Gå til innhold
Arkivverket

[#76648] Leter etter Oslo familie (Richard Jansen f. 1864)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Richard Solan Jansen var født i Kragerø 1864 og ble gift i Larvik 1892 med Emilie Johanne Falch, f. Larvik 1860. Richard Jansen var billedskjærer av yrke. De fikk barna: Johny Georg Jansen, f. Fredrikstad 1888. Erling Solan Jansen, f. Larvik 1892. Bjarne Norman Jansen, f. Larvik 1895. Ester Genuveva Jansen, f. Drammen 1898. Ved folketellingen i 1900 finner jeg familien bosatt i Oslo (Toftesgt. 28) og familiefaren Richard Jansen finner jeg bosatt i Oslo helt frem til 1930 (men da med adresse: Tøyengt. 47B). Kan hende døde han rundt disse tider. Jeg etterlyser dato for når Richard Jansen og hans kone døde og om noen av etterkommerne lar seg oppspore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest ove nerhagen

Hei. jeg har ikke så mye nye opplysninger, men Richardt Solan Jansen er min tipp oldefar og Jonny Georg er da min olde far. han fikk barna Sverre Rikardt Jansen, Georg Storm Jansen og Lydia Jansen. Sverre Rikardt er min bestefar. Mvh Ove Nerhagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Emilie jeg finner f. Larvik ca 1860 i 1865-tellingen som har en tilknytning til Falch-navn er denne jenta?LenkeKan det være ät hun brukte sin mors famlienavn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg omsider dåprn til Richard i Kragerø 1864. nr. 97 i minist. boken:LenkeFar: Georg Jahnasen og mor Aslaug..Har lett etter han i 1865-tellingen , uten hell, men kan se om jeg finner foreldre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott Solveig! Jeg lurer på om dette kan være bestefaren som han muligens var oppkalt etter? LenkeAlle tre fornavn stemmer og de høres ikke norske ut :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Utrolig hva som her er tilført meg av opplysninger. Dere skulle bare vite hvor lenge jeg har søkt for å finne datoene for når Richard og Emilie Jansen døde. Så tusen takk for all hjelp. Siden jeg først har så kreative hjelpere for hånden er jeg fristet til å be om bistand til ennå et mysterium. Foreldrene til Richard Jansen (f. 1864, d. 1923) var billedskjærer Georg Jansen (f. 1835, d. 1916)og Aslaug Karine Østensdatter (f.1836). Disse bodde i Kragerø etter at de giftet seg. De hadde 5 barn, hvorav den yngste Sally Bath var født i Kragerø 5 februar 1875. 4 år senere traff Georg Jansen den 43 år gamle enken Elen Johanne Gunvaldsen og fikk en datter med henne. Utrolig nok fikk dette barnet også navnet Sally Bath! Født i Kragerø 27 oktober 1879. Ellen Johanne hadde neppe det beste rykte i Kragerø. Hun hadde nemlig fått 4 barn med 4 forskjellige menn, hvorav bare ett av barna var fra ekteskapet hennes.Etter dette gikk nok ekteskapet til Georg Jansen over styr og han forlot en gang i 1890 årene Kragerø for å bosette seg i Grimstad. Her nevnes han ved folketellingen i 1900 å være separert. Jeg tolker det dithen at konen da fortsatt måtte være i live, ellers hadde han vel vært benevnt som enkemann. Men problemet er at Aslaug Karine Jansen er og blir borte! Georg Jansen døde i Kragerø 6 mars 1916. Så spørsmålet er kort og godt hvor tok konen veien??? Når det gjelder den noe mannfolkkjære enken Ellen Johanne Gunvaldsen så vet jeg alt om henne, hun endte opp i Amerika med samtlige av sine barn. Folkesnakket i Kragerø var kan hende ikke like lett å takle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint du har fått hjelp her :-) I 1900-tellingen finner jeg en Sally Bath Jansen i Kragerø, men alder passer dårlig med f. 1875 og 1879? LenkeHar ikke funnet Georg Jansen i Grimstad 1900?Mulig jeg har oversett han, og kan ta et landsomfattende søk etter han.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en annen Sally Jansen f. Kragerø i passe alder. Ugift med et par døtre? LenkeKan dette være en av døtrene til Georg Jansen?Har ikke funnet Georg til nå?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, for opplysningen om dødsfallet i det gamle tema, Carsten!Hvor det er blitt av konen Aslaug Karine har jeg heller ikke funnet ut. Kan hun ha flyttet tilbake til Skien?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at hustruen kalles Karine og at etternavn er blitt endret i 1900-tellingen til Johnsen ? I så fall er det muligens denne damen som handler med gamle kleder?Kragerø. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Sandelig har du stått på Gunn og det skulle ikke forundre meg om Karine Johns. født Skien 1836 er damen jeg leter etter. Det har tidligere også vært slurvet i kirkebøkene med hensyn til stavemåten for Jansen navnet. Det blir nå å lete under døde for Kragerø etter 1900, så kanskje finnes damen der med opplysninger som bekrefter eller avkrefter om dette er rett person. Jeg har for tiden store problemer med PC'en min og venter den skal kræsje når som helst. Derfor kan hende jeg blir utestengt for en periode. Ny PC kommer om 10 dager! De damene du finner ved navn Sally Jansen eller Sally Bath Jansen er alle kusiner, det var 6 stykker av dem ialt. De er oppkalt etter sin engelske farmor Sally Bath (f. 1792,d. 1874). Den Sally f. 1875 som har døtrene Ingrid og Dagny (Brun)f. henholdsvis 1897 og 1899 er datter av Georg Jansen (1835 1916). Barnefaren var min grandonkel tannlege Thomas Bech Brun, men ekteskap ble en umulighet - slekten satte seg på bakbena. Hun var ikke bra nok!! Igjen tusen takk for hjelpen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.