Gå til innhold
Arkivverket

[#76678] Feil benevning på skifteprotokoll for Lister samt manglende register


Gjest Jan H. Trelsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan H. Trelsgård

Skifteprotokoll 30 for Lister sorenskriveri i Vest-Agder er i oversikten nevnt å dekke årene 1748-50. Jeg har sjekket arkiv-katalogen ved statsarkivet i Kristiansand og denne sier at protokoll nr. 30 er delt i to deler der protokoll 30a dekker årene 1748-50 mens protokoll 30b dekker årene 1750-52.Skifteprotokollen som ligger ute på digitalarkivet og kalles nr. 30 dekker hele perioden 1748-52 og altså ikke bare 1748-50 som det står i oversikten. Protokollen inneholder nær 700 sider. Registeret som det er lenket til dekker imidlertid bare årene 1748-50 og dekker bare sidene frem til omkring side 300. Jeg er temmelig sikker på at det også finnes et register for årene 1750-52 men at dette mangler i digitalarkivets oversikt. Kan dere sjekke om dette registeret finnes og bare er uteglemt i oversikten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har justert årstallene til 1748-1752 - synlig på nett fra kommende helg.Når en ser på bildene, synes mikrofilmingen å være fullstendig. Registeret synes ved mikrofilming å ha vært heftet inn foran i skifteprotokollen, og det er merkelig at det bare skal dekke halve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Takk for svar. Det er mulig jeg formulerte meg litt dårlig i første innlegg. Litt av poenget var at skifteprotokoll nummer 30 (1748-52) nå er innbundet som to fysisk adskilte protokoller, nummer 30a (1748-50) og 30b (1750-52). Det er følgelig naturlig at de også har adskilte registre. Det jeg egentlig trenger svar på er om det er mulig for dere å gjøre registeret for protokoll 30b tilgjengelig eller om jeg må kontakte statsarkivet i Kristiansand direkte for å få tilgang til dette. Jeg leter etter et skifte som skal være avholdt 26. oktober 1751 og har sett skiftet tidligere. Nå klarer jeg imidlertid ikke å finne tilbake til det ved å bla i protokollen og trenger derfor sidehenvisningen fra skifteregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan H. Trelsgård

Det viser seg at skifteprotokoll nr. 32 for Lister (1754-61) har et ufullstendig register. Registeret går til fol. 399 mens protokollen har godt over 800 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.