Gå til innhold
Arkivverket

[#76670] Ønsker informasjon om bilde av norsk Løytnant 11. april 1940


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

Løytnanten kommer nokså sikkert fra 2. eller 3. kompani da de ble beordret tilbake til kasernene grunnet en feilaktig ordregiving fra fungerende kommandant på Akershus.... Dengang lå kasernene ved Gardeveien på Majorstua. Kasernen der lå der Politiskolen er i Slemdalsveien 5. De flyttet derhen i 1908. Under andre verdenskrig så hadde tyskerne bygd en leir på Huseby på et område som i 1918 ble kjøpt for militært formål. Etter frigjøringen flyttet Garden derhen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Ad innlegg 45: Jeg stusset litt når jeg så en med navn Huslid. Dette er en gård i Davik i Bremanger kommune, men han som er nevnt er fra Kuslien/Kuslid i Førde, Sunnfjord (Jølster prestegjeld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Som marinemann er eg kanskje på tynn is her, men er det ikkje rart at løytnanten har både pistol og sabel samstundes? Det kan eg ikkje seie at eg har lagt merke til før, at nokon har to slags våpen, eller hur? Eller paradeuniform, som det ser ut til for meg, og hjelm og stridsbelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Når gardistene er på vakt så har befalet alltid sabelen med seg.... Du vil se det om du ser gardens avløning 13:30 hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Som daghavende befal har han nok helt sikkert vært på vakt selv, og vært ute på inspeksjonsrunde når bildet er tatt muligens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Mitt poeng i (54) var at eg tykte det såg rart ut at løytnanten bar både pistol og sabel samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

I stående avdelinger er det vanlig at daghavende bærer pistol. På den tiden hvor de hadde tunge mitraliøser å drasse på var det vanlig at skytteren hadde en Colt i beltet. Da det norske forsvaret fikk 57 mm rekylfri kanon, fikk skytteren P38 pistol. Pistol/revolver var forbeholdt de menige som bar tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, dette varierer, så du kan ikke generalisere. Jeg har 3 forskjellige erfaringer med dette spørsmålet om hvem som var utrustet med pistol (Ikke revolver, vel ?). Løpet på en 12,7 mm Browning veide forøvrig 12,7 kilo. Lavetten tror jeg var 62 kilo tung. Med full oppakning og bør å bære, var gevær i veien. Men alle måtte bære. Ja, vi var 5-6 mann som byttet på en gang. Hva er kilden din ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Dess meir eg studerer biletet, dess meir overbevist blir eg om at eit eller anna er feil her. Omlag som 'finn fem feil', men dette er berre synsing frå mi side, idet eg ikkje har kjennskap til uniformsreglementet til H.M. Kongens Garde i 1940.Det ser ut for meg at løytnanten har parade- eller gallauniform, med kvite hanskar og sabel i beltet. Så langt alt i orden.Det som er 'merkeleg' er at løytnanten har kombinasjonen gallauniform og hjelm, gallauniform og vaktkommandørskilt, kombinasjonen pistol og sabel, pluss selar til bandolæret. Dersom han hadde feltuniform hadde det ikkje vore så merkeleg. Difor vil eg tru at det er ei mulighet for at biletet kan vere arrangert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

(61) Min far var menig skytter på vannkjølt coltmitraliøse og hadde en Colt pistol i beltet. Jeg var menig skytter på en 57 mm rekylfri kanon og hadde en P38 som personlig våpen. Gardistene ble av tyskerne kalt 'de svarte djevler' på grunn av deres sorte uniform og kampmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, jeg bestrider ikke det. Tvertimot varierte og varierer praksisen rundt om. Jeg har vært utrustet med US-karabin, Walter pistol og senest i HV med AG3,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har vært både våpenbruker og våpeninstruktør, så jeg forteller det så langt ut i leiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hva med å sende garden eller forsvarsmuseet en mail og få klarlagt det reglementet som var den gang vedrørende uniformering....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Kai, Walther P38 (Luger-konstr.) ble tatt ut av bruk p.g.a. nestenulykker som følge av materialsvakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Årsaken var vel at den hadde svakheter i forhold til kraftig, standard NATO-ammunisjon. Kal. 9x19 brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ellers så kan en si at bildet er tatt av en tysker....http://festningsverk.no/Nyhetsarkiv.htmEllers så kan en si at kommandanten i Oslo var generalmajor Jacob Hvinden Haug og overgav kommandoen til oberst Hans Peter Krag Schnitler, dog skulle egentlig oberst Meinich overta kommandoen, men han ble tatt til fange 10. april på Hedemarken. Vedrørende vaktholdet utenfor Continental hotel har garden blitt kritisert for det... Det ble gjort avtale med tyskerne 9. april om vakthold flere steder rundt i byen.. bl.a Utenriksdepartementet, Stortinget og Continental hotel. 19. April ble garden oppløst som militær avdeling av Administrasjonsrådet.Dette er sakset ut i fra 'Rapport for den militære undersøkelses kommisjon av 1946', NOU 1979:47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

(68) Når det gjelder innlegg (1)så har vi nok rotet oss utenfor tema for lenge siden. Forsvarsmuseet kan nok gi et svar. Vil forøvrig bare legge til at vi tre kanonskytterne i støttetroppen i Garnisonen i Porsanger 1970 hadde Walter P38 som fugerte utmerket i vår tjenestetid. Jeg er helt sikker på at det finnes kompanibilder fra 1938 og tett inn på april 1940 rundt omkring i kjeller og loft. Bildene er forholdsvis store og under hvert bilde står soldatens navn så det er forholdsvis lett å se eventuell likhet med (1). Hadde vært moro å kunne hjelpe Hanne med identifikasjonen av denne løytnanten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

KaiArtig! Jeg var også der i 1970 i sanitetstroppen. Jeg skal ta med bildet av denne løytnanten til far min som er en gammel kriger (94 år) og tidligere gardesjef, kanskje han har et svar på hvem eller hva det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, jeg understreker en gang til at jeg ikke tviler på hva du skriver, men som sagt varierer det rundt omkring. Mine kanonmannskaper hadde AG3. Tviler heller ikke på at du har sett de kompanibildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

For å holde oss til (1) og min erfaring med forsvarets stående avdelinger og andre innlegg blir min teori: Ved inngangen til invasjonen vil jeg tro at Norge hadde maxs to stående avdelinger i Hæren, Garden og kansje Nøytralitetsbataljonen på Trandum. En stående avdeling i hæren utfører vakthold med skarp ammo og daghavende (i dette tilfellet, løytnanten i (1)) bærer en pistol og skarpe skudd i magasinene. Løytnantens bekledning er etter min mening helt i tråd med hva en daghavende i en stående styrke skal ha. Så vidt jeg vet brukte ikke gardistene de vanlige grønne vadmelsuniformene. De brukte sorte uniformer i strid, derav betegnelsen ' de svarte djevler'. Han kan være ekte vare og han kan være en tysker i forkledning, f.eks. en offiser fra marinen som passet best som daghavende på Akershus enn som fotsoldat i felttoget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.