Gå til innhold
Arkivverket

[#76639] Hvor er dette bildet tatt nr.2?


Gjest Janne Rose
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

'Dagens' og 'dagens', fru Blom ! Når en ser på bilene så må vel bildet være snart 50 år gammelt ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jo, det stemmer at det var et bilmerke som heter Pobeda. Synes ikke den ligner helt, men hukommelsen min kan jo godt være på avveier. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Synes å huske at den lignet litt på Volvo PV bak med en skrånende hekk. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til (28). Mon det kan være en Vauxhall. Iallafall hadde en av modellene deres en forniklet hulkile langs panseret på begge sider. Et fjollete påfunn forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Reidar, 25. Den hvite klossen med rødt tak til venstre for kirketårnet er kirka. Alexanda hotell ligger lenger til høyre ikke så langt fra Aker stadion, i hvert fall mer en halvveis fra kirken i retning mot stadion. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Akkurat Osvald! Men jeg tror ikke vi mener helt samme bygning, det er vel litt vanskelig å se på dette bildet mitt, det er et slikt langt kort og vanskelig å legge inn i original-størrelse, blir i hvertfall vondt å se på! Men den bygningen jeg mente ser jeg ligger mellom kirka og baugen på det svarte skipet på havnen i ditt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Alexandra hotell ligg temmaleg nøyaktig 230 m aust (trur eg det vert) for stadion, nesten nede på kaia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Per, vedr. bildet i 26: det vet jeg ikke sikkert, men skulle tippe første halvdel av 1960-tallet kanskje etter bilene? Tror det står en hvit Hillman Minx utenfor hotellet, men årsmodell er usikker. Ser ingen Volvo av 140/240-serien f. eks. tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

På bilde (26) står det en Opel Rekord P II til høyre for døra til hotellet. P modellen ble produsert fra 1960 til 1963.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Eg tykkjer biletet i nr 14 minner svært mykje om ein del av da som i dag er politistasjonen, men får da ikkje heilt til å stemma for då skulle da ha vore ei elv rett bak personane. Men biletet er heilt sikkert teke før krigen, så mykje kan ha vorte endra etter oppattbygginga. Politistasjonen har og eit større tilbygg til venstre om vi ser frå rett side, samt høgare tak, noko som og kan ha kome til etter oppattbyggjinga? Eller kanskje det rett og slett var ein generell byggjestil i Molde i gamal tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er vel egentlig ingen spesiell grunn til å anta at bildet skulle være tatt i Molde, er det ? Ett av disse tre bildene er riktignok tatt foran hotell Alexandra i Molde, men det andre er fra en campingplass (Festa) mellom Sunndalsøra og Oppdal. Og mange av personene på bildene er iflg (debatt 76638: Hvor er dette bildet tatt ?) fra Skatval / Stjørdal i Nord-Trøndelag. Så hvorfor Molde ? (Janne: a) hvilken tilknytning har personene ev. til Molde ? og b) Når mener du at bildene er tatt, ut fra leveperioden til de du kjennner på bildene ? Rundt 1930-40 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Flere av personene er som du sier fra Frøya, men det er jo heller ikke akkurat 'langs landeveien' på 'rundturen' Skatval - Oppdal - Sunndalen - Molde, og i 1930-åra må dette jo ha vært litt av en utflukt, med så mye folk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Ei lita gjetning: Folka tok seg retten og sletten ein rundtur. Reiste sørover med ein eller ein annan båt til Molde. E jo ikkje så lange biten, ca. 69 nautiske mil og tok bussen heim att via denne campingplassen og opp att til Trondheim og båt heim att. Ein rimeleg lang biltur i dei daga so overnattingar var nok naudsynt!! Kanskje Janne finn fleire bilete som kanskje kan stadfesta ruta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Rose

Vet ikke om noen tilknytning til Molde, og bildene må være tatt før 1941, min oldemor som visstnok er avbildet døde da. Har sendt over noen bilder til Skatval historielag, kanskje de kjenner igjen flere personer. Skal prøve å laste inn flere bilder fra samme event, jeg fikk det ikke til i går.

bilete8835.4 fra h.johan peter sandvik, 2.r.midt på mette jørgine.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Legger inn samme bildet fra Molde i 76638 for jeg tror den samme hvite Hillman som på bildet i 26 er med her også, hadde kanskje vært praktisk med ett tema her?

bilete8841.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.