Gå til innhold
Arkivverket

[#76702] Siri Hansdtr. f. ca 1733 - hvor kommer hun fra?


Gjest Trygve Strømø
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Strømø

Siri var gift i Hjelmeland med Lars Henriksen Erøynå i 1765, se Permanent sidelenke: Lenke nr 17, er det her noe informasjon om Siri sitt opphav? Uklart. I Erfjord 1 s. 223 står det ''Det kan ha vore Siri Hansdtr som i 1758 tente på Øvre Hauga i Hjelmeland'. I Hjelmeland 1 s. 367, under andre nr. 97 står at Lars H og Siri ble g. 1765. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trygve Strømø

Siri Hansdtr og mannen, Lars hadde en sønn Henrik Larsen som var fødd i Hjelmeland i 1766 og døde samme år. Her er kopi av dåpen hans, høyre side nr. 36. Kan noen hjelpe med å tyde hva som står etter navnet Henrik Larsen? Permanent sidelenke: Lenke MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Jeg mener det står: 'Henrich Larsen fød paa Houe døbt Mandagen den 2. Juuni i Kirken' Houe = Hauge, det var jo på Øvre Hauge at Siri Hansdtr. tjente. Men det var i 1762 (futens kassabok), skjeleregister for 1758 Hjelmeland mangler så vidt jeg vet. Hjelmelandsboka har paret nevndt under Nedre Hauge...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk, Haavard H. for hjelpen. Ja, jeg mener Hjelmeland 1 s. 367(se innlegg 1) er under Nedre Hauge, jeg har skrevet det på kopien jeg har tatt av siden. MVH Trygve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trygve Strømø

I Hjelmeland 1 s. 367,Nedre Hauge under 'andre' nr. 97 står at Lars H og Siri ble g. 1765(innlegg 1), 'andre ' kan det være leieboere? I Erfjord 1 s. 223 står det ''Det kan ha vore Siri Hansdtr som i 1758 tente på Øvre Hauga i Hjelmeland', i hvilke kilde kan dette han stått ? Ikke sikkert, 'det kan ha vore'? Dette betyr at Siri kan ha tent på Øvre Hauge og Lars og Siri bodde på Nedre Hauge uten at vi vet om foreldrene eller slekt til Siri eller Lars hadde tilknytning til gardene, merkelig? I Dis-Norge, Ekstraskatten for Hjelmeland prestegjeld 1762-63 forekommer i trygt utgave, er dette futens kassabok? MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Ja, kilden er iallefall kalla 'Futens Kassabok' i den trykte utgaven jeg har: Ætt og Heim 1961, utgitt av Rogaland Historie og ættesogelag. Det at de er oppført under andre tipper jeg er fordi bygdebokforfatteren ikke greier å plassere dem på et bestemt bruksnummer eller husmannsplass. At en Siri Hansdtr er nevndt som tjener på Øvre Hauge i 1763, en Siri Hansdtr. gifter seg med Lars fra Ærøy i 1765, og at dette paret døper en sønn født på 'Houe' året etter, er vel kun gode indisier på at det er tale om den samme Siri Hansdtr. Og at hun, og senre begge to har budd på Hauge en periode. Grunnen til at de er oppført under Nedre Hauge kan rett og slett være en slurvefeil, så sant disse ikke er nevndt i andre kilder vi ikke vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for informasjon om kilden 'Futens Kassabok', Haavard H. Takk også for dine tanker om hvordan en kan kan forstå informasjonen i bygdebøkene. Hvor kan denne informasjonen i 1758 ha blitt funnet?''Det kan ha vore Siri Hansdtr som i 1758 tente på Øvre Hauga i Hjelmeland'. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Jeg tror vi kan 'glemme' Hjelmeland og Øvre Hauge i 1758. Skjeleregister for mange nabokommuner finnes for 1758, men ikke for Hjelmeland så vidt jeg vet. Derfor brukes kilden fra 1762-63 som 'plaster på såret' for Hjelmeland. Det kan hende forfatteren av den nyeeste Erfjordboka (som jeg ikke har)har blandet sammen 1758 og 1762/63 kildene? Jeg har iallefall gjordt det selv mange ganger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for informasjon om kilde i 1758, Haavard. Jeg var på biblioteet i dag og såg i Ætt og Heim 1961 uten å finne noe. Har jeg oversett, 'Futens Kassabok' i Ætt og Heim 1961 eller var det et vedlegg til Ætt og Heim ? MVH Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

