Gå til innhold
Arkivverket

[#76720] Ukjente skip


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Er det noen som klarer å tyde navnet på dette skipet? Det står bl.a 'arsta'. Kanskje det er noen som kjenner igjen rederimerket på skorsteinen? Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete8863.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har egentlig ikke greie på slikt, men hvis det står 'arsta', kan det da være Harstad? Og båten tilhøre Vesteraalens DS? Bare et sprøtt forslag! Er sikkert folk som har bedre kunnskap om dette enn meg.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Eg trur rederiet må vera Hans Fr. Grann i Oslo, men eg finn ingen ting om dette rederiet på internett. Eksisterer kanskje ikkje i dag. Byggestilen kan tyda på Nylands verksted 1902-1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Det var interessant Gunnar. Det nederste biletet i linken din e jo ikkje heilt ulik det skipet vi leitar etter. Kanskje har det vore fleire ombyggingar? Men den vi leitar etter heiter iallefall ikkje Grado når biletet er teke. Eg synes å lesa Frosta, men då er vi hjå Mowinckel som vart grunnlagt i 1889. Sjøl var eg på Hørda til Mowinckel. Det kan og sjå ut som namnet kan slutta på 'stad'. Eit reiarlag som hadde mange '...stad' båtar var Grefstad & Herlofson i Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Mens jeg har vært på konsert, så har det skjedd ting her. Hjertelig takk til alle som prøver å finne svaret. Skal se mer på det i morgen. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Veldig godt forslag. Jeg har faktisk et bilde av mannskapet på dette skipet. Legger det ved. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete8874.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har et annet skipsbilde av et forlist skip, sannsynligvis langs norskekysten. Synes det står noen bokstaver på siden av båten, men det er vanskelig å få noe ut av det. Er det noen som kjenner til dette forliset og hva er navnet på skipet? Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete8875.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad. (9) og (10):Veldig rart forslag. Har du 'gløymt' at vi kom fram til at det var Hans Fr. Grans rederi i Oslo, Jostein? Sjå (3) og (5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det kan sjå ut som D/S 'Lyngstad' kan vere rett likevel, men eg skjønar ikke kvifor det står Haugesund på livbøya til eit osloreiarlag.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, men hvis du forstørrer bildet (klikker på det), vil du se rederimerket på skorsteinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Ja eg kom i stuss eg og, men han som gav meg tipset om at båten er Lyngstad, ein gamal pensjonert skippar, var sikker på båten, men hugsa ikkje reiarlaget Gran. Men då hadde eg ikkje det biletet med livbøya. Elles kan det sjå ut som båten e på veg inn til Blyth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk for at dere fant skipets navn og at skipet er på vei inn mot Blyth var jo imponerende! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takket være den lenken til Sjøhistorisk database så førte den meg til bilde av Karma som min far var ombord på da krigen begynte. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Eg skal no ikkje sei med visse at det er innløpet til Blyth. Er nokre år sidan eg var der, men det liknar mykje. I lenken til til Gunnar skulle det ikkje forundra meg at båten ligg ved, eller passerer Killingøy, i Haugesund. Det ser heilt annleis ut der idag, med offshorebedrifter m.m, men bakgrunnen liknar. Du får tutla deg ein tur ut der og samanlikna Johan. Er vel landfast idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Johan - fekk forresten føla botn der for nokre år sidan med trålaren Svanodd. Muleg det var ved Vibrandsøy (?) rett sørom. Var iallefall ein pub eller noko lignande på kaia akkurat der det skjedde utan at det hadde noko med saka å gjera:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette får jeg sende til min bror. Han er godt kjent med hva som skjer på Vibrandsøy og i nærheten. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Denne båten er innkjøpt til Haugesund i 1926 fra Stetting som 'Siegrune' av D/S A/S Magna (M Clausen), og omdøpt til 'Magna'. Fra 1928 om 'Lyngstad' av Haugesund og tilhørte skipsfører Bernt Grimstvedt. Solgt 1934 til Italia, og ble opphygget i 1963 som 'Apuania' av Genova.Står bilde side 101 i boken 'VÅRE GAMLE SKIP' av Leif M. Bjørklund og E.H. Kongshavn. Se også side 66 i samme bok D/S Magna (2)Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.