arkivverket

[#76638] Hvor er dette bildet tatt?


Gjest Janne Rose
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Her har vi vel samme huset til venstre for det store røde og fontena er vel bak noen busker litt til venstre i bildet!

bilete8840.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

De samme folka, tydeligvis, på samme turen, men så pent kledd (etter min mening) at det må være en spesiell anledning.Motivet på bildene i innlegg #24 og #26 kan vel ikke være langt fra Hotell Alexandra det heller ?På bildet i innlegg #27 ser vi vel den samme søte unge jenta (her med blomstret sommerkjole), smilende, nest ytterst på andre benkerad (ved siden av Janne's oldemor ?) (Han med skalk og lorgnetter nest bakerst var en stilig kar ! Ser ikke ut som noen fisker fra Frøya, akkurat ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det har du rett i Per at de var 'i pussen' for å si det slik, og karen ytterst til venstre: Buss-sjåfør eller skipper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg tror jeg ser hvor bildet i 30 er tatt, det er ved Dovregubbens Hall ved Vålåsjøen mellom Hjerkinn og Dombås, så da tror jeg at dette selskapet er ute på en busstur, kjørt ned Sunndalen og utover til Molde og oppatt Romsdalen, og videre over Lesja, Dombås og videre over Dovrefjellet mot Oppdal og Trondheim igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 30, folkene står foran Dovregubbens Hytte ved Vålåsjøen med 'Dovregubben' på taket bak dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 34, må sjølsagt ta høyde for at de har reist i motsatt retning, kjørt ned Romsdalen og oppatt Sunndalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Rose

Vedr bilde under #1, så har jeg snakka med de på Breesgård Turistsenter på Oppdal; Esten Vassli, og han sier det er hans far Baard Vasli som laga disse figurene. Litt usikkert på når, men slutten av 30- begynnelsen av 40-tallet. Kanskje så overnatta de der, bare så leit de ikke brukte gjestebøker før etter krigen. Enig i at de måtte ha reist i en spesiell anledning, mine oldeforeldre var ikke bemidlet så dette må ha vært store greier :-) Ps. ovennevnte ga meg tillatelse til å bruke hans fulle navn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Bilde i #30: Hvem har knabba skalken til den barhodede herren (med torvtaket i bakgrunnen), han som hadde hatten så pent på plass i bildet i #27 ? Kanskje blåste det for mye på Dovrefjell den dagen (sommeren 1935 ?). Er ellers enig i at 'denna tur'n må ha kosta flesk !'. Sikkert et minne for livet for hele gjengen. Når døde den smilende unge pige midt foran ? (Heldig han som henne fikk ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

.. Hun kan forresten godt (?) være i live, 15-20 som hun sikkert var (i 1935?), 90 altså idag. (Måtte livet ha fart pent med henne ...) (Vet du, Janne ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Rose

Nei, jeg vet ikke hvem den unge jenta er, har spurt et par slektninger som er eldre enn meg, men de vet heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Bare til orientering, bildet i 40 er tatt av fotograf Joramo, Oppdal som var aktiv rundt 1935, så tidsaspektet(1935) i 38 og 39 tror jeg stemmer ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det måtte være en ganske omfattende tur de var ute på på den tiden med veistandarden og bussmateriellet som var, har sett bilder av Riksvei 50 som det het den gang nordover fra Hjerkinn og det er ganske likt ei pløye, men det er kanskje i vårløsningen. Dagens E6 går et stykke bak folkene og huset de står foran. Bildet er kanskje tatt på en litt regntung dag, ser ut som mannen til høyre har en regnfrakk på seg. Kanskje det finnes gjestebøker også ved Dovregubbens Hall fra det aktuelle tidspunkt? Og det var sikkert en opplevelsesrik tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Får beklage kanskje litt vidløftige teorier, men de kan ikke ha vært bedt til Molde i bryllup f. eks. og leid buss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Stemmer Per i 45, innl. 17 hadde sneket seg ut av hukommelsen! Det er nok helst en slik anledning, og tar en ny teori, at det er nære slektninger til enten brud eller brudgom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Tislevoll

Bilde 27 : Damen i andre rekke framifra som står som nr.4 fra høyre ligner en god del på Nina Eik - Nes (født Dahler. Hun var gift med sogneprest Knut Eik - Nes og bodde i Trondheim. (hun med oppsatt litt langt hår og to hvite lapper ved kragen på kjolen). Vet ikke om det er henne, men ligner mye.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.