I min utgave som jeg kjøpte på ættesogelaget for minst 15 år siden er det fra side 81 og utover, bak en masse sponsor-reklame. For de fleste områdene gjelder det 1758 Skjeleregister, men for Hjelmeland s. 105 står dette: 'Skjeleregister for Hjelmeland vantar. For dette heradet er difor her nytta futes kassabok for 1762-63.'Under Øvre Hauge, blandt tjenerne til brukeren Jørgen Ånensen finner vi bl.a.: Siri Hansdtr.Så da skulle vel den saken være grei. Jeg vet desverre ikke mer en dette om Siri Hansdtr, men viss jeg tilfeldigvis skulle finne noen spor skal jeg ha det i minne og legge det inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk, jeg har nok oversett det bak reklamen. Takk for all hjelp med lokalkunnakap og kilder. MVH Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Håvard Hjorteland

Hei Trygve, har du funnet ut meir om Siri Hansdtr. ?Jeg kan ikke påstå at jeg har 'funnet' henne, men jeg har et spor som kansje er verdt å sjekke videre. For å forklare er jeg nødt til å involvere et par familier til.... i tillegg til den du nevner på Øvre Hauge/Erøy. Her er en oversikt:Familie 1: Lars Henrikson Erøy (1729-1802), g.1 med Lisbet Larsdtr. Ramsfjell. Flere barn fra 1754 til 1763. Lars g.2 1765 i Hjelmeland med Siri Hansdtr. f. 1733-35. De døper sønnen Henrik f. på Haua i 1766. Faddere i dåpen var stror sett Jøsenfjordbuer, og gir iallefall ikke meg noen pekepinn om slekt. De døper datteren Lisbet i 1767. Hun døpes i Jelsa sokn, så de har nok bodd på Ø.Hauge kun et par år. Faddere i denne dåpen gir heller ingen pekepinn om Siri's slekt.Familie 2: Peder Ellingson Skjelsvik f. ca. 1735, d. 1796 (sønn til Elling Erfjord?) Bodde i Træslvik og senere Skjelsvik på Mosnes i Fister, Hjelmeland. Døde i Tønnevik under Sigmundstad. Hans andre kone var en Marta Hansdtr. f.ca. 1739. Hjelmelandsboka nevner ikke hvor hun er fra.Jeg har gått gjennom alle barnedåpene til dette paret, og har funnet et spor som jeg er rimelig sikker på stemmer for Marta Hansdatters del. Når det gjelder 'din' Siri Hansdatter kan disse godt være søstre, men dette er desverre mye mer usikkert !Før jeg nevner de mest interessante fadderene må jeg nevne:Familie 3: Hans Klengson Hetletveit på Sjernerøy. f. ca. 1708 i Vikedal, døde i 1762 på Randa i Hjelmeland. (#7 i Finnøyboka, jeg har ikke sjekket i den gamle Sjernerøyboka) Han var g.m. Berta Johannesdtr, og de bodde på Hetletveit fra ca. 1735 til iallefall 1752. I 1758 er han på Randa med sønnen Kleng. Flere barn døpt i Sjernerøy (under Nedstrand), her er de mest interessante for oss.Siri Hansdtr dpt. 9/1 1735 (Kan dette vera din Siri?) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16844&idx_id=16844&uid=ny&idx_side=-13>LenkeMarta Hansdtr. dpt. 25/10 1739 (De hadde en Marta et par år før som trolig døde liten) Lenke Marta er tjener på Hetletveit i 1758, resten av familien har flyttet derfra da.Kleng, døpt 21/11 1745 (Senere Randa, Hjelmeland #83)I tillegg til disse som står i Finnøyboka har jeg funnet en som høyst sansynlig er parets første barn, men som trolig er født akkurat før de flyttet til Hetletveit.Johannes Hanson, f. ca. 1733. Jeg finner han konfirmert ved navn Hetletveit i 1751. Siri konfirmeres i 1752. Tilbake til de mest interessante fadderene hos Familie 2 Peder Ellingson og Marta Hansdtr.:Brita dpt. 1767 , nest neders venstre: LenkeDen første fadderen er Johannes Berge. Det må vera Berge i Finnøy, og jeg tror dette er bror til Marta Hansdtr. Han er n. Johannes Hanson på Berge i 1758, 24 år og gift med en 20 år eldre enke. Når de vies i 1756 er han bent ut kallet Johannes Hansen Hetletveit. LenkeI tillegg er en ukjent 'Birthe Trælsholmen' fadder. Dette KAN vera søstera Berta Hansdtr. f. 1743 som då muligens har budd i lag med sin eldre søster? Men det er meir usikkert en broren nevndt over. Elling dpt. 1769. nr 21:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Nei, jeg har ikke funnet mer ut om Siri Hansdtr. Tusen takk for all jobben du har gjort, jeg er glad for det, takk. En av min morfar sine oldemødre var Lisbet Larsdtr 'Erøen' f. ca 1770(ikke 1740) og g.m. Nils Sæbjørnsen Totland, Bømlo i Hordaland. Se brukerforum 45127, jeg er ikke sikker på om Lisbet Totland er datter til Lars H. Erøy. I forhold til dåpen til Elling 1769 nr. 21, kan det ikke stå Siri Hansdtr der? Om en skal sjekke orginalkilden kan en da ringe arkivet i Stavanger eller? MVH Trygve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

