Gå til innhold
Arkivverket

[#76677] Helga Donahue, fra Stokke i Vestfold til Eureka, California


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Helga Donahue (Lenke), fødselsår ukjent, var gift med Louis C. Donahue og bosatt i Eureka i Humboldt county, California. Hun var etter alt å dømme i slekt med min oldemor Gunda Ekeli, f. (Ragnhildrød) Hansen (http.//www.hoelseth.com/genealogy/ancestry.html#A11 ), kanskje en kusine. All informasjon jeg har bygger på er en liten lapp med adressen RFD Box 2145 Eureka, CA, USA.Jeg lurer på om det er mulig å finne Helga i den amerikanske 1930-tellingen slik at jeg (kanskje) lettere kan finne forbindelsen til min egen slekt? Har lett i norske FT 1900 uten å finne noe sannsynlig spor. Hun kan jo ha dratt til USA før 1900. Helga er etter alt å dømme født i Stokke, men kan muligens være datter av en som har reist derfra...Takker på forhånd for all mulig hjelp.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Dag!Jeg har funnet Helga i 1930-census, i Eureka. Det står at hun er født i Norge og innvandret til USA I 1906. Nederst på bildet her. Hvis det blir for smått å lese kan vi prøve at jeg sender deg på email.Vigdis

bilete8831.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

California Death Index:Name: Helga S Donahue Sex: FEMALE Birth Date: 17 Sep 1890 Birthplace: Norway Death Date: 19 Nov 1965 Death Place: Humboldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Når du klikker på bildet blir det stort nok, i alle fall her hos meg. Her er 1920-census

bilete8832.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Du verden! Dette gikk raskt! Tusen takk for all hjelp! Da skal jeg lete videre i kirkebøker og emigrasjonsprotokoller i kveld!DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hyggelig å hjelpe. Det er en datter i 1920 født ca 1912, finner ikke henne eller andre barn i 1930. Jeg sjekket neste side.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takker! Her er en mulighet:LenkeSlekten ble jo ikke værende på Ragnhildrød så lenge, så det kan være at Helga faktisk var født i Sandar (Sandeherred). Får sjekke videre i kveld...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Og forbindelsen ser ut til å ha vært på Helgerød-siden av familien:LenkeHelle Sophie var søster til tippoldefar Gustav Anton (Helgerød) Hansen. Helga Sophie Donahue var med andre ord kusine til oldemor Gunda, som tidligere antatt. En av de andre fadderne til Helga S. var Hanne Gurine, en søster av Helle og Gustav.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

California Birth Index, 1905-1995 about Mabel A Donahue Name: Mabel A Donahue Birth Date: 4 May 1909 Gender: Female Mother's Maiden Name: Larsen Birth County: HumboldtFødselsåret stemmer ikke helt med alderen i 1920-census, men kanskje et godt spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takker! Uoverensstemmelsen rundt Mabels fødselsår er vel ikke mye verre enn for moren (født 1889, ikke 1890 som det stod i US FT 1920 og US FT 1930):DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

SSDI:MABEL A METH 04 May 1909 06 Jun 2000 (V) 95503 (Eureka, Humboldt, CA) (none specified) 550-44-2400 California:-)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ser man det! :) Nei, min erfaring med de amerikanske folketellingene er som med de norske når det gjelder alder og fødselsår. Hvis California Birth Index er komplett, finner jeg ikke flere barn etter Helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Men finner du en Orval W. Meth, da? Han skal ha vært mannen hennes, jf. en dårlig oppdatert telefonkatalog (Swichboard.com).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg vet ikke hvilket år denne indeksen er fra, men her er en adresse. Skal prøve å finne Orval.U.S. Public Records Index, Volume 2 about Mabel A Meth Name: Mabel A Meth Birth Date: 4 May 1910 Address: 641 Ole Hansen Rd City: Eureka State: CA Zip Code: 95503-9433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Telefonnummeret hennes uten adresse U.S. Phone and Address Directories, 1993-2002 about Mabel Meth Name: Mabel Meth City: Eureka State: California Zip Code: 95501 Phone Number: 707-442-1943 Residence Years: 2000 2001 2002Social Security Death Index about Orval W. Meth Name: Orval W. Meth SSN: 525-01-8543 Last Residence: 95503 Eureka, Humboldt, California, United States of America Born: 22 Feb 1902 Died: 19 Nov 1995 State (Year) SSN issued: New Mexico (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Vielsen deres?Nevada Marriage Index, 1956-2005 about Mabel A Gross Name: Mabel A Gross Gender: Female Spouse: Orval W Meth Marriage Date: 19 Dec 1969 Marriage City: Reno Officiant type: Civil celebrant Recorded Date: 23 Dec 1969 Recorded county: WashoeDa skal jeg søke på Mabel Gross i ft-1930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

California Death Index, 1940-1997 about Orval W Meth Name: Orval W Meth Social Security #: 525018543 Sex: MALE Birth Date: 22 Feb 1902 Birthplace: Nebraska Death Date: 19 Nov 1995 Death Place: Humboldt Mother's Maiden Name: Verley

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg finner ikke Mabel som ugift i 1930, og den Mabel Gross jeg finner er ikke født i California, men i Minnesota. Det er i ekteskapet med Gross at det er muligheter for etterkommere, men for alt vi vet kan hun ha hatt flere ekteskap. :)Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk igjen for fabelaktig hjelp! Nå er det jo fortsatt ikke 100% sikkert at Mabel A. Donahue er identisk med Mabel A. Meth, selv om det er et godt spor. Men hvis det er fullstreff, så er det jo som du er inne på ikke umulig at Orval kan ha vært ektemann nr. 3, og at Mabel giftet seg første gang sent i tenårene og før 1930.Jeg får kanskje høre litt mer med noen lokale slektsforskere i Humboldt county.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

De var vanskelige å finne, og navnet hennes er 'deformert', men her er Helga, Louis og Mabel i ft-1910 i Snohmish, Washington. Godt gjort å være gift når man er 4! ;). Originalen er overstrøket men jeg leser hennes alder som med tyve.Donahue Louis D Roomer Male White 27 abt 1883 Married Michigan Michigan Michigan Donahue Violda Roomer Female White 4 abt 1906 Married California Norway Norway Donahue Mabel Roomer Female White 1 abt 1909 California Michigan California

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei igjen Dag!Dokumentet som hjemmesiden din lenker til, siterer et skjøte fra Helga og Louis Donahue til MABEL og EDWIN GROSS! Så vi er på rett spor.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.