Gå til innhold
Arkivverket

[#76716] Hvem var nordmenne i Stalag Luft IV?


Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Stalag Luft IV var krigsfangeleir for nedskutte 'airservicemen' under krigen.Leiren ble tatt i bruk som POW mai 1944. I oktober rapporterer Røde Kors om forholdene i leiren og blandt fangene er 1 nordmann, Antar det muligens kan ha kommet flere nordmenn før fangene den 6. februar -45 ble sendt ut på en dødsmarsj mot vest.Ottosens bok 'Nordmenn i fangenskap' gir muligens svaret, men den finnes ikke søkbar.Noen som har kjennskap til noen som var i leiren?Bildet er fra dagens monument i leiren.

bilete8862.24.12.09.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg kjenner ikke til Stagal Luft IV. ( Nr. III er jo kjent for masseflukten den 23. mars 1944 og ble filmatisert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Heljar Westlie

Jeg regnet med at Forsvarsmuseet hadde oversikt over POW, dvs Norske stridende som ble tatt som krigsfanger. Jeg vet at det var en del, og flesteparten av dem var nedskutte flymannskaper over tyskland.Fra Forsvarsmuseet fikk jeg følgende svar: 'Beklager men vi har ikke lister over POW'.Så hvem sø.. vet hvem disse norske POW var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hvis det var flest fra Flyvåpenet, så har Vera Henriksen, Lom skrevet Luftforsvarets Historie. Kanskje hun vet noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.