Aha, så det var på Bømlo Lisabet Erøy havna(kansje). Det hørest ikke urimelig ut, selv om det sikkert blir vanskelig å 'bevise', akkurat som med mor Siri Hansdtr.Eg ser at 'Siri Erøen' er introdusert i Jelsa kirken like etter Lisabet's dåp, så da er dei nok ganske sikkert flytta tilbake til Erøy fra Haua i Jøsenfjorden i 1767. Da er det vel neppe Siri Hauge det står i den dåpen i 1769, dessutan skreiv dei det vel helst 'Houe' på den tiden.For meg ser det ut til at det står 'Siri Ha', tredje bokstaven liknar ikkje ein 'n' , men kan hende er det likevel 'Siri Hans' 'dtr' ? like under?Eg la inn ein tråd på arkivforumet, kansje får vi et svar, kansje står der noe helt annet....Det som sikkert hadde gitt mer svar var om det finnes skifte etter Hans Klengson som døde i 1762. Ser ut som det kan vera et 'hull' i 'umyndiges skifte' for Ryfylke akkurat dette året, jeg har ikke funnet noe. Siden alle barna da var fra ca. 14 til 29 og sansynligvis ugifte hadde dei nok stått oppført, og kansje ev. formynder ville gitt flere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for svar, dette er interessant. Vedr. Lisbet Larsdtr 'Erøen', har du noen ideer til hvordan en kunne prøve å få bekreftet hennes opphav? Du skriver, 'Eg la inn ein tråd på arkivforumet, kansje får vi et svar', kanskje kan jeg avvente avklaring her? Spennende om det hadde vært et 'umyndig skifte ' etter Hans Klengson. Over til innlegg 12: Vedr. fam 3:Hans Klengson, i gamle Stjernerøyboka,s. 85, ikke nye opplysninger. Sønnen, Kleng døpt 21/11 1745, bosted Randa, Hjelmeland 3 s. 225 nr. 83 barn Hans f. 1779, har du sjekket hans dåp? Du nevner broren Johannes f. 1733 bosted Berge på Finnøy, søster Berta f. 1743(nevnt Trælsholmen hos søster Marta?) og mulig bror Kleng f. 1743, Eike på Stjernerøy, jeg finner de ikke i Finnøy 4 og 5, stemmer det? Vedr. fam 2: Du har sjekket dåpen til de to elste barna, Brita f. 1767 og Elling f. 1769. Har du sett etter dåpen til de 4 yngste barna? Dette var interessant, takk. MVH Trygve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

-Vedr. Lisbet Larsdtr 'Erøen', har du noen ideer til hvordan en kunne prøve å få bekreftet hennes opphav?-Nei her melder jeg pass, innflytta/utflytta er vel ikke registrerte i Finnås heller så tidlig så vidt jeg husker(?) etter å ha gravd der mye selv.Arkivforum: se svar på innlegg: 78288Har lenge tenkt meg innom for å sjekka ting&tang, så viss det er oppe på Fredag tar jeg dette. Men det spørs om vi får noe utav det.... (Jeg har også ein viss interesse av denne Siri Hansd .Ellers så er det meste du spør om sjekket, men for all del, ta gjerne en gjennomgang selv med 'andre briller'. Det hjelper ofte.Det var forresten bra observert av deg at det var på Trælsholmen og ikke Trælsvik fam. 2 bodde. Og hvor jeg tror det var søsken-treff i Ellings dåp i 1769. Spørsmålet er bare: Var Siri Ærøen med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Takk for svaret, beklager sen respons pga. vaktmesteroppgaver nå om våren. Håper du får sjekke 'ting&tang ' så får vi avklart om vår Siri var på slektstreffet. MVH Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

Jeg var nedom SA i dag og fikk sett på orginalen sammen med en hyggelig arkivansatt. Konklusjonen er at det står 'Siri Kaa de' (Kåda på Randøy) Finner ingen Siri akkurat da på Kåda men det er nok det som står. Så da har vi nok desverre ikke funnet noen link til Siri Hansdtr Ærøen. Jeg kjenner heller ikke til andre Siri Hansd distriktet som ikke er identifisert andre steder. Men for den sags skyld kan jo fortsatt være en mulighet for at Siri Ærøen er den f. på Hetletveit i passende tid. Det er f.eks tre ganger så langt å ro fra Haua eller Erøy til Fister som det er fra Finnøy....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for den jobben du har gjort Håvard H. Jeg har lært mye av det du har gjort. Det var jo synd at det ikke var vår Siri som var fadder i barnedåpen. Tusen takk. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.