Gå til innhold
Arkivverket

[#76657] Borgemester Bragernes Niels Jenssønn


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Kjenner noen til Niels Jenssønn og hans familie? Han var Borgemester på Bragernes og var gift med Maren Pedersdatter (fra Ålborg). Paret hadde ihvertfall en datter Maren Dorothea Nielsdatter, som i 1659 ble gift med Johan Bøckmann. Maren døde på Kongsberg i 1662. Jeg er intr i om en kan finne giftermålet til Maren Dorothea og Johan B. Min hovedspm er om en gjennom dette giftermåls event papirer kan finne ut om Johan B's opphav, noe som har vist seg å være svært vanskelig. Jeg kjenner Johan B's andre giftermål og der finnes ingen opplysninger. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dette skiftet fra Larvik som viser navn på hustruer og en del arvinger i Johan Bøckmans 3 ekteskap.LenkeVet ikke om Johan Bøckmann giftet seg i Bragernes eller på Kongsberg? Mulig det går an å finne svar i kronologiske lister om vielsen til Maren Dorothea var i Drammen?Håper spesialister på de gamle kilder kan hjelpe her :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn! Takk for din intr, men som du vet så har jeg alt dette matr rundt Johan B., jeg har også kopier av org skifte etter hans død, og sønnenes død. Det er ikke noe nytt så langt jeg skjønner å hente der, for å finne hans opphav. Jeg har søkt både her hjemme, arkiver i Hamburg og Lübeck, uten resultat. Det mest intr fra Tyskland er at det var en Jasper Bøckmann som døde i Lübeck i Mars 1565, hans kone Annechen døde i 1564, og her er en liten tråd da Johan døper sin datter i sitt første giftermål med Maria Schumacher, Annechen. det kan være en tilfeldighet, men også en oppkalling, i så fall etter en bestemor el oldemor. Det er nok ikke noe å hente i skifter i Norge ! Håpet hadde vært at det kunne finnes noe rundt hans 1. el 2. giftermål. Det første har jeg undersøkt mye rundt, uten noen resultater. (Maria Schumacher var forresten kusine av Peter Schumacher Griffenfeldt). Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer litt på hvem dette paret var? LenkeHar ikke greid å finne noen vielse i kirkebøker med kronologiske lister fra Bragernes ca 1659.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer litt på hvem dette paret var? LenkeHar ikke greid å finne noen vielse i kirkebøker med kronologiske lister fra Bragernes ca 1659.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Nei, og nei, her skulle da innlegget slett ikkje dette på plass. Kan moderator fjerne det er eg glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er akkurat tilbake. Vielsen står på p.246 i den aktuelle Bragernes-boken nesten øverst på siden. OBS. Kun mannen er oppført som gift, brudens navn oppgis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Geir. Har funnet den og forsøkte å få lagt det inn for en full tyding av teksten, men det mislykkedes.Klarer du å lese alt som står der ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne dato er først ført opp flere trolovelser, deretter to vielser (Johan Bochmand nevnes først) og sist en dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Geir. For meg så ser det ut som det står Johan to ganger under navnet. 6. linje fra toppen ser ut til å slutte med Johan og så kommer Johan igjen på neste linje. Hva får du ut av det ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Item, dvs. likeledes. Kanskje enklere å lese f.eks. på side 248, se tredje siste før Jørgen Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Geir ! Forstår jeg deg slik at du også mener at det står Johan Johan(s) Bøckmann, dvsa at Johan er i tilfelle sønn av en Johan ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, da har jeg uttrykt meg klossete, 'oversatt'; likeledes (denne dato) Johan Bockmand copulerit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var den kirkeboken jeg prøvde å lese før her, uten hell.Jeg legger inn side 246 her for deg: LenkeDet er det i alle fall klarlagt at Johan Bøckmans vielse var på Bragernes.Lurer på om det er nevnt et par andre navn i denne teksten?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.