Gå til innhold
Arkivverket

[#76745] Emigrasjon til USA


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Hans Syversen Storviksæter, f. 29.5.1876 i Vågå, reiser fra Oslo 18.3.1898 med skipet 'Angelo' (Bennett) med destinasjon Seattle.Broren Ole, f. 11.6.1885, reiser etter 27.7.1907 med skipet 'Montebello' (Bennett), også han med destinasjon Seattle.Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor det ble av disse to ? (Halvsøsteren Mari, f. 18.4.1882 reiste også til USA (23.5.1906). Hun bosatte seg og giftet seg i Sør-Dakota)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Hei. En liten sjekk på ancestry.com, viser at en Hans S Storvikother, født i Norge,krysser grensen fra Canada til USA den 1 april 1898.Han dro fra Halifax, Nova Scotia til målet som var Seattle. Jeg tror dette er rett person..og skal undersøke litt mer.Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Takk! Dette må være riktig person. Håper du greier å finne ut mer. (Har ikke tilgang til ancestry selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

En Hans Storvik...(helt naturlig at etternavnet ble fikset på) bodde i året 1910 i Valdez, Alaska. også denne Hans emigrerte til USA i 1898, og det står han ble født i Norge ca 1877. Han er registrert som 'singel'.Hilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra WW1 Draft Registration Cards 1917-1918:Name: Hans Storvick City: Seattle County: King State: Washington Birth Date: 29 May 1876 Race: White FHL Roll Number: 1991930 DraftBoard: 10Han jobber i 1918 som sagfiler for Admiralty Logging Co. og er bosatt på Karl hotell i Seattle. Oppgir som næemeste pårørende Ole Storvick, Pearson, Kitsap, Wash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Takk og takk ! Jeg ser også av det som jeg har tilgang til på Ancestry at en Ole Storvik bor i Pierce, Wash i (Census 1910), og dør i 1947 (Wash Death Index) (men jeg har ikke tilgang til detaljene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Jeg fant nettopp den samme Ole Storvik som du:)Det står at han ble født i Norge i 1885, emigrerte til USA i 1907, og at hans foreldre er fra Norge. Dette er nok mye mulig den rette Ole. Verre var det og finne mer om Hans, men, jeg skal lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

I året 1920 er det nok Ole som har flyttet fra WA til Ketchikan i Alaska. Han er fremdeles 'singel', og bor der alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

I' Seattle Passenger and Crew list' fra 1932, fremgår det at en ole Storvik er 'master' ombord i skipet/båten 'Franklin'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Det finnes en liste også fra 1934, da fra skipet/båten 'Columbia'. Der er ole Storvik igjen, og på samme båt var min egen slektning,Jack mannskap:)..så da er det mulig disse to kjente hverandre:)Hilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Vet du hva Mari het til etternavn?het hun det samme som sine brødres etternavn? jeg har funnet en Mari olsen(Olson) som kan passe med din Mari, født i Norge i 1882, og emigrerte i 1906. i 1910 bodde denne Mari i Wisconsin og er da singel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Alderen blir litt feil på den Ole du har funnet i 'Seattle Pass. List', Hilde.Jeg tror heller at dette kan være Ole, jobber som farmer:Name: Ole Staneck [Ole Stevens] Home in 1920: Brownsville, Kitsap, Washington Age: 34 years Estimated birth year: abt 1886 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Anna Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1907 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 907 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Ole Staneck 34 Anna Staneck 39 Jack Larson 25 Kona Anna er norskfødt og immigrerte i 1912. Jack er leieboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Mari, født 18.4.1882 er oppført som Mari S(yversdatter) Løken når hun reiser fra Oslo 23.5.1906 med skipet Oslo (Alb.Raffel). I tillegg reiser moren hennes ett år senere. Moren er registrert som Barbro Vistedløkken, født 10.2.1853, og hun reiser 4.5.1907 med Montebello (Elster). Det er påført at hun skal reise til datteren. (Barbro var ikke moren til Hans og Ole.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1930: Name: Ole S Stoerck Home in 1930: Brownsville, Kitsap, Washington View Map Age: 44 Estimated birth year: abt 1886 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Annie Race: WhiteHousehold Members: Name Age Ole S Stoerck 44 Annie Stoerck 59Ole giftet seg da han var 26 år gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Arne, du kan selvsagt ha helt rett, men, Ole reiste til USA i 1907, og hvis jeg nå ikke ser helt feil:), så står det at Ole S Stoerck hadde emigrert til USA før året 1900. Men, det er jo alltid mange feil i disse listene.Hilde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hans Storvick - Washington State Death RecordsRecord Series: Death RecordsCollection: Washington State Death RecordsCounty: StatewideDA Reference Number: {BF9C​3251-​7951-​422A-​9202-​87D2F​E678E​0D}​ Image Number: 1812Document Number: 2Document Reference ID: it6, fn15094Name: Hans StorvickDate Of Death: 26 Jul 1960Age: 84Gender: MaleRace Or Color:Place Of Burial:Burial Year:Cemetery Name:Father Name:Father Birth Place:Mother Name:Mother Birth Place:Additional Relatives:Batch ID: 282926Batch Locality: Washi​ngton​,​ United StatesBurial Date:Death Place: Sumner, Pierce, Washi​ngton​,​ UsaMother Name GN:Mother Name Surname:Note Birth Place:Note Burial Date:Note Burial Place:Note Death Date:Note Death Place:Note PR Name:Residence:Spouse Name:Street Address:Source: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Kona til Ole er da Anne Ols(datter) Landebrostuen født u/e 24.5.1880 i Vågå, som reiser fra Oslo til Washington 25.5.1912 med Spero (Victor Raffel) for å gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, og hun skulle til sin venn Ole Storvik.Name: Anne Landebrostrien Arrival Date: 6 Jun 1912 Age: 32 Years Estimated birth year: abt 1880 Gender: Female Ethnic Background: Scandinavian Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Franconia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Ole Itorvik Last Residence: Norway Birthplace: Vaage, Norway Microfilm Roll Number: 178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Ole Storrick County: Kitsap State: Washington Birth Date: 30 Jun 1885 Race: White FHL Roll Number: 1991652 DraftBoard: 0Nærmeste slektning er mrs Anna Storvick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette har du kanskje fra før?Name: Barbra Lokken Home in 1920: Victor, Roberts, South Dakota Age: 68 years Estimated birth year: abt 1852 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Mother-in-law Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Widow Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1907 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 349Household Members: Name Age John Loken 52 Maria Loken 36 Myrtle Loken 10 Edwin Loken 8 Julian Loken 6 Victor Loken 5 Olaf Loken 4 1/12 Barbra Lokken 68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.