Gå til innhold
Arkivverket

[#76645] Min morfars familie fra Almlia ved Ømmervatnet, Vefsn


Gjest Mona Stokke
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Stokke

HeiJeg har lyst til å vite mer om min familie fra Nordland. Min morfar Nils Daniel Almlid kom fra gården Almlia ved Ømmervatnet i Vefsn. (Han flyttet til Ringsaker da han ble lærer på Vea hagebruksskole på Ring. Giftet seg med Frida Hilstad fra Holo Nordre, Gaupen.)Er det noen som kjenner til familien og i hvor mange generasjoner de har bodd på Almlia? Hvor kom de fra? Jeg vet svært lite da min morfar døde 14 dager etter at jeg ble født.Mvh Mona Stokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Stokke

Takk, tusen takk :-) Her har jeg flere ledetråder, men hvordan går jeg bakover, samtidig som jeg holder oversikten? Kan noen anbefale et godt verktøy? Gjerne nettbasert.Er det kun Digitalarkivet som er aktuelt, eller finnes det annen spennende dokumentasjon om Drevja i Vefsen - altså som finnes digitalt? mvh mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det finnes jo bygdebøker for området, der kan du ofte finna mykje god info, men det hender at det står feil f.år o.l., men du får ialfall ein ledetråd, så kan du gå til dei skanna krk.bøkene for å finna meir :-)For å få låna bygdebøker går du på/ringjer biblioteket, og dei fjernlåner bøkene til deg :-))Lukke til, slektsgransking er kjempemoro!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Familien er omtalt i Vefsn Bygdebok, særbind 7a, Gardshistorie for Vefsn (s. 226).Familien kom til Almlia da Nils Daniels tipp-tippoldefar Sevald Olsen (f.1746, Almåsen) giftet i 1775 seg med Dordi Olsdatter (f. 1735, Drevvatnet), enka etter forrige bruker.Sønnen Ole Sevaldsen (1776-1861) gift med Henrikka Henriksdatter fra Kommermoen (1774-1832) var brukere på Forsmoen og bygslet Almlia i 1824, men tilflyttet ikke garden. Det gjorde imidlertid sønnen Ole Andreas Olsen (1803-80), gift med Pernilla Persdatter fra Drevassbukta (ca 1805-1890). De drev garden fra 1825-1875. Da overtok sønnen Sevald Olsen (1829-83) gift med Olava Pernille Hansdatter (1835-1917).Fra 1892 til 1937 var sønnen Ole Andreas Sevaldsen (1856-1944) og Birgitte Nikolaisdatter fra Stor-Smedsenga (1867-1945) brukere. De hadde barna: Sigvald Oliver (1892-1973 - overtok og var siste bruker her), Nils Daniel (1894-1969), Anna Helena (1896-1986 - til Asplia i Almlia) og Jorunn Margrete (1905-1994).Håper dette ble forståelig... Jeg regner med at boka kan skaffes av ditt lokale bibliotek på fjernlån dersom du ønsker å lese mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Stokke

Dette var jo helt supert! er alt dette fra bygdeboka? Artig at de har har vært der så lenge. Men eide de gården hele tiden, eller har de vært brukere (og hvem eide i såfall gården?)?Jeg er nysjerrig på Birgitte. Mamma har sagt noe om at de lurte på om hun hadde samiske aner ...? Det er mulig jeg blander med en annen, feks Pernilla. Har du hørt noe om dette?Er veldig takknemlig for hjelp. Er helt ny i slektsgranskersammenheng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Opplysningene ovenfor er i sin helhet hentet fra samme bok.Ole Sevaldsen kjøpte garden i 1898 fra Stiftelsene (Thomas Angells stiftelser) for kr 3.500,- Før dette hadde brukerne vært leilendinger. Før Ole kjøpte garden, var den årlige forpakningsavgifta på 33,83 kr.Birgittes foreldre finner vi på Lilleremma under Stor-Smedsenga i 1865 og 1875: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1824&kenr=007&bnr=0015&lnr=000>Lenke Under etnisitet står det ingenting om at de var samer, og det hadde det nok stått dersom de var det. Jeg kan ikke uten videre se at det er samiske innslag i slekta. Det vil du eventuelt oppdage dersom du bestemmer deg for å følge linjene videre bakover. For garder som Drevvasbukta og Drevvatnet kan du bruker Gård og Slekt i Hemnes som du finner i nettutgave her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Et navn har blitt feil i mitt første innlegg. Sevald Olsen (f. 1746) sin første kone het Dordi Nilsdatter (ikke Olsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Stokke

Kjempefint. Har nå funnet et digitalt verktøy hvor jeg skriver inn hele slektstreet. Spennende dette!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.