Gå til innhold
Arkivverket

[#76671] hvem er foreldre til ekteparet Kristen Olsen f 1794 og Anne Halvorsdatter f 1794


Gjest arild andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest arild andersen

Jeg søker etter foreldrene til ekteparet husmann Kristen (Chritian)Olsen og Anne Halvorsdatter. I følge Nannestad bygdebok Bind 1 side 275, bodde dissse på Langerudhaugen. Det står at deres datter Karen Kristensdatter (min tippoldemor) ble født på Færstadeie, så da må også ha bodd der. Jeg finner dise folkene ved karens dåp LenkeJeg har prøvd å finne Kristen og Anne i FT 1801, men klarer ikke å lokalisere dem. De fikk 3 barn før Karen i 1829, så jeg kan tenke meg at de giftet deg ca 1820.Kan noen hjelpe meg videre?mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Dette er vel dåpen til Anne: Døpt 12. okt 1794, foreldre Anne Gullichsdatter og Halvor Ericsen, Aamodt-Stuen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

HeiTakk til begge to for så rask hjelpJeg lette litt videre i bygdeboken og fant familien der under Åmot, bjørke sokn. Det står at de hadde 2 døtre med samme navn, Anne født hhv 1793 og 1794. Det var også skrevet noe om 2 ledd bakover på Anne Halvorsdatter, og der stopper det nok.Den jeg nå lurer på er Kristen Olsen. Ved dåpen til datteren Karen, synes jeg det står at faren heter Christian? Er det riktig, eller er det jeg som tolker skriften feil.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Det står i alle fall Christian i klokkerboka når Karen blir døpt, men ved de tre eldste barnas dåp står det Christen – så jeg vil anta at dette er rett. Har ikke funnet ut noe mer om Christen Olsen, men kanskje kan barnas faddere gi en pekepinn:Ole, f. 27. des. 1818, døpt 3. jan. 1819. Christen Olsen og Anne Halvorsdr. Aamotheie. Faddere: Berthe Amundsdr Aamodth, Anne Amundsdr ibid, Lars Larsen Moen, Ole Andersen Aamodt, og Knud Olsen Wollaug. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7665&idx_id=7665&uid=ny&idx_side=-33>LenkeAnne, f. 13. aug. 1820, døpt 20. aug. Christen Olsen og Anne Halvorsdr. Buuraass-eie. Faddere: Berthe Haugens dr Buuraass, Anne Marie Gulbrandsdr Aamotheie, Ole Olsen Buuraass, Gulbran Aamoth, Lars Larsen Moen. LenkeMarthe, f. 24 mar. 1823, døpt 31. mar. Christen Olsen og Anne Halvorsdr. Buuraass-eie. Faddere: Inger Poulsdatter Buuraass, Inger Larsdatter Wollaug, Ole Olsen Buuraass, Poul Poulsen ibid, Lars Larsen Wollaugsmoen. LenkeKaren, f. 22 mar 1829, døpt 29. mar. Christen Olsen og Anne Halvorsdr, Ferstadeie. Faddere: Ragnild Olsdr Ferstadeie, Inger Erlandsdr Hombledalen, Halvor ….?, Hans Hansen Langerud, Eric Sørensen Langerudeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Grete. Takk for all denne informasjonen. Jeg skal ta meg en tikk i bygdeboka og se om finner noen nye spor basert på dette. Jeg skal ærlig innrømme at det som er skrevet i kirkebøkene for Nannestad på denne tiden, i alle fall for meg er rimelig vanskelig å lese.Tusen takk.mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.