Gå til innhold
Arkivverket

[#76715] Aftenpostens dødsannonser


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

På nettsidene til Aftenposten står det at man kan søke etter dødsannonser fra og med 15.02.2006 og senere. Men man får ikke frem annonser som er eldre enn ett år. Det er på grunn av personvernet, sier Aftenposten. Kan noen fortelle meg hva begrunnelsen kan være for dette? Hvem blir skadelidende av at dødannonser eldre enn ett år blir vist? Finnes det faktisk en lov som forbyr slik visning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Det er vel berre slik at avisa har ein politikk i forhold til dette, og det har dei sjølvsagt sin fulle rett til.Men at dødsannonsar er spesielt skadelege med tanke på personvernet skjønar ikkje eg. Og at dette i så fall berre gjeld dei som er eldre enn 15/2 2009 er enno vanskelegare å skjøne. Ved hjelp av nokre få tastetrykk kan ein finne m.a. fødselsdato, inntekt, formue og skatt på levande personar, noko som må vere mykje verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

15/1 vart det m.a. kunngjort på framsida til digitalarkivet at kyrkjebokdatabasar over dødsfall kan leggjast ut til dags dato, så sant som sensitiv informasjon ikkje er med. Sensitiv informasjon vil vel seie dødsårsak. Eg vil tru at reglane for dødsannonsar ikkje er strengare enn for kyrkjebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Det var ikke verst at de gadd svare deg, Stig. Nå høres jeg sur ut, men det er svært lenge siden jeg selv kommenterte nettopp det som du skriver i innlegg (1) i en e-post til Aftenposten. Jeg spurte hva som var årsaken til at dødsannonsene eldre enn et år var blitt borte, og mente at dersom det var slik at disse ikke skulle være online hadde det vært greit med en oppdatering av informasjonen på hjemmesiden. Null respons så langt.Dette hadde vært en fantastisk kilde - og at det skulle være hjemlet i lov at dødsannonser eldre enn ett år ikke kan vises på Internett av personvernhensyn er vel ikke korrekt. Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen personlovgivning hvor ting ikke faller i det fri etter som årene går, men tvert i mot blir underlagt strengere personvern med tiden?!?En sammenliknbar side må være www.dodsannonser.no som, dersom Aftenposten har rett i sine uttalelse, må være høyst lovstridige. Derimot kan det muligens være slik at Aftenposten har et indre regelverk som sier dette, men som ikke sa det da tjenesten ble lagt opp. Men hva om jeg går inn og betaler for en .pdf-fil av Aftenposten på www.buyandread.com og leser dødsannonsen der? Her ligger avisen så vidt jeg vet ute tilbake til en gang i 2005. Er ikke det i så fall også lovstridig?Kanskje et lite 'opprop' kunne få dem til å endre mening. Jeg er absolutt ingen jurist, men her tror jeg da faktisk det må gå mer på vilje enn på lovlighet?Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Til (4): Ja, jeg fikk faktisk svar fra Ingvild Hjertaas, Produktansvarlig, etter noen få kveldstimer.Det interessante ville nå være å få en uttalelse fra Arkivverket eller juridisk kyndige om dette.Norge er tydeligvis i ferd med å bli et skrekkslagent samfunn, der vi daglig leser om at 'professeor frykter ditt' og 'ekspert frykter datt'. Problemet gjelder sannelig ikke bare en viss kategori tegninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.