Gå til innhold
Arkivverket

[#76670] Ønsker informasjon om bilde av norsk Løytnant 11. april 1940


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Er det noen som har informasjon om person eller hendelsesforløp til denne norske Løytnanten som er fotografert på Akershus festning 11. april 1940?Ønsker også informasjon om hva stripe på hjelmen betyr, håper noen kan hjelpe meg.KLIKK PÅ LINKEN FOR Å SE BILDE: http://festningsverk.no/Oslo_3.htmVennlig hilsen Stian Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nærmest en paradeuniform med full opprusting, bl.a. våpentasker og håndgranat. Så var han daghavende offiser. Merkelig blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Men var det den ellefte da ? Ikke 3-4 dager før ? Jeg er ikke stiv i historie, men mener at tyske styrker okkuperte Oslo 9. april ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg synes også dette er en merkelig blanding med stivpyntet galla, sabel, Colt, bandolær, osv.... Datoen 11. april 1940 gjør meg bare enda mer frustrert. Er det noen som vet når den offisielle overgivelsen av Akersus festning var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Om en ser på buksene hans så har han den hvite stripen til Garden. Det gjør vel det lett å finne ut hvem han er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jostein (5), Jeg tviler meget sterkt på at det var uniformerte, norske soldater på Akershus i 6 dager etter invasjonen og okkupasjon. Prøv stian.ludvigsen@festningsverk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Er det ikke en tysk Luger med tilhørende patrontaske i beltet? Jeg synes å huske dette utstyret fra min egen tid i det militære. Da var den (Lugeren) fortsatt utstyrt med tysk ørn og nazimerke. Personen på bildet ser vel også litt 'tysk' ut, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har ikke så mye greie på dette men enig med Arnstein at personen ser 'tysk' ut, men uniformen kan vel være 'okkupert' for å si det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Her heiser tyskarane hakekorset 9. april, medan ein norsk gardist framleis står vakt. Biletet er frå Arbeidarbevegelsen sitt arkiv.

bilete8833.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Merkelig at den norske gardisen ikke var blitt avvepnet før det Nazistiske flagget ble heist?Hva sier tekst til bildet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Kutt ut... dette er barnsligt...!!! Garden var i flere dager etter 9. april på vakt rundt de offentlige bygningene de passet på. Dette var noe de faktisk ble beordret til. Husk at 2 av kompaniene ble tilbake i byen. F.eks var de vakt sammen med tyske utenfor Continental hotel, de ble da hetset av endel personer. Noen dager senere ble de dimmitert. En kan lese mer om dette i gardens historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da er det oppklart, men har faktisk sett bilder der tyske soldater har hatt norske og engelske effekter på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I nr. 14 bruker du Arne uhøvelig språkbruk. To kompanier fra Garden deltok i krigshandlingene. Natt til 10. april sloss 1. kompani på Midtskogen. To kompanier i krig og to kompanier vaktstyrke. Kilde for de to sistnevnte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Tyske soldater var så velutrustet i 1940 at de neppe hadde behov av å 'låne' noe fra norsk militærutrustning, og det ville være uhørt at en tysk vaktpost skulle stille i lånt utstyr under heising av det tyske flagget. Soldaten på bildet innlegg 1) bærer på brøstet det hvite emblem som viser at han var vaktkommandant. Ved en våpenstillstand vil man ha orden og disiplin på begge sider. Soldatene er derfor i en tid under kommando av sine respektive offiserer. Jeg husker godt fra kapitulasjonen i Tromsø i 1945 at tyske soldater i flere dager stod væpnet vakt utenfor sine kaserner, leirer og annet, mellom annet ved russiske fangeleirer. Etter noen dager sammen med norske politisoldater fra Sverige. Høyere tyske offiserer med revolver kunne man møte i gatene flere dager etter kapitulasjonen. Det hele var for at alt skulle gå rolig for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

18.... Uhøvelig språkbruk? Nå vil jeg si at å kalle en person for å se 'tysk' ut ganske så nedverdigende... Det var det jeg mente å påpeke. Har du prøvd å finne ut noe mer selv?Kilde til min informasjon er bl.a de to bøkene som er skrevet om garden. Dessuten så finner en smådrypp i mange andre bøker, bl.a Bjørn Bjørnsen '9. April 1940'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Den som kjenner meg, vil vite at dette ikke var ment nedverdigende (kan heller ikke forstå at det skal være nedverdigende å se 'tysk' ut). Det jeg mente å si, var at vedkommende kanskje ikke har et typisk norsk utseende. Derfor satte jeg også uttrykket med hermetegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Alle de som overlevde torpederingen i Oslofjorden hadde minimalt med utstyr da de kom iland.De tok i bruk det de fant på depoet på Akershus festning, støvler, uniformer og våpen. I boken Kampene i Norge 2 sies det at ca.1400 kom i land etter torpederinge. På bilder fra kampene oppover Gudbrandsdalen kan man se tyskere i norske feltstøvler og med Krag Jørgensen gevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.