Gå til innhold
Arkivverket

[#76735] Helvig Jørgensdatter f. 1767 gm. Henrik Reiersen Bordviga - hvor er hun fra


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

Er det noen som har funnet opphavet til Helvig Jørgensdatter som var gift med Henrik Reiersen Bordviga (1748-1838). De fikk til sammen 16 barn i perioden 1784 til 1810. Familien bodde på Korshavn i LyngdalEr det noen som kjenner hennes opphav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Henrik Rejersen Bordvig og Helvig Jørgensdatter Haave giftet seg 14. oktober 1783 i Eide sogn i Aust-Agder:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og der kalles faren Jørgen Nørholm, så vidt jeg kan se. Mye tyder da på at Helvig er født i det som senere ble et svært så berømt dikterhjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

KUN fra FS!Må sjekkes mot kirkeboken!Søsken av Helvig:Tellei,1757: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700048414320&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeRagnhild,1759: Lenke Susanne Rebecca,1761: LenkeSøren,1762: LenkeForeldrene ble angivelig gift 24 okt 1756. FS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Mor til barna i innlegg 7 het Maria kirstine Sørensdatter.Fant ei Marie Kirstine Sørensdatter som ble døpt 18 april 1731 på Norholm: FS: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700048414282&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9AAgd&juris2=AAgd&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Aust-Agder&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDåpen hennes,fra kirkeboken. Faren kalles Søren Nørholmen. LenkeLurer på om hun først var gift med Tellev Nilsen og så senere med Jørgen Pedersen?Vielsen med Tellev Nilsen: (venstre side,år 1749) LenkeBarn med Tellev Nilsen:Johanne,1750: Lenke Hun døde i 1750? LenkeNils,1752: LenkeCecilia Cathrine,1755: LenkeMarie Kirstine Sørensdatter Norholm døde i 1769:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant denne slektsbasen hvor det også står at Marie Kirstine Sørensdatter Norholm var gift først med Tellef,og så med Jørgen.Jeg går ikke god for innholdet i basen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var skifte etter Marie Kirstine Sørensdatter på Nørholmen 17. mai 1769: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24270/410Skiftet begynner nederst, høyre side. Hun etterlot seg enkemannen Jørgen Pedersen, og hadde tidligere vært gift med Tellev Nielsen. Blant barna i 2. ekteskap finner vi Helvig Jørgensdatter, 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Er det noen som klarer å lese av navnene på barna og alderen deres ??Jeg gjør et forsøk, fint om noen kan korrigere dersom det er feilNils Tellefsen 16 år (født 1752) Johane Tellefsdtr. gift med Aanon AAnonsen boende paa gaarden Thiore (??) Sidsel Kathrine Tellefsdatter 14 år (Cecilia Kathrine f. 1755) Tellef Jørgsensen 11 år Søren Jørgensen 5 år (??) Ragnhild Jørgensen 9 år Susanna Jørgensdatter 7 år Helvig Jørgensdatter 2 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, du har lest navnene riktig. Det står ellers at Sidsel Kathrine bor hjemme hos stefaren, og at alle Jørgen Pedersens egne barn også bor hjemme hos ham. Tjore er nabogården til Nørholmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Nå tror jeg du er berget. Hvis du finner Web-boken Grimstad-slægter av Landgraff her på Digitalarkivet, kan du begynne på side 12 og side 181, og så er det bare å øse.Landgraff kan kreve tålmodighet å jobbe med, men er i forbausende stor grad korrekt i det han skriver. Jeg tror jeg har funnet en eller to feil i hele boka.Lykke til.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.